GENEWA 2018: VOLKSWAGEN PREZENTUJE STREETMATE’A I CITYKATERA

vw_elektry1

Volkswagen aspiruje do zostania największym na świecie producentem pojazdów z napędem elektrycznym. Na mobilność elektryczną marka patrzy całościowo, uwzględniając również mikropojazdy.

Dlatego podczas Salonu Samochodowego w Genewie producent prezentuje dwa innowacyjne koncepcyjne pojazdy przeznaczone do poruszania się na krótkich dystansach: kompaktowego i bliskiego seryjnej wersji Cityskatera oraz, jako światową premierę, przypominający skuter, studyjny pojazd o nazwie Streetmate.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2018


 

Elektryczny skuter ma zasięg do 35 km, a więc bez problemu pokonuje także nieco dłuższe dystanse, znakomicie nadając się do codziennych przejazdów między domem a pracą. Jeszcze w 2018 roku na rynku pojawi się Cityskater uzyskujący zasięg około 15 km. Pojazd ten można zabrać ze sobą także do metra, a złożony zmieści się w samochodowym bagażniku.

vw_elektry2

Volkswagen skompletował więc szeroką ofertę pojazdów elektrycznych – od także święcącej na targach motoryzacyjnych Geneva Motor Show światową premierę studyjnej limuzyny klasy wyższej I.D. Vizzion, przez dającego się różnorodnie konfigurować, stylowego I.D. Buzz, przestronnego SUV-a I.D. Crozz i kompaktowego I.D., aż po Streetmate’a i Cityskatera.

Możliwość korzystania z różnorodnych pojazdów, w tym także tych najmniejszych, otwiera nowe perspektywy w ruchu miejskim. To dlatego, że Streetmate i Cityskater pozwalają oszczędzić czas. Już wkrótce osoby przyjeżdżające do miast oraz mieszkańcy największych metropolii będą zostawiali swoje samochody przed domem, hotelem, na piętrowych parkingach czy gdziekolwiek indziej i będą korzystać z małych bezemisyjnych wehikułów.

Te i im podobne innowacyjne pojazdy mają więc wszelkie predyspozycje, by na trwałe zmienić przyzwyczajenia ludzi w zakresie korzystania ze środków transportu.

vw_elektry3

Streetmate – elektryczny skuter

Streetmate jest miejskim pojazdem stanowiącym alternatywę dla samochodu, ponieważ na niedużych dystansach – na przykład między dzielnicami miast – może się poruszać w sposób w jaki nie są w stanie poruszać się samochody. Elektryczny skuter dzięki swoim niewielkim rozmiarom wciśnie się w każde, choćby najmniejsze wolne miejsce oszczędzając swojemu użytkownikowi czasu i stresu. Odciąża również środowisko, bo z powodu elektrycznego napędu porusza się cicho i nie emituje szkodliwych substancji.

Jego przypominająca rower sylwetka ma prostą stylistykę podporządkowaną funkcji i przez to bardzo różni się od wyglądających ociężale konwencjonalnych skuterów. Przy tylnym kole Streetmate’a znajduje się silnik o mocy 2 kW. Pojazd rozwija prędkość do 45 km/h i można wygodnie poruszać się nim siedząc; zależnie od rodzaju homologacji możliwe jest też złożenie siedzenia po to, by elektrycznym skuterem kierować na stojąco.

Studyjny model jest lekki (waży tylko 65 kg) i ma wyjątkowo nisko położony środek ciężkości, ponieważ jego litowo- jonowy akumulator został umieszczony w podłodze. Akumulator ten ma pojemność 1,3 kWh. Prądem o mocy 500 wat baterię można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin i 15 minut. Można też ją wyjąć i naładować ją w domu lub w biurze. Po pełnym naładowaniu akumulatora skuter może przejechać do 35 km – to wystarczający zasięg do poruszania się w większych miastach.

vw_elektry4

Operowanie i prowadzenie Streetmate’a jest proste: moc elektryczną przywołuje się kciukiem na kierownicy. Skuteczne hamowanie zapewniają hamulce z dziurkowanymi tarczami oraz układ ABS. Podczas hamowania umieszczony przy tylnym kole elektryczny silnik pełni rolę generatora i odzyskuje energię poprzez rekuperację. Zasięg Streetmate’a można zwiększyć korzystając z trybu Eco. Do kierowania elektrycznym skuterem, który podlega obowiązkowi rejestracji i ubezpieczenia, w Europie są wymagane kask oraz prawo jazdy.

