WYBRAĆ UŻYWANE AUTO RODZINNE NIE JEST ŁATWO (PORADY)

aaa-auto-r1

Znaleźć optymalny samochód rodzinny nie jest łatwo. Samochód marzeń powinien jednocześnie stanowić wygodny środek transportu dla rodzin z dziećmi młodszymi i starszymi, ich pupilami – psami czy kotami, a także pozwalać przewozić dużą liczbę bagaży i akcesoriów w rodzaju wózka.

Do tego powinien być ekonomiczny w utrzymaniu, a idealnie byłoby gdyby do tego jeszcze ładnie wyglądał.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Eksperci AAA AUTO przygotowali mini poradnik dotyczący tego, na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu rodzinnego.

Oto ich rady:

1. Wybierz optymalny typ nadwozia

Na początku należy zdefiniować jakiego typu nadwozia szukamy. Na inne aspekty należy zwrócić przy wyborze hatchbacka, kombi, SUV-a czy MPV.

Hatchback jest bardzo często wybieranym typem nadwozia wśród samochodów rodzinnych (np. Ford Focus, Opel Astra, Ford Mondeo). Pokrywa bagażnika obejmuje w nim całą szerokość samochodu, a z technicznego punktu widzenia jest uważana za drzwi, stąd hatchbacki są zazwyczaj sprzedawane jako “trzydrzwiowe” lub “pięciodrzwiowe”. Szeroko otwierana pokrywa bagażnika powinna ułatwić załadowanie zakupów i bagaży.

aaa-auto-r2

Tylne siedzenia w hatchbackach można prawie zawsze złożyć, dlatego większe modele umożliwiają transport długich lub nieporęcznych przedmiotów, takich jak płaskie meble, narty lub rowery. Jeśli mimo wszystko przestrzeń hatchbacka wydaje nam się niewystarczająca, powinniśmy pomyśleć o kombi (np. Volkswagen Passat, Mazda 6 albo Audi A4). Gdy nawet kombi jest za małe, wtedy do wyboru pozostaje nam MPV lub SUV.

Ważne, by w przypadku MPV nie podejmować decyzji pochopnie sugerując się wyłącznie jego wyglądem zewnętrznym, który z pewnością nie jest tak atrakcyjny na pierwszy rzut oka jak w przypadku hatchbacka. Niezaprzeczalnym walorem MPV jest jego wnętrze – niektóre auta mają trzeci rząd foteli, które wysuwają się z podłogi bagażnika, umożliwiając przewożenie siedmiu osób. Modele MPV (np. Ford Galaxy) mają także nierzadko przesuwane tylne drzwi i siedzenia, które mogą zapadać się w podłodze, przesuwać w przód i w tył, dostosowując się do potrzeb podróży.

SUV-y (np. Nissan Qashqai) też są często wyposażone w siedem foteli, jednak ich wnętrze jest mniejsze niż w autach typu MPV. Niemniej jednak mogą stanowić stylową i atrakcyjną alternatywę dla nich. Często występujący w przypadku SUV-ów napęd 4×4 z pewnością jest bardzo kuszący, ale należy pamiętać, że wiąże się z dużymi wydatkami w stosunku do modeli z napędem na dwa koła. Zanim zdecydujemy się na samochód z takim napędem zadajmy sobie pytanie czy nasz tryb życia tego wymaga.

– Z naszych danych statystycznych wynika, że z roku na rok rośnie zainteresowanie samochodami rodzinnymi. Wśród nich królują hatchbacki – Ford Focus i Opel Astra, ale równocześnie cały czas wzrasta sprzedaż SUV-ów i MPV. W 2017 roku zanotowaliśmy aż 43,13 proc. wzrost sprzedaży SUV-ów w Polsce – powiedział František Švec, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.

2. Postaw na model pięciodrzwiowy – sprawdź czy drzwi się szeroko otwierają

Wybór modelu pięciodrzwiowego jest oczywisty. Upewnić należy się jednak, że tylne drzwi otwierają się wystarczająco szeroko, aby można było ulokować fotelik dziecięcy i usadowić młodsze dzieci w samochodzie. Jeśli masz możliwość jazdy próbnej, zatrzymaj samochód na wzniesieniu i otwórz drzwi. Z analiz ekspertów AAA AUTO wynika, że drzwi w niektórych modelach próbują się zamknąć, co może okazać się niebezpieczne kiedy do samochodu będą wsiadać dzieci. Duże rodziny mogą pomyśleć o MPV z przesuwanymi drzwiami.

aaa-auto-r3


3. Zwróć uwagę na podwyższone tylne fotele

Oprócz szeroko otwierających się drzwi warto również zwrócić uwagę na to czy model auta jest wyposażony w podwyższone tylne fotele. Ta funkcja ograniczona jest zwykle do samochodów typu MPV, SUV oraz 4×4 (np. Ford Edge). Dzięki temu rozwiązaniu łatwiej jest zainstalować i dopasować foteliki samochodowe dla dzieci, a także zapewnia ono dzieciom lepszy widok z przodu, co ma zmniejszać prawdopodobieństwo wystąpienia choroby lokomocyjnej.

4. Sprawdź czy w bagażniku zmieści się wózek

Jadąc do salonu nie zaszkodzi wziąć ze sobą wózek – będziesz mógł realnie sprawdzić czy wchodzi do bagażnika.

5. Sprawdź czy można wyłączyć poduszkę powietrzną po stronie pasażera, zweryfikuj czy w samochodzie można zamontować fotelik na bazie ISOFIX

Jeśli chcesz zamontować fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pasażera musisz wybrać samochód, który umożliwi dezaktywację przedniej poduszki powietrznej. Eksperci AAA AUTO nie zalecają montowania fotelików dziecięcych z przodu, ale jeśli zajdzie taka potrzeba, należy wyłączyć poduszkę powietrzną. Zalecaną metodą montażu fotelików dziecięcych jest instalacja na bazie ISOFIX – sprawdź więc, czy w samochodzie można to zrobić.

6. Zbadaj ilość i pojemność schowków w samochodzie. Oceń czy samochód jest “przyjazny” dzieciom

Rodzice małych dzieci wiedzą jak istotne jest mieć gdzie schować wszystkie zabawki i akcesoria w rodzaju butelek w samochodzie. W wielu modelach zastosowano rozwiązania, które dodatkowo sprzyjają dzieciom, jak na przykład przyciemniane szyby tylne z filtrem UV w celu ograniczenia ekspozycji na słońce podczas długich podróży. Rodziny powinny decydować się raczej na samochody z ciemnym wnętrzem, ponieważ nie będą w nich widoczne plamy i zabrudzenia.

Wręcz unikać należy wnętrz białych i beżowych. Bardzo praktycznym wyborem są skórzane fotele, które można łatwo wytrzeć. Wielu rodziców chwali sobie ekrany DVD zamontowane na oparciu fotela lub na dachu, jeśli samochód nie posiada ich w wyposażeniu można z nich korzystać podłączając je do zasilania 12V samochodu. Mając to na uwadze, im więcej gniazd zasilania 12V w samochodzie, tym lepiej – dzieci w podróży będą mogły spokojnie grać na konsoli czy słuchać muzyki.

7. Sprawdź notowania samochodu w europejskim systemie NCAP

Testy zderzeniowe wykonywane przez Euro NCAP służą temu, aby nabywcy mogli świadomie podejmować decyzje o wyborze samochodów. Niskie oceny z testów zderzeniowych na większości europejskich skutecznie odstraszają klientów.