ALPINE: ŚWIATOWA PREMIERA NOWEGO A390

Najnowszy sport fastback Alpine A390 dziedziczy DNA marki i zapewnią tę samą ekscytującą jazdę, co A110 przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej wszechstronności.

W skrócie można je opisać jako sportowe auto „w garniturze” (a racing car in a suit).


Zobacz także:

LEXUS: EUROPEJSKA PREMIERA ÓSMEJ GENERACJI MODELU ES
 

PREMIERY


 

A390 to drugi model z gamy Dream Garage Alpine, po A290 i przed przyszłym A110, który również będzie posiadał w 100% elektryczny napęd. Pomoże to poszerzyć bazę klientów marki poprzez pozyskanie nowych nabywców i pozwoli także dotrzeć do klientów biznesowych. Elektryczna platforma auta, opracowana przez firmę Ampere, w połączeniu z rozwiązaniami optymalizującymi ładowanie z domowych źródeł, takich jak dwukierunkowy terminal Mobilize Power V2G (dostępny na terenie Francji), czynią z niego element kompletnego ekosystemu elektrycznego ułatwiającego jego codzienne użytkowanie.

A390 zostało zaprojektowane we Francji i tu będzie produkowane, w historycznej fabryce marki w Dieppe, aktualnie przechodzącej proces transformacji, zarówno pod względem elektryfikacji, jak i wielkości produkcji. Silniki do A390 będą produkowane w zakładzie w Cléon, a jego wysokowydajne akumulatory trakcyjne Verkor, złożone z ogniw i modułów produkowanych w Dunkierce, będą montowane w zakładzie w Douai. Będzie to prawdziwe w każdym calu „trójkolorowe” Alpine aż po specjalne opony Michelin i system audio Devialet.

Philippe Krief, dyrektor generalny Alpine powiedział: Alpine A390, czyli jak tchnąć ducha Alpine A110 w 5-miejscowego sportowego fastbacka. A390 to prawdziwa kwintesencja ducha Alpine, połączenie sportowego charakteru i wysokich osiągów z zaawansowanymi technologiami i wyrafinowaniem – a wszystko to dla zapewnienia wyjątkowych doznań zarówno w jeździe sportowej, jak i w codziennym użytkowaniu. Jego charakterystyczny styl, właściwy francuskiemu know-how, zachwyci wszystkich miłośników pięknych sportowych aut, jak to czyni Alpine od ponad 70 lat. Ten sportowy fastback z napędem na cztery koła jest również, a nawet przede wszystkim, owocem pracy zespołu pasjonatów, głęboko przekonanych, że sportowe auta elektryczne mają sens, i którzy pracują niestrudzenie, aby nadać tym autom należny im prestiż

Design auta sportowego „w garniturze”

Alpine A390, prezentujące się pod postacią eleganckiego sportowego fastbacka o silnej osobowości, łączy w sobie płynne, sportowe kształty nadwozia z przyjaznym i przestronnym wnętrzem, mogącym pomieścić 5 pasażerów. Jego pokaźne, niespotykane w modelach Alpine wymiary mieszczą się mimo to w umiarkowanych granicach: 4,615 x 1,885 x 1,532 m.

Zarówno z daleka, jak i z bliska, A390 prezentuje wszystkie cechy rasowego Alpine. Jego proporcje, typowe dla coupe, są widoczne z odległości 110 metrów, a tylna szyba w kształcie przyłbicy kasku i niezbyt duże powierzchnie przeszklone wzmacniają wrażenie kompaktowości. Następnie, na drugim poziomie odczytu z odległości 110 cm, uwagę przykuwają mocno zarysowane kształty tylnych drzwi z wbudowanymi klamkami, a także precyzja w dopracowaniu tylnych nadkoli w linii nadwozia, kształtów i odbić światła oraz listwa aerodynamiczna maski, która ukierunkowuje strumienie powietrza opływającego nadwozie. Z odległości 110 mm można podziwiać każdy szczegół, jak na przykład przednie zderzaki z trójkątnymi motywami nawiązującymi do górskich krajobrazów i otworami tworzącymi kurtyny powietrzne. Inne charakterystyczne elementy są widoczne w unikalnej sygnaturze świetlnej auta. Z przodu tworzy ją swoista chmura świetlistych trójkątów nazwana „Cosmic Dust”, kojarząca się z kometą przecinającą ziemską atmosferę. Chmura ożywa w sekwencji powitalnej, gdy kierowca zbliża się do samochodu. Równocześnie wyświetlane jest logo marki otoczone płatkami śniegu, skierowane w bok w stronę ziemi.

