LOS ANGELES 2014: STUDYJNE AUDI PROLOGUE – NOWA ERA

Audi prologue

Audi wkracza w nową, stylistyczną erę. Podczas salonu samochodowego Los Angeles Auto Show, odpowiedzialny za stylistykę nowych pojazdów Audi Marc Lichte, prezentuje nowy studyjny pojazd koncepcyjny – Audi prologue.

Zamierzeniem jest zapoczątkowanie przy pomocy tego dużego coupé z napędem na cztery koła (quattro) nowego kierunku wzorniczego Audi, rozpoczęcia ofensywy stylistycznej.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

LOS ANGELES 2014


 

Dwudrzwiowe coupé ma eleganckie i płynne kształty, zarysowane jednocześnie w sportowo napięty sposób. Jego forma i linie są jedyne w swoim rodzaju i niosą ze sobą wiele nowych pomysłów. W przejrzystym i niezakłóconym zbędnymi elementami wnętrzu pojazdu wystrój stapia się z koncepcją wskaźników i obsługi w zupełnie nową, jednolitą jednostkę. Cały przód tablicy rozdzielczej to duży wyświetlacz dotykowy, a obsługa odbywa się częściowo za pośrednictwem wyświetlacza OLED zbudowanego z organicznych diod.

Rozwiązania techniczne zastosowane w pojeździe koncepcyjnym to połączenie mocy, komfortu i wydajności. Silnik 4.0 TFSI generuje moc do 445 kW (605 KM) i moment obrotowy 750 Nm. Wyposażone w tę jednostkę napędową Audi prologue przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy. Dynamiczny układ kierowniczy oddziałujący na cztery koła, ze skrętnymi do pięciu stopni kołami tylnymi sprawia, że to duże coupé jest wyjątkowo zwrotne i stabilne.

Samochód spala średnio 8,6 l benzyny na 100 km. Wysoka wydajność jest m. in. efektem zastosowania nowej elektrycznej sieci pokładowej o napięciu 48 woltów. Ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów tiptronic przenosi siły napędowe do stałego napędu na cztery koła quattro, który ściśle współpracuje z selektywnym rozdziałem napędu między kołami.

 

Nadwozie

Wymiary: długość 5,10 m, rozstaw osi 2,94 m, szerokość 1,95 m i wysokość 1,39 m – Audi prologue jest nieco krótsze i bardziej płaskie niż Audi A8 produkcji seryjnej. Dominującym, zintegrowanym ściśle z ogólnym kształtem samochodu elementem nisko osadzonego przodu pojazdu jest pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe ozdobiona logo Audi. Duża osłona jest szersza i umieszczona niżej niż w aktualnych modelach seryjnych.

Reflektory – wyglądające niczym szerokie, płaskie kliny – umiejscowiono tak, że ich spiczaste narożniki znajdują się powyżej osłony Singleframe. Reflektory typu Matrix Laser to zupełnie nowe rozwiązanie techniczne. Źrenicę tworzy soczewka rzucająca światło ze źródła laserowego – tak powstaje matryca, która oświetla całą drogę światłem o wysokiej „rozdzielczości”.

Poniżej tego elementu unosi się pięć soczewek z tworzywa sztucznego do których światło dopływa przez wiązkę z włókna szklanego. Soczewki te tworzą drobną strukturę i zwiększają zasięg świateł drogowych. To nowe, laserowe rozwiązanie techniczne otworzyło przed stylistami możliwość stworzenia lekkiej, kompaktowej i eleganckiej formy reflektora, przypominającej ludzkie oko.

Kolejna koncepcyjna nowość to wyraźne, jakby trójwymiarowe wloty powietrza umieszczone pod reflektorami. Przedni, dolny spojler typu „Blade”, wyraźnie oddzielony rowkiem od zderzaka, kojarzy się ze sportem motorowym. Patrząc z boku, mamy wrażenie, że dzięki płynnym liniom nadwozia Audi prologue jakby ucieka do przodu. Masywne, 22-calowe koła zamontowano w mocno wytłoczonych, szerokich wnękach kół. Opony mają rozmiar 285/30.

