WYŚCIGI: UDOSKONALONO ERGONOMIĘ BOLIDÓW AUDI

Verbesserte Ergonomie fuer WEC-Piloten von Audi

W sezonie 2014, Audi zmodernizowało koncepcję ergonomii modelu R18 e-tron quattro. Elementy w kokpicie pogrupowano w bardziej logiczny sposób, zweryfikowano ich dotychczasowe funkcje, a pozycję ciała poprawiono.

Takie zabiegi wydatnie ułatwiły kierowcom obsługę wyścigowej hybrydy startującej w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (FIA – WEC).


Zobacz także:
SPORT


Spektrum zadań do wykonania podczas jazdy poszerza się: kierowcy Audi muszą nie tylko prowadzić swój pojazd bezpiecznie, szybko i stosownie do sytuacji, ale kierować się przede wszystkim efektywnością jazdy. Określone w regulaminie maksymalne zużycie paliwa i energii na okrążenie wymaga najwyższej dyscypliny. W przeciwnym razie grożą wysokie kary. By zapewnić optymalną koncentrację, praca kierowców w kokpicie musi wymagać jak najmniej wysiłku.

– Przed sezonem 2014 głęboko zastanowiliśmy się nad tym, jak możemy jeszcze mocniej wesprzeć naszych kierowców. Rezultatem naszych przemyśleń jest kokpit, w którym prawie wszystko zmieniliśmy – od pedałów po przyciski na kierownicy i na desce rozdzielczej. Do tego dochodzi zmieniona zgodnie z regulaminem pozycja ciała prowadzącego pojazd – wyjaśnia Martin Mühlmeier, kierownik ds. technicznych w Audi Sport.

Innowacje znajdziemy też w dolnej strefie kokpitu. Kierowcy nie uruchamiają teraz sprzęgła stopą, lecz za pomocą manetek przy kierownicy.

– To rozwiązanie znane mi z innych klas wyścigowych, a które ułatwia prowadzenie – tak zmianę opisuje kierowca stajni Audi, Lucas di Grassi.

Zmieniono także położenie wielu włączników na desce rozdzielczej i na kierownicy.

– Naszym celem było stworzenie takich warunków, w których kierowca ma możliwie najłatwiejszy dostęp do tych funkcji, których często używa, i nie musi przy tym odrywać rąk od kierownicy“ – objaśnia Chris Reinke, kierownik ds. LMP w Audi Sport.

Nowy jest na przykład wielofunkcyjny regulator obrotowy, służący do wyboru funkcji, które wcześniej obsługiwane były przez położone w różnych miejscach przełączniki. Dwa przyciski umożliwiają kierowcy zmianę ustawień wpływających na równowagę samochodu. Dotyczy to np. kontroli trakcji czy rozdziału siły hamowania. Ponieważ balans samochodów zmienia się w miarę zmniejszania się ilości paliwa w baku, kierowca może w ten sposób na bieżąco dostosowywać konfigurację swojego bolidu.

Kolejna korzystna zmiana w ergonomii modelu R18 e-tron quattro wynika z nowego regulaminu wprowadzonego w sezonie 2014. Regulamin wymógł zmianę wymiarów kokpitu i inną pozycję ciała, co jest korzystne dla kierowcy. Wcześniej musiał on praktycznie leżeć wewnątrz bolidu, a teraz może zachować wyprostowaną pozycję tułowia.

– W ten sposób zwiększa się kąt widzenia do przodu. Widok przez boczne okna też jest lepszy. To znacznie ułatwia sportową walkę z konkurentami – cieszy się Lucas di Grassi.

Nowe Audi R18 e-tron quattro to nie tylko wyjątkowo efektywny samochód wyścigowy. Jest też znacznie bardziej ergonomiczny niż jego poprzednicy.

– Udoskonalona ergonomia pomaga naszym kierowcom jeszcze bardziej skoncentrować się na optymalnej jeździe. W sumie oznacza to lepsze osiągi i większe bezpieczeństwo czynne – podkreśla szef Audi Motorsport, Wolfgang Ullrich.