Z tyłu sygnaturę tworzą podzielone trójkąty otaczające podświetloną nazwę marki Alpine. Świetlne listwy zamontowane z przodu i z tyłu zdają się przecinać powietrze jak ostrze i dodają całej sygnaturze lekkości. Każdy szczegół został starannie przemyślany, jak na przykład boczne logo „A” Alpine, którego strzałka jest zawsze skierowana ku przodowi, czy też możliwość umieszczenia trójkolorowej flagi na słupku C, jak w A110.

Jednym z głównych czynników decydujących o zasięgu samochodu elektrycznego jest dopracowana w każdym szczególe aerodynamika, od aerodynamicznej listwy maski po dolny pas tylnego zderzaka. Kształt jest konsekwencją funkcji, z szeregiem elementów zaczerpniętych z prototypowego modelu Le Mans Daytona h, takich jak linia dachu opadająca pod kątem 17°, „lotki” na wysokości tylnych kół, kierownice strumieni powietrza przy kołach i dyfuzor nachylony pod kątem 8°. Powyższą listę elementów aerodynamicznych tego sportowego fastbacka uzupełnia dyskretny, czarny spojler zamontowany u podstawy tylnej szyby. Razem tworzą one doskonałe połączenie aerodynamicznej płynności i elegancji. Ostatnim akcentem jest umieszczona w rogu przedniej szyby mała pisanka – nawiązanie do legendarnej sylwetki Alpine A110.

Samochód będzie dostępny w sześciu kolorach nadwozia: Głęboka Czerń, Niebieski Abysse, Niebieski Alpine Vision, Srebrny Mercure, Biały Topaze i Szary Matowy Tonnerre (Atelier 2025). Dach, zależnie od przypadku, może być wykończony w kolorze nadwozia lub kontrastującej z nim czerni. Nadkola i dolne pasy boków nadwozia są wykończone w czarnym, błyszczącym kolorze. Zależnie od poziomu wyposażenia A390 może być wyposażone w ekskluzywne, aerodynamiczne, inspirowane wyścigami długodystansowymi diamentowane felgi Cristal 20” wykończone w czarnym błyszczącym kolorze lub czarnym matowym Atelier 2025. W rozmiarze 21” design felg jest nową interpretacją alpejskiego stylu z motywem płatka śniegu Snowflake. Są one dostępne w dwóch wersjach: kute diamentowane w czarnym błyszczącym kolorze (GTS) lub kute w czarnym matowym kolorze (Atelier 2025).

Antony Villain, dyrektor ds. designu Alpine powiedział: Przed przyjrzeniem się stylistyce auta, już z daleka można dostrzec proporcje A390 z jego sylwetką wzorowaną na modelu A110. Ta unikalna sylwetka jest odzwierciedleniem dynamicznego zachowania na drodze naszego sportowego fastbacka. Samochód w swej seryjnej wersji przejął wiele elementów z show-car A390_β, a jego sygnatura świetlna jest bezpośrednio zaczerpnięta z modelu koncepcyjnego Alpine Alpenglow i z hypercara A424 biorącego udział w mistrzostwach WEC.

Show-car A390_β z 2024 roku

Show-car A390_β zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2024 roku ukazywał 85% ostatecznego designu Alpine A390. Proporcje, sylwetka i sygnatura świetlna dawały bardzo wyraźny przedsmak tego, jak będzie wyglądać seryjna wersja A390. W przypadku tego show-car największy nacisk położono na całą gamę innowacyjnych materiałów niezbędnych do produkcji elementów wykonywanych na zamówienie, odwołujących się do motywów mineralnych, takich jak włókno węglowe czy druk 3D. Efekt jest szczególnie imponujący w kabinie, w znacznej mierze widocznej poprzez duże przeciwstawne drzwi.

