BMW: NADJEŻDŻA SERIA 6 GRAN COUPE

W Warszawie odbyła się prezentacja BMW serii 6 Gran Coupe. Ten ekskluzywny model jest obok wersji Cabrio i Coupe odzwierciedleniem komfortu i luksusu. Linie pierwszego czterodrzwiowego Coupe w historii firmy wyróżniają samochód na tle konkurencji.

650i Gran Coupe jest pierwszym autem w gamie oferowanym z nową, bardziej wydajną jednostką benzynową V8. Bogate wyposażenie standardowe i opcjonalne, dynamika jazdy, wygoda – to elementy, które mają przynieść nowemu modelowi sukces.

NADWOZIE

BMW serii 6 Gran Coupe to połączenie estetycznych linii, dynamicznych cech typowego Coupe oraz funkcjonalności czterodrzwiowego samochodu. Samochód mierzy 5 007 mm długości, 1 894 mm szerokości i 1 392 mm wysokości. Proporcje nadwozia zdominowane są przez długą, mocno wyprofilowaną maskę silnika, duży, dodający elegancji rozstaw osi (2 968 mm) oraz cofniętą kabinę pasażerską.

Ogromne wloty powietrza, delikatnie wysunięty do przodu i umieszczony między podwójnymi reflektorami charakterystyczny dla BMW grill w kształcie nerek, a także linie długiej maski układające się w kształt litery V to cechy rzucające się natychmiast w oczy. Osłona chłodnicy jest szeroka i głęboko osadzona, z górną krawędzią przebiegającą pod kątem dla uzyskania efektu nosa rekina.

W przedniej części nadwozia, charakterystyczne dla Gran Coupe chromowane elementy oddzielają wlot powietrza od świateł przeciwmgielnych, podkreślając silny charakter tego modelu. Standardowe, okrągłe reflektory biksenonowe (światła mijania i drogowe) zawierają otaczające je trójwymiarowe diody LED zaprojektowane w sposób typowy dla BMW. W połączeniu z opcjonalnymi adaptacyjnymi reflektorami LED, pierścienie świetlne mają bardziej spłaszczony kształt w górnej i dolnej części. Źródło świateł mijania i drogowych jest generowane przez jednostki LED umieszczone w każdym z pierścieni świetlnych.

Cofnięty przedział pasażerski sprawia wrażenie niskiego i wydłużonego za sprawą powierzchni szyb ciągnącej się daleko do słupka C. Drzwi bez ramek to kolejny element typowy dla sportowego Coupe. Dodatkowo, większa powierzchnia szyb potęguje poczucie przestronności wewnątrz i pozwala rozświetlić kabinę pasażerską. Charakterystyczne wygięcie tylnej sekcji obwódki zintegrowanego okna bocznego w dolnej części słupka C, znane także jako „Hofmeister kink”, dodaje całości eleganckiego wyglądu, natomiast akcentem wieńczącym całość jest zintegrowane w tym miejscu oznaczenie „Gran Coupe”.

 

 

Wizualnie obniżony środek ciężkości, w połączeniu z umieszczonymi z tyłu poziomymi liniami oraz liniami w kształcie litery „V”, sugeruje moc i dynamiczną elegancję. Trzecie światło stopu ciągnie się na całej szerokości tylnej szyby, formując tym samym górną krawędź.

W BMW serii 6 Gran Coupe dostępnych jest osiem metalicznych oraz dwa niemetaliczne kolory nadwozia. Przy wyborze pakietu BMW Individual lub M Sports dostępny jest dodatkowy, ekskluzywny lakier.

WNĘTRZE

Stylistyka wnętrza tworzy harmonijne połączenie między przednimi fotelami, a tylną kanapą. Zorientowany na kierowcę kokpit, otoczone elegancko wykończonymi powierzchniami miejsce pasażera z przodu oraz duża ilość miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu gwarantują najwyższy komfort jazdy. Rozstaw osi większy o 113 milimetrów w porównaniu z BMW serii 6 Coupe przekłada się na dużą większą ilość miejsca na nogi pasażerów jadących z tyłu.

Oprócz tego, układ siedzeń 4+1 pozwala na przewiezienie trzeciej osoby z tyłu na krótkich dystansach. Bagażnik ma standardową pojemność 460 litrów, którą można powiększyć do aż 1 265 litrów dzięki przelotowemu otworowi bagażowemu oraz składanym oparciom tylnych siedzeń.

Kokpit nowego BMW serii 6 Gran Coupe jest skierowany ku kierowcy. Elegancko zarysowana konsola środkowa daje prowadzącemu dogodny dostęp do dźwigni automatycznej skrzyni biegów, przycisku Driving Experience oraz do dźwigni hamulca ręcznego. Standardowy system kontroli iDrive zawiera monitor pokładowy z ekskluzywnym płaskim ekranem. Auto wyposażone jest w 10,2-calowy monitor otoczony przyciągającą wzrok chromowaną ramką.