Streetmate jest wyposażony w urządzenia zapewniające łączność. Pośrodku kierownicy znajduje się 5,3-calowy monitor (o rozdzielczości 1.440 x 2.560 pikseli). Jest on odporny na wszelkie warunki atmosferyczne, jest też wodoodporny. Na jasnym tle wyświetlacza pojawiają się informacje dotyczące parametrów jazdy, jak stan akumulatora czy zasięg pojazdu. Ekran można połączyć ze smartfonem, z którego może on pobierać m.in. dane nawigacyjne.

Poza tym smartfon podłączony do ekranu może dzięki aplikacjom wskazywać położenie Streetmate’a. Poprzez odpowiednią aplikację wzbudzany jest też alarm, gdyby nieuprawniona osoba zamierzała uruchomić silnik. Uruchomienie jest możliwe tylko wtedy, gdy aplikacja rozpozna użytkownika jako uprawnionego kierowcę – w ten sposób smartfon staje się swego rodzaju cyfrowym kluczykiem.

vw_elektry5

Cityskater – elektryczny pojazd na krótkie dystanse

Cityskater jest przeznaczony do dojazdów na krótkich odcinkach – na przykład z parkingu, autobusu czy pociągu do ostatecznego celu. Pojazd napędzany elektrycznie za pośrednictwem tylnego koła, porusza się w mieście na trzech kołach – dwa znajdują się z przodu, a jedno z tyłu. W przeciwieństwie do skateboarda czy skutera, Cityskater jest wyposażony w znajdujące się przy kołach podnóżki pod prawą i lewą nogę. Drążek kierowniczy zapewnia użytkownikowi równowagę, pojazdem steruje się – podobnie jak podczas jazdy na nartach – przerzucając ciężar ciała z jednej nogi na drugą.

Uzupełniający środek lokomocji jakim jest Citystkater po złożeniu mieści się w bagażniku samochodu. Rozłożyć i przygotować do jazdy można go w ciągu sekundy. Ruch ręki na drążku kierowniczym uruchamia pojazd oraz powoduje jego przyspieszanie i hamowanie. Poruszając się z prędkością roweru (do 20 km/h) nadaje się do przejazdów na dystansach zbyt dalekich, by pokonywać je pieszo. Cityskater może przechylać się pod kątem 22 stopni, bardzo dobrze spisuje się więc w zakrętach.

Elektryczny silnik umieszczony przy tylnym kole ma moc maksymalną o wartości 450 wat. Pojemność litowo- jonowego akumulatora wynosi 200 Wh. Można go w niecałą godzinę naładować do 50 proc. pojemności korzystając z domowego gniazda prądu (230 volt). Zasięg w połowie naładowanego akumulatora wynosi 7,5 km, w pełni naładowany umożliwia przejechanie 15 km. Można go też ładować podczas transportowania go w bagażniku albo w wagonie kolejowym, jeśli tylko dostępne są tam źródła prądu.

vw_elektry6

W tej chwili trwa procedura homologacji Cityskatera, której celem jest uzyskanie pozwolenia na poruszanie się nim także po ścieżkach rowerowych. Pojazd waży tylko 11,9 kg, ma wymiary: długość 850 mm, wysokość 1 170 mm, może udźwignąć ciężar 120 kg i wjeżdżać na wzniesienia o nachyleniu 10 procent.

W jego wyposażeniu znajdują się światła z przodu i z tyłu oraz sygnał dźwiękowy. Tarczowy hamulec umieszczono z tyłu. Po złożeniu wysokość Cityskatera wynosi jedynie 330 mm, dzięki czemu zmieści się on w biurze pod biurkiem.

DANE TECHNICZNE

Streetmate
– napęd: elektryczny;
– silnik: elektryczny;
– moc: 2 kW;
– akumulator: litowo- jonowy;
– pojemność: 1,3 kWh;
– prędkość maks.: 45 km/h;
– zasięg: do 35 km;
– asa własna: 65 kg.

Cityskater
– napęd: elektryczny;
– silnik: elektryczny;
– moc: 450 wat mocy maksymalnej;
– akumulator: litowo- jonowy;
– pojemność: 200 Wh;
– prędkość maks.: 20 km/h;
– zasięg: do 15 km;
– masa własna: 11,9 kg.