Design wnętrza: sportowa kapsuła dla pięciu osób

Gdy zanurzamy się w wystroju wnętrza A390, odkrywamy świat poświęcony sportowym doznaniom, ale jednocześnie kładący szczególny nacisk na komfort i jakość postrzeganą, z pokrytą eleganckim obiciem deską rozdzielczą, środkową konsolą i płatami drzwi oraz wyszukanym oświetleniem ambientowym. Odnajdziemy tu również niebieski motyw kolorystyczny, nawiązujący do designu Alpine A290.

Kokpit jest skoncentrowany na kierowcy i został wyposażony w dwa ekrany (12,3 cala i 12 cali) o wysokiej rozdzielczości, zwrócone w jego stronę, z grafiką dającą poczucie zanurzenia w świecie Alpine. Fizyczne elementy sterowania klimatyzacją umożliwiają zmianę ustawień bez odrywania wzroku od drogi. Sportowa podgrzewana kierownica jest obszyta niebieską skórą Nappa, posiada spłaszczenie w dolnej części i znacznik centralnego położenia. Ponadto umieszczone są na niej także przyciski sterowania systemami wspomagania prowadzenia, obsługi telefonu, asystenta głosowego i wyboru trybu wyświetlania ekranu zespołu wskaźników. Dwa specjalne kolorowe aluminiowe elementy sterowania, inspirowane światem wyścigów Formuły 1, służą do sterowania stopniem hamowania odzyskowego (niebieskie pokrętło RCH = Recharge) do przełączania do trybu One Pedal i do trybu chwilowego zwiększania mocy („boost”) używanego przy wyprzedzaniu oraz do obsługi funkcji Launch Control (czerwony przycisk OV = Overtake). Do obsługi systemu audio służy oddzielny przełącznik zespolony.

Na podwyższonej środkowej konsoli, wzorowanej na kultowym designie A110, znajdują się elementy sterowania układem przeniesienia napędu RND, charakterystyczne dla Alpine, podkreślone dwoma personalizowalnymi „skrzydełkami”. A390 jest wyposażone w sportowe, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele Alpine Sport Seat, zapewniające skuteczne podparcie boczne i wysoki komfort, pokryte różnymi obiciami, w tym typową dla aut sportowych tapicerką z Alcantary (mikrofibry). Są one w górnej części oparć opatrzone logo marki – literą „A” ze strzałką. A390 w swej najwyższej wersji jest wyposażone w kubełkowe fotele Alpine Sport Seat by Sabelt obszyte skórą Nappa, które w tylnej części mogą posiadać w opcji wstawki z tkaniny karbonowej Serge lub kutego karbonu, współgrające z ozdobnymi aplikacjami na desce rozdzielczej.

Materiały i elementy wykończeniowe zostały starannie dopracowane w najdrobniejszych szczegółach, czego świadectwem są aluminiowe kratki głośników Devialet, podsufitka z mikrofibry oraz liczne dostępne w opcji możliwości personalizacji Atelier Alpine (kolor zacisków hamulcowych, siedzeń, felg itp.).

Pięcioro drzwi Alpine A390 zapewnia łatwy dostęp do wnętrza, a dwa tylne boczne siedzenia oferują pasażerom doskonałe podparcie ciała podczas bardziej sportowej jazdy. A390 dysponuje ponadto bardzo obszernym bagażnikiem o pojemności 532 l, jeszcze bardziej modularnym dzięki podwójnej podłodze dostępnej w ofercie akcesoriów.