 

 

Długie, płynne poziome linie biegnące wzdłuż wnętrza optycznie łączą przedni i tylny przedział pasażerski. Tylne siedzenia są komfortowe oraz przestronne. Regulowane nawiewy umieszczone na sięgającej do tylnego przedziału pasażerskiego konsoli środkowej dodatkowo zwiększają komfort pasażerów z tyłu.

Standardowa tapicerka skórzana Dakota dostępna jest w trzech kolorach, zaś w przypadku opcjonalnej, ekskluzywnej tapicerki skórzanej Nappa można wybrać spośród czterech kolorów. Na życzenie klienta deska rozdzielcza, panele drzwiowe oraz konsola środkowa mogą także zostać pokryte luksusową skórą Nappa. Poza szwami w kolorze czarnym, dostępne są także podwójne szwy w kolorze kontrastującym z kolorem tapicerki. Dostępne są także cztery rodzaje listew wewnętrznych. Opcjonalnie zamówić można ekskluzywne ceramiczne wykończenie drążka skrzyni biegów, kontrolera iDrive oraz pozostałych przełączników na kokpicie.

SILNIKI

Sportowy potencjał BMW serii 6 Gran Coupe to zasługa nocnych, sześciocylindrowych silników rzędowych oraz jednostki V8 z technologią BMW TwinPower Turbo najnowszej generacji.

Sześciocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy z turbosprężarką Twin Scroll, bezpośrednim wtryskiem paliwa i układem VALVETRONIC pracujący pod maską modelu BMW 640i Gran Coupe osiąga moc 235 kW/320 KM. Moment obrotowy wynosi 450 w przedziale 1 300 – 4 500 obr./min., przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 5,4 sekundy, a średnie zużycie paliwa – od 7,7 do 7,9 l/100 km.

Z kolei sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny z systemem podwójnego turbodoładowania oraz bezpośrednim wtryskiem Common Rail umieszczony w BMW 640d Gran Coupe uzyskuje maksymalnie 230 kW/313 KM i zadowala się średnio 5,5 do 5,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Maksymalny moment 630 Nm uzyskiwany jest w przedziale od 1 500 do 2 500 obr./min. 640d Gran Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy.

Ofertę modelową uzupełnia BMW 650i Gran Coupe napędzane silnikiem V8 o mocy 330 kW/450 KM. Również w tym przypadku zastosowano układ płynnej regulacji skoku zaworów VALVETRONIC. 650i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy. Średnie zużycie paliwa zawiera się w granicach od 8,6 do 8,9 litra na 100 kilometrów, natomiast emisja CO2 to od 199 do 206 gramów na kilometr. Maksymalny moment obrotowego wynosi 650 Nm w przedziale od 2 000 do 4 500 obr./min.

 

 

Wszystkie modele oferowane są standardowo z 8-stopniową sportową skrzynią automatyczną oraz funkcją Driving Experience Control umożliwiającą m.in. aktywację trybu ECO PRO, który promuje ekonomiczny styl jazdy. We wszystkich trzech wariantach standardem jest także funkcja Auto Start Stop zapewniająca zwiększoną wydajność.

ZAWIESZENIE

MW serii 6 Gran Coupe przekazuje moc na koła poprzez zaawansowane zawieszenie, dbające o zachowanie dynamicznych właściwości jezdnych oraz pełnego komfortu prowadzenia.

Montowane standardowo elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego obejmuje funkcję Servotronic. Opcjonalnie oferowane są natomiast takie systemy, jak dynamiczna kontrola amortyzatorów (Dynamic Damper Control), zintegrowany aktywny układ kierowniczy (Integral Active Steering) oraz Adaptive Drive, w którego skład wchodzi system stabilizacji przechyłów Active Roll Stabilisation.

Zarówno przednia oś z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, jak i zintegrowana oś tylna zostały w przeważającej mierze wykonane z aluminium. Zawieszenie zostało przy tym zestrojone z uwzględnieniem wymagań kierowców ze sportowym zacięciem, oferując jednocześnie odpowiednią dawkę komfortu.

W trzecim kwartale 2012 roku, czyli w momencie premiery rynkowej modelu BMW 650i Gran Coupe, w ofercie pojawi się również inteligentny system napędu na wszystkie koła BMW xDrive. Ten elektroniczny system zintegrowany z układem dynamicznej kontroli stabilności DSC zapewnia idealną trakcję, maksymalne bezpieczeństwo oraz optymalne prowadzenie pojazdu we wszystkich warunkach pogodowych i drogowych.

