BEZPIECZNE WYJAZDY NA WAKACJE – SPRAWDŹ OPONY (PORADY 1)

yokoha-p1

Jak wynika z badań, 70 proc. Polaków spędzających urlop w kraju i 27 proc. planujących wypoczynek zagranicą wybierze się w podróż własnym autem.

Przed wyjazdem warto sprawdzić stan techniczny pojazdu i wyposażenie, a szczególnie opony – mające wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Na co zwrócić uwagę, by wakacyjna wyprawa przebiegła bez niespodzianek?


Zobacz także:

OPONY

BEZPIECZEŃSTWO


 

Okres wakacyjny, gdy temperatura powietrza jest wysoka, a asfaltowa nawierzchnia drogi rozgrzana, to najwyższy czas, by na kołach znalazły się opony letnie. Ogumienie zimowe wytwarzane jest z innego rodzaju mieszanki gumy, która pod wpływem ciepła mocno się rozgrzewa, co w wyższych temperaturach skutkuje szybkim i nierównomiernym zużyciem. Stosowana w oponach letnich specjalna rzeźba bieżnika i aerodynamiczna konstrukcja przekładają się na komfort prowadzenia, a często także zwiększają oszczędność paliwa.

– Letnie opony ekologiczne, takie jak japońska opona BluEarth-Es ES32, cieszą się coraz większą popularnością wśród kierowców podróżujących na długich dystansach. Dzięki odpowiednim składnikom gumowej mieszanki pozwalają zmniejszyć opory toczenia przy zachowaniu pozostałych parametrów, takich jak przyczepność, precyzja prowadzenia czy długi przebieg. Ograniczają ilość energii niezbędnej do poruszania pojazdu, a w efekcie zużycie paliwa, co w przypadku dalekich tras przekłada się na realne oszczędności – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, firmy będącej dystrybutorem opon, m.in. marki Yokohama.

yokoha-p2

Jakie parametry dla bezpiecznej jazdy latem?

Obciążony rodziną i bagażami pojazd może inaczej zachowywać się na drodze. Dlatego planując wyjazd warto zwrócić uwagę na odpowiednio dobrany rozmiar opony i właściwe indeksy prędkości i ładowności. Pierwszy z nich określa krytyczną prędkość, którą wolno nam osiągnąć podróżując, drugi zaś maksymalne dopuszczalne obciążenie samochodu. Ma to szczególne znaczenie, gdy na wakacje zabieramy rowery, dodatkowy bagażnik, w którym znajdzie się sprzęt do nurkowania, namiot czy grill.

Sprawdź stan bieżnika

Przed wyruszeniem w trasę należy dokładnie obejrzeć opony, sprawdzić stan techniczny i ewentualne uszkodzenia – takie jak pęcherze, rysy, wybrzuszenia lub kamienie w rowkach bieżnika. Oponę należy niezwłocznie wymienić, jeśli znajdują się na niej poprzeczne pęknięcia.
Oceniając stopień zużycia należy zwrócić uwagę na głębokość rowków w bieżniku. Wprawdzie według przepisów wymiana opon jest absolutnie konieczna, gdy jest ona mniejsza niż 1,6 mm, jednak zdaniem ekspertów rowki płytsze niż 3 mm nie gwarantują bezpiecznej jazdy.

– Niekontrolowany poślizg jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków na drodze, szczególnie latem w sytuacji intensywnych opadów deszczu. Odpowiednio głębokie rowki umożliwiają odprowadzenie wody spod kół i zapobiegają aquaplaningowi – zjawisku utraty przyczepności i kontaktu pojazdu z nawierzchnią pokrytą warstwą wody – wyjaśnia Artur Posłuszny.

Zadbaj o ciśnienie

Obowiązkową czynnością przed wyruszeniem w trasę jest kontrola ciśnienia w oponach. Eksperci zalecają wykonanie pomiaru na „zimnym” ogumieniu, czyli rano lub po półgodzinnym postoju. Poziom powietrza w oponie ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Zbyt wysokie zwiększa jej podatność na uszkodzenie, a dodatkowo powoduje szybsze zużycie elementów zawieszenia pojazdu.

Za niski poziom powietrza zwiększa opory toczenia i generuje większe spalanie. Obniżenie ciśnienia powoduje zakłócenie stabilności prowadzenia samochodu i wydłuża drogę hamowania. Sygnałem alarmującym o niskim ciśnieniu są lekkie drgania kierownicy – znak, że należy bezwzględnie skorzystać z kompresora na stacjach benzynowych.

Koło zapasowe lub zestaw naprawczy

Kontrolując ciśnienie pamiętajmy o kole zapasowym – leżącym w bagażniku, wiszącym na tylnej klapie lub pod podłogą. Warto także upewnić się czy mamy podnośnik i klucz do kół, niezbędne przy samodzielnej wymianie opon, jeśli na drodze „złapiemy gumę”.

– Coraz częściej zamiast koła zapasowego, kierowcy wożą zestawy naprawcze, w postaci kompresora i preparatu uszczelniającego przebitą oponę. Są skuteczne tylko w określonych przypadkach – pozwalają na prowizoryczne uszczelnienie niewielkich przebić opony. Po takiej naprawie i tak konieczna jest zwykle wizyta u wulkanizatora i zakup nowej opony – dodaje Artur Posłuszny.