Platforma Grupy z know-how Alpine

Założenia techniczne konstruktorów pracujących nad projektem A390 doprowadziły do dogłębnej przebudowy platformy AmpR Medium, aby zapewnić temu sportowemu fastbackowi należytą dynamikę. Pozycjonowanie rozmiarów auta jest zakodowane w jego nazwie, która w nomenklaturze Alpine składa się z litery A z następującymi po niej trzema cyframi: cyfra „3” nawiązuje do jego wielkości, a liczba „90” oznacza wszechstronne samochody marki przeznaczone do codziennej jazdy. Przy umiarkowanej długości 4,615 m samochód posiada zwiększony rozstaw kół, który zapewnia mu należytą stabilność, unikalne podwójne trójkątne wahacze zawieszenia wykonane z kutego aluminium i krótki rozstaw osi, wynoszący zaledwie 2,708 m, poprawiający zwrotność. Nisko położony środek ciężkości i idealny rozkład masy – 49% na przód i 51% na tył – stanowią idealną podstawę dla zapewnienia w pełni zrównoważonego zachowania na drodze i niczym nie ograniczonej przyjemności z jazdy. Konstrukcja typu „deskorolka” w połączeniu z silnikiem o zmniejszonych wymiarach pozwoliła zwiększyć zwartość budowy przodu auta. Dwa tylne silniki są zamontowane na specjalnej aluminiowej ramie podsilnikowej wyprodukowanej we Francji. Zaletą tego rozwiązania było umożliwienie obniżenia podłogi bagażnika i w konsekwencji znaczne zwiększenie przestrzeni bagażowej.

Możliwy dzięki trzem silnikom napęd na wszystkie koła zapewnia A390 wzorcową skuteczność napędu niezależnie od przyczepności nawierzchni. A to zapewnia autu doskonałe osiągi. Wersja GTS o łącznej mocy 470 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 808 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy! Przyspieszanie identyczne jak w Alpine A110 R. Dwa tylne silniki umożliwiają wykorzystanie systemu Alpine Active Torque Vectoring, który odgrywa zasadniczą rolę w dynamice jazdy A390.

Nastawy zawieszenia zostały tak dobrane, aby jak najwierniej odtwarzać wrażenia zwrotności, lekkości i stabilności zapewniane przez A110, bezwzględny wzorzec w tej materii w gamie Alpine. Ambitne założenia techniczne mające zapewnić temu sportowemu fastbbackowi gotowe do wyzwań i zarazem w pełni kontrolowalne zachowanie na drodze. A390 jest wyposażone w specjalne zawieszenie z hydraulicznymi odbojnikami, gwarantujące najlepszy kompromis między komfortem a zachowaniem na drodze. Jednym z technicznych wyborów dokonanych przez zespół konstruktorów Alpine jest bardzo krótkie przełożenie układu kierowniczego, znacząco zmniejszające kąty obrotu kierownicy z korzyścią dla bardziej bezpośrednich doznań za kierownicą. Szczególną uwagę zwrócono również na wyczucie pracy układu hamulcowego w celu zapewnienia łatwiejszego dozowania siły hamowania w każdych warunkach. Wyczucie siły hamowania przy hamowaniu degresywnym, podobnie jak wytrzymałość i moc hamowania są dobrane adekwatnie do wysokich osiągów A390. Samochód posiada hamulce tarczowe o średnicy 365 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami, będącymi nowością w gamie Alpine.

Najnowsza generacja systemów wspomagania prowadzenia (ADAS) jest zainstalowana w A390 z realistycznym wyświetlaniem otoczenia samochodu na ekranie zespołu zegarów. Klasyczne systemy wspomagania zostały uzupełnione o szereg nowych, takich jak system monitorowania uwagi kierowcy z progresywnym hamowaniem awaryjnym, automatyczne hamowanie awaryjne rozszerzone z jazdy do przodu również na jazdę do tyłu, korygowanie toru jazdy uzupełniające boczne systemy wspomagania oraz funkcja bezpiecznego wysiadania przy parkowaniu auta.

Umieszczony po lewej stronie kierownicy przycisk „My Safety Switch” umożliwia kierowcom wybranie jednym ruchem preferowanych ustawień systemów wspomagania prowadzenia: czy mają one być włączone, czy wyłączone, jaki ma być ich poziom wspomagania lub czy mają im towarzyszyć alarmy dźwiękowe. Ponadto A390 jest standardowo wyposażone w aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz (w zależności od wersji) w funkcję umożliwiającą zjechanie z osi pasa ruchu, na przykład w celu przepuszczenia jednośladów.