SYSTEMY

Nowy model wyposażony jest w liczne systemy zwiększające bezpieczeństwo i ułatwiające jazdę.

 

 

Przełącznik układu Driving Experience Control umieszczony na konsoli centralnej pozwala wybrać nie tylko tryby „COMFORT”, „SPORT” i „SPORT+”, ale również tryb ECO PRO. Tryb „COMFORT +” jest też oferowany w połączeniu z opcjonalną dynamiczną kontrolą amortyzatorów Dynamic Damper Control lub układem Adaptive Drive. Układ kontroli dynamiki jazdy wpływa na progresję pedału gazu, reakcje silnika, charakterystykę wspomagania kierownicy, próg reakcji układu dynamicznej kontroli stabilności DSC, dynamikę zmiany przełożeń skrzyni automatycznej oraz charakterystykę amortyzatorów i ewentualnie stabilizacji przechyłów bocznych.

Tryb ECO PRO sprzyja oszczędnej jeździe przy niskich obrotach silnika. Dodatkowo, pobór energii przez urządzenia sterowane elektrycznie, takie jak system klimatyzacji czy podgrzewanie foteli i lusterek zewnętrznych jest dostosowywany w taki sposób, aby zapewnić jak największą wydajność. Specjalne wyświetlacze informują kierowcę m.in. o dodatkowym zasięgu – w kilometrach – jaki udało się w ten sposób uzyskać oraz przedstawiają informacje związane z optymalnym pod względem wydajności stylem jazdy dostosowanym do sytuacji na drodze.

Poprzez naciśnięcie przycisku kierowca aktywuje wstępnie skonfigurowane ustawienie, które w BMW 640d Gran Coupe obejmuje również moduł reprodukcji dźwięku silnika. Moduł służy do wzmocnienia naturalnej akustyki silnika w zależności od wybranego trybu układu Driving Experience Control oraz przekazania jej do wnętrza pojazdu. Technologia przetwarzania cyfrowego, z której korzysta system, wymienia dane bezpośrednio z jednostką zarządzającą silnikiem i dostosowuje swoją moc do obrotów silnika, aktualnej wartości momentu obrotowego oraz prędkości pojazdu. Zapewnia to kierowcy wyjątkowo dokładne odwzorowanie tego, jak intensywnie pracuje aktualnie silnik oraz ile mocy zużywa, a także zapewnia jeszcze lepszy wgląd w interakcję pojazdu z drogą.

Za pomocą kolejnego przycisku można wybrać odpowiednie ustawienie układu DSC, np. uaktywnić funkcję DTC (Dynamic Traction Control), która ułatwia ruszanie i jazdę po nieubitym piachu lub śniegu. W trybie DSC Off aktywowana jest funkcja dynamicznego sterowania hamulcami, która działa na zasadzie elektronicznej blokady dyferencjału w tylnej osi. W celu uzyskania optymalnej trakcji podczas przyspieszania w ciasnych zakrętach układ precyzyjnie i wybiórczo redukuje poślizg odpowiednich kół, aby utrzymać moc i moment obrotowy na przeciwległym kole tej samej osi.

BMW serii 6 Gran Coupe zostało wyposażone jest w elektromechaniczny hamulec postojowy, którego działanie aktywowane jest poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Naciśnięcie przycisku hamulca postojowego podczas jazdy aktywuje funkcję hamowania awaryjnego układu ABS z wykorzystaniem hydrauliki systemu DSC. Jedną z funkcji elektromechanicznego hamulca postojowego jest funkcja Auto Hold poprawiająca komfort jazdy w warunkach ciągłego przyspieszania i zwalniania. Natychmiast po zatrzymaniu – również na wzniesieniu – funkcja Auto Hold automatycznie utrzymuje pojazd w miejscu poprzez aktywację hamulców aż do momentu ponownego wciśnięcia pedału gazu przez kierowcę. Funkcja Auto Hold jest włączana i wyłączana za pomocą oddzielnego przycisku na konsoli środkowej.

 

 

W wyposażeniu standardowym zastosowano układ Brake Energy Regeneration – inteligentne zarządzanie energią, które koncentruje wytwarzanie prądu dla sieci pokładowej w fazach hamowania silnikiem i hamulcami. Technologie z zakresu BMW EfficientDynamics obejmują także sterowanie agregatami pomocniczymi zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, odłączaną sprężarkę układu klimatyzacji oraz aktywne sterowanie klapami powietrza.

BMW serii 6 Gran Coupe jest standardowo wyposażone w tempomat z funkcją hamowania. Jeszcze większym ułatwieniem w prowadzeniu pojazdu jest opcjonalny tempomat aktywny z funkcją Stop & Go.

