OPEL: SUV MOKKA GOTOWY DO WYJAZDU NA TRASY

Inżynierowie Opla zakończyli właśnie ostatni etap jazd testowych nowego modelu SUV-a Mokka. Testy przeprowadzono w Niemczech przed rozpoczęciem sprzedaży nowego modelu, która jest planowana na koniec tego roku.

Podczas prac nad rozwojem nowego modelu Opla Mokka skoncentrowano się przede wszystkim na wysokiej klasy podwoziu, w pełni odpowiadającym standardom niemieckiej inżynierii, które skonstruowano tak, aby spełniało wymagania europejskich klientów. Podwozie idealnie sprawdza się nie tylko w warunkach miejskich, ale również podczas jazdy terenowej.

– Jesteśmy dumni z naszego zupełnie nowego SUV-a. Mokka to połączenie kluczowych elementów niemieckiej technologii, takich jak silniki i skrzynie biegów, elementy podwozia, hamulce, systemy ESP i AWD, rozwiązania akustyczne, układy wydechowe, fotele i wiele innych. Stylistyka, osiągi, jakość, rozwiązania techniczne oraz wrażenia akustyczne spełniają wysokie standardy, których oczekują dziś klienci firmy Opel — mówi Ulrich Schmalohr, Dyrektor ds. globalnej oferty pojazdów.

Inteligentny system napędu

Oprócz napędu na przednie koła (FWD) Opel Mokka może być wyposażony w technologię napędu na wszystkie osie (AWD), która zapewnia lepszą przyczepność i zwiększoną kontrolę nad pojazdem. Technologia AWD to wydajne i pomysłowe rozwiązanie, uruchamiane wyłącznie na żądanie. Dzięki konkurencyjnej cenie jest dostępne dla szerszego grona klientów. System AWD zapewnia lepszą kontrolę nad pojazdem (szczególnie na zakrętach), a także wystarczającą przyczepność, co skutecznie zapobiega poślizgowi kół. Dodatkowo system sam rozpoznaje moment, w którym AWD nie jest już potrzebne.

Na przykład: kiedy pojazd porusza się po linii prostej na autostradzie na nawierzchni o dobrej przyczepności, cały moment obrotowy jest przenoszony na przednie koła. Samochód przechodzi do trybu FWD, który zapewnia dobrą ekonomikę zużycia paliwa.

Aby wzmocnić doznania z jazdy i przyczepność pojazdu, moment obrotowy może zostać płynnie i automatycznie przeniesiony z osi przedniej na tylną i dostosować się do poziomu przyczepności lub warunków jezdnych. Stosunek rozkładu momentu obrotowego pomiędzy osią przednią a tylną może wówczas płynnie przechodzić z 100–0 do 50–50, gdy przyczepność nawierzchni jest słaba. Dzięki temu można skorzystać z systemu, który automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych. System AWD wraz ze wszystkimi swoimi elementami waży jedynie 65 kilogramów, co pozwala obniżyć zużycie paliwa i ograniczyć negatywny wpływ na środowisko.

Wysokiej klasy powozie

Zawieszenie Opla Mokka umożliwia uzyskanie maksymalnych osiągów oraz kontroli nad pojazdem nawet w trudnych warunkach drogowych. Zastosowane w przednim zawieszeniu kolumny MacPherson — tak dobrze sprawdzające się w innych pojazdach marki Opel — zostały zoptymalizowane poprzez dodanie sprężyn kompensujących boczne obciążenia, wzmocnionych poduszek górnego mocowania amortyzatora i podwójnych tulei prowadzących. Poprawiło to przyczepność pojazdu oraz jakość jazdy, a jednocześnie pozwoliło obniżyć poziom hałasu i wibracji. W tylnym zawieszeniu zastosowano oś z belką skrętną o przekroju w kształcie litery U, zlokalizowaną przed tylnymi kołami. Ta złożona oś powstała w dwóch różnych wersjach, tak aby zapewnić kompatybilność z wariantami wyposażonym w AWD i FWD. Rozwiązania takie gwarantują znakomitą przyczepność oraz kontrolę nad pojazdem, niezależnie od wybranego wariantu.

Bezpieczeństwo

Hamulce tarczowe na wszystkich kołach zapewniają wysoką odporność cieplną i doskonałe możliwości hamowania. System ESP w Oplu Mokka jest oparty na nowoczesnej technologii i obejmuje wiele specjalnych funkcji, takich jak system wspomagania ruszania pod górę Hill Start Assist (HSA), czy Hill Descent Control która umożliwia ustawienie stałej prędkości podczas jazdy w terenach o zmiennym nachyleniu i utrzymanie prędkości pojazdu na poziomie nieprzekraczającym 20 km/h podczas zjazdu w dół.

Dodatkowo, aby jak najlepiej wykorzystać możliwości zawieszenia, Opel zdecydował się wprowadzić nowoczesny system wspomagania kierownicy EPS (Electric Power Steering), zapewniający większą wrażliwość układu kierowniczego podczas szybkiej jazdy. Rozwiązanie to wchodzi w skład wyposażenia standardowego we wszystkich modelach SUV-a Mokka.

Całkowicie nowa Mokka

Mokka — zupełnie nowy SUV Opla — nie tylko rozszerza ofertę produktową, ale przede wszystkim czyni Opla pierwszą niemiecką marką obecną w rozrastającym się segmencie samochodów sportowo-użytkowych w typie subcompact. Mimo swoich 4,28 metrów długości Mokka swobodnie pomieści 5 osób na podwyższonych fotelach. Dzięki połączeniu atrakcyjnego wzornictwa z innowacyjnymi technologiami i wysokiej klasy funkcjonalnością model ten jest dostępny dla szerokiego grona klientów, co w pełni odzwierciedla misję firmy Opel.

Mocy dostarczają trzy wydajne silniki. Wszystkie modele z manualną skrzynią biegów zostały wyposażone w zaprojektowany przez Opla system oszczędzania paliwa Start/Stop. Oferta silników benzynowych obejmuje silnik wolnossący o mocy 85 kW/115KM, pojemności 1,6 l i momencie obrotowym 155 Nm oraz silnik Turbo o mocy 103 kW/140KM, pojemności 1,4 l i momencie obrotowym 200 Nm. W ofercie silników diesel znajduje się natomiast silnik CTDI z turbodoładowaniem o mocy 96kw/130KM, pojemności 1,7 l i momencie obrotowym 300 Nm, który zapewnia wysoką ekonomikę zużycia paliwa i niski poziom emisji spalin. Inne propozycje to silnik 1,7 l CDTI dostępny zarówno z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, jak i z sześciobiegową skrzynią automatyczną lub silnik 1,4 l Turbo, który na razie będzie dostępny z manualną skrzynią biegów, a w przyszłości również ze skrzynią automatyczną.