Sovany Ang, dyrektor ds. wydajności produktów Alpine powiedział: Ustawiliśmy bardzo wysoko poprzeczkę dotyczącą osiągów w A390. Nasi konstruktorzy wspólnie z kierowcami testowymi opracowali liczne innowacyjne rozwiązania niezbędne do sprostania technologicznemu wyzwaniu: uzyskać osiągi godne A110 przy zapewnieniu poziomu bezpieczeństwa i komfortu właściwego dla wszechstronnego elektrycznego fastbacka. Jeśli dodać do tego jego unikalny design, mamy powód do dumy z osiągniętego rezultatu: powstał nowy Alpine, równie innowacyjny, co wierny duchowi marki. Do zobaczenia na najbliższym zakręcie!

Silniki: wysokie osiągi i aktywny rozdział momentu obrotowego

Alpine A390 jest oferowane w dwóch wersjach odpowiadających dwóm poziomom mocy:
– GT o łącznej mocy 400 KM, która przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 200 km/h.
GTS o łącznej mocy 470 KM i maksymalnym momencie obrotowym 808 Nm, która przyspiesza do 100 km/h w 3,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 220 km/h.

Osiągi A390 zostały tak pomyślane, aby utrzymać je na niezmienionym poziomie, bez utraty mocy nawet w sytuacji spadku pojemności akumulatora trakcyjnego. Akumulator trakcyjny można również wstępnie doprowadzić do właściwej temperatury ręcznie, z poziomu centralnego ekranu, aby uzyskać maksymalną wydajność podczas intensywnego użytkowania sportowego lub obniżyć jego temperaturę po kilku okrążeniach toru.

Magiczny przepis: Alpine Active Torque Vectoring

Robert Bonetto, wiceprezes ds. projektów inżynieryjnych Alpine powiedział: Wspólnym wątkiem prac nad dynamiką A390 było uczynienie go równie szybkim i zwrotnym jak A110. Aby to osiągnąć, konieczne było zniwelowanie wpływu masy akumulatora na jego zachowanie za pomocą rozwiązania technicznego działającego na korzyść postrzeganej lekkości auta. Rozwiązanie z trzema silnikami i systemem Alpine Active Torque Vectoring umożliwiło żonglowanie między silnikami w celu właściwego dozowania momentu obrotowego na przednią i tylną oś, a także na zewnętrzne tylne koło, aby móc kontrolować równowagę, przechodzić od podsterowności do neutralności, czy nawet nadsterowności i tym sposobem wpływać na zachowanie auta.

Dwa tylne silniki zapewniają niezależne sterowanie każdym kołem, co stwarza możliwość wykorzystania systemu Alpine Active Torque Vectoring. Ten aktywny system zmiany momentu obrotowego opiera się na różnicy sił wzdłużnych między dwoma kołami tylnej osi, w szczególności poprzez zwiększenie momentu obrotowego przenoszonego na zewnętrzne koło, w efekcie czego powstaje naturalny moment odchylenia wokół pionowej osi pojazdu. To rozwiązanie pozwala radykalnie zwiększyć dynamikę i zwrotność auta poprzez częściowe zniwelowanie efektu bezwładności związanego z jego większymi rozmiarami i masą.

Dokładniej mówiąc, system ten zmienia rozdział momentu obrotowego między tylne koła w zależności od kąta skrętu kierownicy i prędkości pojazdu – koryguje różnicę poślizgu między prawym a lewym kołem i dostosowuje moment obrotowy przenoszony na prawe i lewe koło w celu zniwelowania wszelkiej tendencji do podsterowności lub nadsterowności auta. Powyższe sterowanie rozdziałem momentu obrotowego włącza się przy dodawaniu gazu, podczas pokonywania zakrętów i na prostych odcinkach drogi. Alpine Active Torque Vectoring jest systemem ultrareaktywnym, z czasami reakcji poniżej jednej milisekundy.

Kluczowe znaczenie ma tutaj rozdział momentu obrotowego między trzy silniki: całkowitego na przednią i tylną oś, następnie rozdziału momentu obrotowego na lewe i prawe tylne koło. Przesuwa granice w możliwości pokonywania zakrętów: stwarza wrażenie zaskakującej lekkości auta, pełni rolę mechanizmu różnicowego tylnej osi oraz zwiększa skuteczność napędu i stabilność na prostej, na przykład w sytuacjach niesymetrycznej przyczepności. System pozwala nadać autu zdecydowanie sportowy charakter przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa, które ma zapisane w genach, i łatwości panowania nad pojazdem.