Charakterystyczną cechą są nadkola z przodu i z tyłu pojazdu. Podobnie jak blistery w Audi Ur-quattro z lat osiemdziesiątych, podkreślają one obecność w pojeździe napędu quattro. W dolnej strefie drzwi znajdziemy głębokie przetłoczenie biegnące w górę ku tyłowi. Lusterka boczne to małe rzeźby z aluminium. Ich obudowy o miseczkowatym kształcie płynnie przechodzą w listwy okalające okno. W nich również znajdują się powierzchnie czujników otwierania drzwi. Pozbawione zewnętrznych klamek drzwi otwierają się elektromechanicznie po dotknięciu tychże właśnie, podświetlonych powierzchni.

 

Tył pochyla się w kierunku jazdy i przypomina luksusowy jacht obserwowany z boku lub z tyłu. Krawędź pokrywy bagażnika, wyglądająca niczym delikatny spojler. Dzięki takiemu rozwiązaniu, można było zastosować tu osobną pokrywę bagażnika dającą możliwość komfortowego załadunku. Diodowe światła tylne o zwiększonym zakresie świecenia, wykorzystujące szkło 3D, podkreślają niekonwencjonalną stylistykę pojazdu. Podczas hamowania oświetlane jest także dolna strefa reflektora 3D, wskutek czego światło wydaje się zbliżać do obserwatora.

Pod tylnym zderzakiem zamontowano dyfuzor z czarnego lśniącego aluminium.

Wnętrze

Przestrzenne wnętrze wygląda niczym luksusowy apartament. Bazuje na stylistyce Gran Turismo. Wskaźniki i wyświetlacze w innowacyjny sposób zintegrowano z tablicą rozdzielczą i konsolą tunelu środkowego. Podczas wsiadania „odźwiernym” jest innowacyjne inteligentne oprogramowanie, które rozpoznaje tożsamość na podstawie naszego smartfona i ustawia fotele oraz klimatyzację zgodnie z naszymi preferencjami. System daje propozycje także pod względem muzyki i planowania trasy. System Easy Slot to kolejny stopień rozwoju Audi phone box. Specjalny mechanizm łączy smarftony pasażerów z instrumentami pokładowymi oraz je ładuje.

Pozioma tablica rozdzielcza jest elegancka, a jej szerokość podkreśla równocześnie szerokość całego wnętrza. Zagłówki obu pojedynczych tylnych foteli są obniżone gdy, nikt na nich nie siedzi. Wysuwają się automatycznie podczas wsiadania pasażera wykorzystując funkcję Easy Entry. Gdy włączamy sprzęt nagłaśniający, z tylnej półki wysuwa się specjalny spojler dźwiękowy.

Na całej swej szerokości tablica rozdzielcza to powierzchnia złożona z trzech wyświetlaczy dotykowych. Siedzący z przodu pasażer widzi przed sobą zintegrowany z tablicą rozdzielczą wyświetlacz panoramiczny, za pomocą którego może w indywidualny i komfortowy sposób sterować funkcjami entertainment. Ten nowego typu wyświetlacz umożliwia interaktywny dialog między kierowcą, a pasażerem. Gest pasażera wystarcza, by kierowca w swoim wyświetlaczu zobaczył skonfigurowane uprzednio trasy i zaadaptował je do Audi virtual cockpit future.

 

Na konsoli tunelu środkowego umieszczono czwarty, elastyczny i dopasowany pod względem ergonomii do potrzeb kierowcy wyświetlacz dotykowy, odpowiedzialny za klimatyzację, wprowadzanie liter i inne ustawienia pojazdu. Gdy nie pracuje jest płaski i prawie niezauważalnie zintegrowany z konsolą środkową. Po uruchomieniu samochodu przyjmuje pozycję pionową. Możliwość zginania ekranu zapewnia stały odstęp od ręki, a dzięki temu lepszą ergonomię. Podczas obsługi wyświetlacza staw nadgarstka opiera się o nisko położoną dźwignię zmiany biegów ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni tiptronic.