Oprócz systemu Park Disctance Control (PDC), BMW serii 6 Gran Coupe może być wyposażone w kamerę cofania wbudowaną w pokrywę bagażnika pod znaczkiem BMW oraz systemy Surround View i Side View.

Asystent świateł drogowych oraz system BMW Night Vision z rozpoznawaniem pieszych – oba układy oferowane w opcji – zapewniają kierowcy wsparcie podczas jazdy po zmroku.

W połączeniu z systemem nawigacji Professional, system Speed Limit Info ostrzega kierowcę o ograniczeniach prędkości obowiązujących na drodze, którą obecnie podróżuje.

Opcjonalny system ostrzegania o zmianie pasa ruchu służy do ostrzegania kierowcy o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach podczas manewru wyprzedzania.

 

 

W skład BMW Assist wchodzi funkcja Advanced Emergency Call z automatycznym lokalizowaniem pojazdu i wykrywaniem stopnia zaawansowania wypadku. Z kolei funkcja BMW Online oferuje wiele przydatnych usług internetowych na pokładzie samochodu. Nowością jest dostęp do portalu Qype oraz możliwość korzystania z Wiki Local.

Funkcja Real-Time Traffic Information (RTTI) przekazuje kierowcy bieżące informacje odnośnie sytuacji na drodze. Nawigacja satelitarna jest uzupełniana co trzy minuty precyzyjnymi danymi dotyczącymi ruchu ulicznego.

BEZPIECZEŃSTWO

Standardowe wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo to przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne zintegrowane z siedzeniami, poduszki powietrzne w zagłówkach dla pasażerów z tyłu i przodu pojazdu, automatyczne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy każdym z siedzeń, aktywne zagłówki, ograniczniki napięcia pasów, napinacze pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera z przodu oraz system ISOFIX pozwalający na przypięcie fotelika dla dziecka na tylnej kanapie, ukryty pod zamkiem umieszczonym w skórzanej tapicerce. BMW serii 6 Gran Coupe wyposażone jest w odpowiednią dla danego kraju aktywną pokrywę silnika zapewniającą optymalną bierną ochronę dla przechodniów.

WYPOSAŻENIE OPCJONALNE

wyposażenie opcjonalne to reflektory adaptacyjne, podgrzewana kierownica, funkcja Comfort Access, automatyczne przyciemnianie lusterka wewnętrznego i lusterek zewnętrznych z funkcją automatycznego składania, opcja Ambient Light, funkcja automatycznego domykania drzwi Automatic Soft Close, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowany szklany dach oraz elektrycznie sterowane rolety przeciwsłoneczne na tylnej oraz bocznych szybach. Dostępny opcjonalnie system nawigacji Professional zawiera dysk twardy, na którym można gromadzić mapy i własną kolekcję muzyki, napęd CD obsługujący format mp3, wejście AUX-In oraz system auto hi-fi z dziewięcioma głośnikami. Zmieniarka DVD, moduł TV oraz radio z wejściem USB zamykają listę opcji dostępnych, aby zaspokoić największe wymania względem systemów multimedialnych w samochodzie.

 



PAKIET M SPORTS

W momencie wprowadzenia nowego BMW serii 6 Gran Coupe do sprzedaży dostępny będzie opracowany specjalnie dla tego modelu pakiet M Sports. Obejmuje on pakiet aerodynamiczny M ze specjalnymi komponentami nadwozia dla przedniej części nadwozia auta, progi oraz tylny zderzak, czarne wykończenie rury wydechowej, czarne zaciski hamulcowe, światła przeciwmgielne LED, sportowy układ wydechowy dla BMW 650i Gran Coupe oraz 19-calowe lekkie felgi aluminiowe z podwójnymi szprychami M. Opcjonalnie dostępne są także 20-calowe felgi aluminiowe z podwójnymi szprychami M. Dostępne są dwa kolory nadwozia – metaliczny Carbon Black i niemetaliczny Imola Red.

Wnętrze auta obejmuje sportowe fotele z charakterystycznym wykończeniem skórzanym M Alcantara z niebieskimi, kontrastującymi szwami, skórzaną kierownicę wielofunkcyjną M oraz listwy wykończeniowe w kolorze Aluminium Hexagon. Wszystkie elementy doskonale podkreślają sportowy charakter samochodu. Ponadto pakiet M Sports zawiera listwy progowe w logiem M oraz podnóżek M dla kierowcy.

PRODUKCJA

Tak jak dwa inne modele z rodziny BMW serii 6, BMW serii 6 Gran Coupe jest produkowane wspólnie z BMW serii 5 i BMW serii 7 w fabryce BMW w Dingolfing w Niemczech.