Na potrzeby informowania kierowcy na zespole zegarów oraz w polu Alpine Telemetrics Live Data na centralnym ekranie wyświetlana jest informacja i wizualizacja działań systemu.

Uzupełnieniem działania Alpine Active Torque Vectoring jest system wstępnej regulacji momentu obrotowego Alpine Torque Pre-Control, który podobnie jak w A290, pozwala zapewnić maksymalną skuteczność napędu przy wyjątkowo wysokim, wynoszącym do 808 Nm momencie obrotowym A390. Dostępnych jest pięć trybów jazdy, wybieranych za pomocą przełącznika w kierownicy: Save, Normal, Sport, Perso oraz nowo dodany tryb Track. Tryby Normal, Sport i Track różnią się między sobą nastawami Alpine Active Torque Vectoring, ESC (Electronic Stability Control) i kontroli trakcji. Dodatkowo istnieje także możliwość całkowitego wyłączenia elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC za pomocą odpowiedniego przycisku na desce rozdzielczej.

Unikalny wysokowydajny akumulator trakcyjny

Alpine A390 jest pierwszym modelem marki wyposażonym w akumulator o wysoko wydajnym składzie chemicznym made in France (ogniwa i moduły) specjalnie zaprojektowanym na potrzeby Alpine przez wyspecjalizowaną w tej dziedzinie francuską firmę Verkor. Założenia techniczne do tego akumulatora stanowiły nie lada wyzwanie. Musiał on być w stanie zapewnić bardzo wysoki prąd rozładowania do celów napędowych (do 1200 A, aby zasilić 3 silniki samochodu i z ich łączną mocą 345 kW). Musiał również zapewnić utrzymanie wiele razy z rzędu tych samych parametrów pracy z utrzymaniem ich na tym samym poziomie w miarę jego opróżniania się (aż do poziomu 30% stanu naładowania). Aby to osiągnąć, Verkor przeprojektował całą architekturę swojego akumulatora 400 V, z wprowadzeniem specjalnie zwymiarowanego układu chłodzenia (w szczególności dzięki zwiększonemu przepływowi wody) i z zastosowaniem technologii NMC (Nikiel Mangan Kobalt) o wysokiej zawartości niklu i wysokiej gęstości energetycznej.

Dzięki dużej pojemności akumulatora, wynoszącej 89 kWh, A390 dysponuje zasięgiem do 555 km w cyklu WLTP z 20-calowymi kołami (dane w trakcie homologacji) i do 520 km w cyklu WLTP z 21-calowymi kołami (dane w trakcie homologacji). Montowana we wszystkich poziomach wyposażenia pompa ciepła pozwala zoptymalizować temperaturę w kabinie bez zmniejszania zasięgu auta.

Akumulator umożliwia jego szybkie ładowanie z terminali DC o mocy do 190 kW, ale ważniejsze od mocy szczytowej jest przystosowanie do długotrwałego ładowania wysokimi prądami, co wymaga dużej pomysłowości w zarządzaniu procesem ładowania. I to właśnie potrafi akumulator A390 mogący poszczycić się doskonałą średnią mocą ładowania. I tak na przykład wystarczy niecałe 20 minut jego ładowania do wydłużenia zasięgu o 2 kolejne godziny jazdy po autostradzie i poniżej 25 minut na przejście od 15% do 80% naładowania.

Nawigacja GPS Google Maps posiada funkcję planera tras dla samochodów elektrycznych, który uwzględnia przebieg trasy, poziom naładowania akumulatora trakcyjnego, jego temperaturę, zużycie energii w czasie rzeczywistym i automatyczne wstępne podgrzanie w celu obliczenia najdogodniejszej trasy z optymalizacją postojów na ładowanie. Aplikacja na smartfony My Alpine zapewnia zdalny dostęp do licznych informacji o samochodzie, takich jak lokalizacja, przebieg, pozostały zasięg, poziom naładowania akumulatora trakcyjnego czy czas pozostały do pełnego naładowania. Kierowca może zaplanować trasę podróży z uwzględnieniem potrzeby doładowywania akumulatora trakcyjnego, zaprogramować jego ładowanie bądź wstępne ogrzanie/schłodzenie kabiny, a także zdalnie włączyć klakson i światła.