Dźwignię shift-by-wire styliści zaprojektowali na nowo i w płynny sposób zintegrowali z konsolą środkową. Miejsca na kubki i wejścia do podłączania smartfonów umieszczono pod osłonami, po prawej i lewej stronie elementu podtrzymującego konsoli.

Audi virtual cockpit future

Audi virtual cockpit future to przedsmak tego, jak w przyszłości będzie wyglądać cyfrowy kokpit. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacze i trzy lusterka tworzą nową, wirtualną scenę o trzech planach – fascynujący widok z wrażeniem niezwykłej głębi. Widok nawigacji na pierwszym planie wyświetla najważniejsze dla kierowcy informacje, a plany drugi i trzeci dają wrażenie głębi w kokpicie. Nałożenie się trzech planów powoduje, że informacje dla kierowcy są lepiej ustrukturyzowane i łatwiejsze do objęcia wzrokiem. Zależnie od sposobu jazdy, treści i kolory w Audi virtual cockpit future zmieniają się. Podczas jazdy sportowej wyświetlacz przechodzi w tryb sportowy, w którym podawane są ważne dla tego trybu informacje np. ilość obrotów, temperatura, ciśnienie ładowania.

Wszystkie detale wnętrza Audi prologue podkreślają jego ekskluzywny charakter. Na paśmie nawiewów znajduje się delikatna perforowana osłona. Jeśli kierowca zwiększa moc strumienia powietrza, osłona chowa się przesuwając się w dół.

Białe diodowe pasma, odchodzą od drzwi, tworzą we wnętrzu wyraziste linie. Duża aluminiowa klamra spina ramiona kierownicy. Harmonizuje jednocześnie z listwami przy wyświetlaczach i z wewnętrznymi klamkami. Wszystkie elementy dekoracyjne z aluminium mają jakość ręcznej roboty: ich powierzchnie są matowe, a krawędzie wypolerowane – na ich powierzchniach delikatnie grają świetlne refleksy.

 

Naturalne materiały źródłem nowego luksusu

Nowym wymiarem luksusu jest naturalność, dlatego wszystkie materiały w tym studyjnym samochodzie zadziwiają swą autentycznością. Powierzchnie foteli i ich oparcia, tablicę, konsolę tunelu środkowego i podłokietniki obciągnięto skórą „Passion“ w jasnym odcieniu. To nowa, miękka skóra, która zachowała naturalne cechy skóry zwierzęcej. Miękki nubuk, także w jasnym odcieniu, pokrywa tylne strony foteli i boki tyłu pojazdu. Szarobrązowe wykończenie dolnej części tablicy rozdzielczej to kolejny mocny akcent kolorystyczny. Łuk Wrap-around obciągnięto ciemną skórą „Passion“. Również tu, podobnie jak w wielu innych miejscach, aluminiowe listwy kontrastują z elementami z porowatego, srebrno-szarego forniru.

Nowe, pięciowahaczowe zawieszenie

Adaptacyjne, sportowe zawieszenie adaptive air suspension sport z regulowaną siłą amortyzacji ma bardzo szeroki zakres, począwszy od delikatnego toczenia aż po typowo sportową charakterystykę. Pozwala również na zmianę wysokość zawieszenia samochodu koncepcyjnego w kilku wariantach. Oś przednia i tylna to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe. Duże tarcze hamulcowe z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym dają dużą siłę hamowania. Tarcze hamulcowe przednich, 20-całowych kół, obejmują sześciotłoczkowe zaciski.

Techniczną nowinką w Audi prologue jest dynamiczny układ kierowniczy oddziałujący na cztery koła. W niskich zakresach prędkości auto ma podwyższoną zwinność i łatwość manewrowania. W wysokich zakresach prędkości inżynierowie poprawili reakcje samochodu, osiągając w ten sposób jego lepszą stabilność.

Dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła z kątem skrętu kół tylnych do pięciu stopni, umożliwia łatwe manewrowanie podczas parkowania, precyzyjną i sportową jazdę na drogach poza terenem zabudowanym i niezależne, komfortowe zachowanie pojazdu na autostradzie.

Targi motoryzacyjne LA Auto Show są debiutem studyjnego modelu Audi.