AUDI: HYBRYDOWE QUATTRO W LE MANS 2012

Sporty motorowe, po raz kolejny posłużą koncernowi AUDI AG do wprowadzenia nowych technologii. Przygotowany przez markę z czterema pierścieniami nowy samochód wyścigowy Le Mans, jest pierwszym na świecie pojazdem LMP1, który łączy w sobie wysoce wydajny silnik TDI z system hybrydowym.

Wraz z nim, w całkiem nowej postaci, świętuje swój powrót na tor wyścigowy napęd quattro.

Nowy prototyp Le Mans z Ingolstadt, nosi nazwę Audi R18 e-tron quattro. 5 maja zadebiutuje on podczas sześciogodzinnego wyścigu w Spa-Francorchamps (Belgia), a 16 i 17 czerwca powalczy o zwycięstwo w słynnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans (Francja). Audi łączy w dwie technologie w nowy typ napędu e-tron quattro, który jest już testowany do wykorzystania w produkcji seryjnej w przyszłości.

Pod nazwą e-tron quatro, ukrywa się łączący zalety sprawdzonego napędu Audi quattro z potencjałem mobilności elektrycznej, napęd na wszystkie koła kolejnej generacji. Jedna z osi pojazdu napędzana jest konwencjonalnie, druga za pomocą silników elektrycznych.

W fazie hamowania, na przedniej osi Audi R18 e-tron quatro, odzyskuje się energię kinetyczną. Następnie jest ona elektrycznie przekazywana do akumulatora i zwracana w trakcie przyspieszania powyżej prędkości 120 km/h. W tym procesie bierze udział tylko i wyłącznie przednia oś. Silnik V6 TDI generujący moc 375 kW (510 KM) przekazuje moc na tylne koła. Oba systemy uzupełniają się, tworząc nową zasadę napędu e-tron quattro.

Luty 2010 – początek projektu

Projekt e-tron quattro w samochodach wyścigowych, rozpoczął się w lutym 2010 roku. Od pionierskich idei koncepcyjnych, do pierwszego testu upłynęło zaledwie półtora roku.

Równolegle do Audi R18 e-tron quattro, marka opracowała pojazd Audi Sport R18 ultra. Jest to spowodowane faktem, że Audi bierze udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz w nowo utworzonej formule wyścigów długodystansowych FIA World Endurance Championship (WEC).

Audi R18 z roku modelowego 2012 jest dostępne z lub bez napędu hybrydowego. Meritum: Oba pojazdy są dokładnie takie same, po to, by koszty logistyczne dla Audi Sport i zespołu utrzymać na rozsądnym poziomie.

– Silnik TDI stworzony przed Audi, jest wciąż najbardziej wydajnym napędem świata – mówi dr Wolfgang Ullrich szef sportów motorowych marki. Jesteśmy przekonani, że w TDI tkwi jeszcze większy potencjał. W związku z tym, Audi będzie stawiało w sportach motorowych nie tylko na napęd hybrydowy. Prace nad rozwojem technologii napędów konwencjonalnych będą nadal kontynuowane.

Innowacja w dziedzinie przeniesienia napędu

Brat bliźniak modelu R18 e-tron quattro potwierdza, że jego oznaczenie “R18 ultra” ma absolutne uzasadnienie. Jest bowiem najlżejszym prototypem Le Mans, który kiedykolwiek powstał w Audi Sport. W celu skompensowania dodatkowego ciężaru systemu hybrydowego, rozwój Audi R18 TDI, zwycięzcy Le Mans z 2011 r., koncentrował się na stworzeniu ultralekkiej konstrukcji.

Obok ulepszeń wielu detali, prawdziwą innowację zastosowano w przeniesieniu napędu. Dla nowego R18 zbudowano skrzynię biegów z obudową z tworzywa sztucznego, wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Jest to rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w wyścigach długodystansowych.

Le Mans 2012: po dwa R18 e-tron quattro i ultra-R18

Podczas 24 godzinnego wyścigu Le Mans 2012, zespół Audi Sport Team Joest skorzysta z dwóch R18 e-tron quattro oraz dwóch R18 ultra. Dwa samochody hybrydowe, będą prowadzone przez zwycięskie trio z ubiegłego roku, w składzie: Marcel Fässler (Szwajcaria), André Lotterer (Niemcy) i Benoît Tréluyer (Francja) oraz kierowców Dindo Capello (Włochy), Toma Kristensena (Dania) i Allana McNisha (Wielka Brytania), którzy w sumie 13 razy wygrywali wyścig Le Mans. Nowy kierowca Loïc Duval (Francja) wystartuje w R18 ultra wraz z Timo Bernhardem (Niemcy), Romainem Dumasem (Francja), Marco Bonanomim (Włochy), Oliverem Jarvisem (Wielka Brytania) i Mikiem Rockenfellerem (Niemcy).

W tym samym składzie, zespół Audi Sport Team Joest wystartuje 5 maja, podczas wyścigu mistrzostw świata w Spa-Francorchamps (Belgia). Obecność w Belgii, będzie próbą generalną przed 24-godzinnym wyścigiem w Le Mans. Zabraknie jedynie Mike’a Rockenfellera, którego nie będzie z powodu nałożenia się terminów wyścigów w serii DTM.

Po 24-godzinnym wyścigu Le Mans, Audi planuje wystawienie po jednym modelu R18 e-tron quattro oraz R18 ultra podczas wyścigu FIA ​World Endurance Championship (WEC). Jako kierowcy nominowani zostali do tej pory André Lotterer oraz Allan McNish.

Podczas otwarcia Mistrzostw Świata, 17 marca na torze Sebring (USA), zespół Audi Sport Team Joest raz jeszcze postawi na sprawdzony model R18 TDI z poprzedniego sezonu, prowadzony przez skład kierowców: Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Tréluyer, Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish oraz Timo Bernhard/Romain Dumas/Loïc Duval.