Ładowarka pokładowa o mocy 11 kW (opcjonalnie 22 kW) posiada funkcję ładowania dwukierunkowego kompatybilną z V2L z opcjonalnym adapterem do ładowania, np. roweru ze wspomaganiem elektrycznym.

Gama i wyposażenie

Oferowane są dwie wersje wyposażeniowe, GT i GTS, różniące się między sobą parametrami technicznymi. Pierwsza z nich, A390 GT o mocy 400 KM przyspiesza 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 200 km/h. Jest ona oferowana z 20-calowymi, aluminiowymi, diamentowanymi felgami, oponami Michelin Sport EV, anodowanymi zaciskami hamulcowymi i chromowanym logo. Wyposażenie wnętrza obejmuje sportowe fotele sterowane elektrycznie i podgrzewane, podgrzewaną kierownicę obszytą skórą Nappa, centralny ekran z wyświetlaniem otoczenia samochodu w polu 360° i 13-głośnikowy system nagłośnienia Devialet.

Wersja GTS rozwija moc 470 KM, dzięki której auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 220 km/h. Jest ona wyposażona w aluminiowe, 21-calowe kute felgi i wyczynowe opony Michelin Pilot Sport 4S. Na pasażerów z przodu czekają kubełkowe fotele firmy Sabelt, świetnie obejmujące ciało, z funkcjami elektrycznego sterowana, podgrzewania i masowania, obszyte skórą Nappa. Dach jest wyłożony mikrofibrą, 13-głośnikowy system audio Devialet jest oferowany w wersji premium Devialet XtremeSound Audio System, a system Alpine Telemetrics Expert jest instalowany w standardzie, podobnie jak pakiet Driving and Parking Pack (półautonomiczna jazda i automatyczne parkowanie).

Niektóre opcje są wspólne dla obydwu wersji, GT i GTS, jak np. pakiety ze wstawkami karbonowymi Serge lub kutego karbonu Oferta obejmuje także szereg akcesoriów, takich jak ozdobne wstawki felg czy podwójna podłoga w bagażniku

Alpine 390 Première

Osoby, które zdecydują się na specjalną edycję A390 Premiere, będą mogły nabyć nowy model na dwa tygodnie przed oficjalnym rozpoczęciem przyjmowania zamówień w czwartym kwartale 2025 roku. Daje to im również wyłączne prawo do nabycia limitowanej edycji słuchawek Devialet X Alpine, by móc w pełni delektować się brzmieniem systemu audio Alpine A390.

DANE TECHNICZNE

WYMIARY
Długość: 4,615 m
Szerokość: 1,885 m
Wysokość: 1,532 m
Rozstaw osi: 2,708 m
Przedni zwis: 925 mm
Tylny zwis: 982 mm
Prześwit: 152 mm
Pojemność bagażnika: 532 litry

MASA
Masa: od 2121 kg

ZESPOŁY NAPĘDOWE
Synchroniczny silnik elektryczny z uzwojonym wirnikiem z przodu i dwa silniki synchroniczne z magnesami trwałymi z tyłu
A390 GTS: 345 kW (470 KM / 808 Nm z czego 508 Nm na tylną oś)
A390 GT 295 kW (400 KM / 650 Nm)

AKUMULATOR TRAKCYJNY
Akumulator litowo jonowy o pojemności użytecznej 89 kWh
Zasięg do 520–555 km WLTP (w zależności od typu ogumienia i pod warunkiem uzyskania homologacji)

ŁADOWARKI

AC 11 kW dwukierunkowa, 22 kW dwukierunkowa dostępna w opcji
DC do 190 kW

OSIĄGI
GTS: 0–100 km/h: 3,9 sek., 0–1000 m 22,5 sek., prędkość maksymalna: 220 km/h
GT 0–100 km/h: 4,8 sek., 0–1 000 m 24,1 sek., prędkość maksymalna: 200 km/h