ZADBAJ O AKUMULATOR W LECIE – UPAŁ MOŻE GO USZKODZIĆ

akumulator1

Letnie upały mogą być szkodliwe dla akumulatorów samochodowych. Gdy temperatura rośnie, baterie zaczynają się samoczynnie rozładowywać.

Dlaczego wysokie temperatury źle wpływają na akumulator i jak temu przeciwdziałać radzi Exide Technologies.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Powszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały.

Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego baterie wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej).

Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20 st. C. Co więcej, każde 10 st. C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania.

akumulator2

– W szczególnie gorące dni – 30°C i więcej – akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach. Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej, poziom naładowania akumulatora systematycznie spada – wyjaśnia Guido Scanagatta, Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies.

Letnie upały w takim samym stopniu przyspieszają także reakcje chemiczne, a każde 10 st. C powyżej 20 st. C podwaja ich szybkość. Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu.

– Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana – ostrzega Guido Scanagatta.

Chroń akumulator przed upałem

Postępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.

– Na szczęście problemom związanym z samorozładowaniem akumulatora wskutek upałów można zapobiegać. Można sprawdzić stan akumulatora u mechanika, który zbada go za pomocą inteligentnego testera. Kolejnym ważnym krokiem jest samodzielne działanie: utrzymywanie akumulatora w czystości, niepozostawianie samochodu przez dłuższy czas na pełnym słońcu, a także uzupełnianie płynów silnikowych: przegrzany silnik ma negatywny wpływ na akumulator. Najważniejsze jednak, aby kierowca przynajmniej raz w roku sprawdził stan akumulatora u profesjonalisty – mówi ekspert Exide.

Stosując się do porad Exide, można zmniejszyć ryzyko samorozładowania akumulatora podczas wakacji. Jeśli jednak dojdzie do awarii akumulatora i konieczna będzie jego wymiana, bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiedni model – zgodny z zaleceniami producenta pojazdu i dostosowany do stylu jazdy kierowcy.