BMW: CONCEPT SERII 4 COUPE WYZNACZA TRENDY

Modele Coupé i Cabrio BMW serii 3 są w aktualnej generacji globalnym liderem segmentu coupé i kabrioletów klasy średniej premium. BMW Concept serii 4 Coupé stanowi zapowiedź czwartej generacji sportowych coupé klasy średniej.

Koncepcyjny samochód przenosi zalety BMW serii 3 Coupé w nowy wymiar. Cyfra „4” nie tylko wyznacza początek nowej serii, ale stanowi zwieńczenie pewnego procesu rozwojowego. Wyróżnia się bardziej sportowym charakterem, większą ekskluzywnością i jeszcze wyraźniejszym odróżnieniem od “3”-ki. Poprzez nową nomenklaturę BMW nawiązuje do swoich najlepszych tradycji: dużych coupé BMW serii 6 i BMW serii 8.

Wymiary BMW Concept serii 4 Coupé sygnalizują dynamikę nawet podczas postoju: o 50 mm większy rozstaw osi (2810 mm), rozstaw kół przednich większy o 45 mm (1545 mm) z przodu i o 80 mm (1593 mm) z tyłu. Szerokość pojazdu wzrosła o 44 mm do 1826 mm, a wysokość dachu zmalała o 16 mm do 1362 mm. Długość pojazdu zwiększyła się przy tym do 4641 mm.

NADWOZIE

Sportowa sylwetka BMW Concept serii 4 Coupé charakteryzuje się długim rozstawem osi, długą maską silnika, cofnięta kabiną i krótkimi zwisami karoserii. Smukłe proporcje podkreślają wydatne błotniki tylne, które stanowią jednocześnie najszerszy punkt pojazdu. Elementy funkcyjne, takie jak wloty i wyloty powietrza, klamki drzwi czy lusterka zewnętrzne, zdobią ciekawe akcenty w satynowanym aluminium.

Charakterystyczny front BMW Concept serii 4 Coupé wyróżniają zróżnicowane powierzchnie. Typowe dla BMW cechy stylistyczne przodu, takie jak dwie „nerki” i podwójne reflektory, mają tu sportowo płaski kształt.

 

 

Przód świadomie wykazuje wyraźne pokrewieństwo z BMW serii 3. Obie ikony stylistyczne – „nerki” i podwójne reflektory – są w BMW Concept serii 4 Coupé niezwykle bogate w detale i mają trójwymiarową głębię. Atrapa chłodnicy jest zamknięta dla uzyskania optymalnej aerodynamiki i niskiego zużycia paliwa. Przestrzenie pomiędzy starannie uformowanymi satynowanymi listwami grilla zamknięte są ciemnymi powierzchniami.

W pełni diodowe reflektory są sześciokątną, bardzo „techniczną” wersją typowych dla BMW podwójnych okrągłych reflektorów. Kształt lamp nawiązuje do połączenia form lamp i atrapy chłodnicy w BMW serii 3 i idzie jeszcze dalej: połączenie to widoczne jest również w nocy. Tuba wewnętrznego reflektora przechodzi w światłowód stanowiący wizualne połączenie tegoż reflektora z atrapą chłodnicy i sprawia, że przód auta wydaje się jeszcze szerszy.

Elementem najbardziej zwracającym uwagę jest też duży wlot powietrza w pasie przednim. Duży otwór na powietrze sugeruje wysokie zapotrzebowanie mocnych silników na chłodzenie i jednocześnie kieruje wzrok na atletycznie wydatne błotniki. Obie zewnętrzne wstawki ozdobne nawiązują do sześciokątnego kształtu reflektorów i sprawiają, że przód wydaje się jeszcze szerszy i bardziej sportowy. Wlot powietrza zdobią trzy wyraziste elementy z satynowanego aluminium. Mają one dość charakterystyczny kształt i dzielą wlot powietrza w sportowej manierze na trzy części.

Różna grubość boków obu wstawek ozdobnych nadaje frontowi wyjątkowej dynamiki. Jednocześnie wlot powietrza wyraźnie oddziela się od wlotów wentylacyjnych hamulców i chłodzenia oleju oraz od „AirCurtain”, zasłony powietrznej stanowiącej element strategii EfficientDynamics. Zasłona prowadzi strumień powietrza po zewnętrznej stronie kół, zamykając niejako nadkola, co poprawia aerodynamikę i zmniejsza znacząco zużycie paliwa.

Długie linie i mocno wyprofilowane powierzchnie tworzą niezwykle żywą grę światła i cienia z boku. Typowa dla coupé lekko opadająca linia dachu łagodnie łączy się z tyłem auta, wizualnie wydłuża karoserię i elegancko podkreśla sportowy charakter auta w widoku bocznym. Również kształt szyb jest odpowiednio spłaszczony i wydłużony. Ciekawe lusterka zewnętrzne wydają się wyrastać z linii podstawy szyb, łącząc aerodynamiczną funkcjonalność z frapującym kształtem.

 

 

Również część barkowa karoserii prezentuje się bardzo elegancko. Przejście z dachu w tył auta w harmonijny sposób łączy powierzchnie i bryły, tworząc bardzo sportowe słupki C, które komponują się z sylwetką auta. Podwójne przetłoczenie pod szybami znane jest z BMW serii 3. „Muskuły” uformowane wokół tylnego koła podkreślają dynamikę oraz typowy dla BMW napęd tylny.

AirBreather”, otwór za przednim kołem o działaniu aerodynamicznym to kolejny przykład dopracowanej aerodynamiki. Tworzy on dynamiczny ruch pomiędzy obiema powierzchniami światła na boku auta i nawiązuje do elementów ozdobnych frontu. Razem z AirCurtain w pasie przednim zapewnia skuteczną redukcję oporów powietrza w obszarze kół. Dynamiczną i elegancką sylwetkę auta uzupełniają ekskluzywne 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich – trójwymiarowa stylistyka Multi Spoke podkreśla ich sportową elegancję.

Sportowy charakter BMW Concept serii 4 Coupé widoczny jest również w płaskim i niskim tyle auta. Tylna szyba wizualnie obniża tył auta i nadaje karoserii charakteru. Pomiędzy poziomymi liniami tyłu powierzchnie cienia markują wklęsłość, która wyraża parcie auta naprzód. Lampy tylne w kształcie litery L harmonijnie komponują się z pojazdem. Wnętrze kloszy wygląda jak rzeźba z poskręcanych powierzchni. Zewnętrzne powierzchnie świetlne świecą jasnym światłem, a ich tło jest nieco ciemniejsze.

Tyny zderzak z satynowanego aluminium zamyka od dołu tył auta. Delikatne fale obok końcówek rur wydechowych nadają mu dodatkowej dynamiki i finezji.

WNĘTRZE

Wnętrze BMW Concept serii 4 Coupé jest typowe dla marki – stanowi stylowe połączenie sportowego charakteru i ekskluzywności. Kokpit okala kierowcę i jest zorientowany na kierowcę: wszystkie elementy obsługi istotne podczas jazdy pogrupowane są ergonomicznie w pobliżu kierowcy, zapewniając mu optymalny dostęp do wszystkich funkcji. Tzw. layering – przemyślany dobór brył poprzez warstwowanie linii i powierzchni – podkreśla dynamikę.

 

 

Dynamiczny przebieg linii widoczny jest także w drzwiach. Wszystkie linie biegną ku tyłowi, z kolei powierzchnie boczków drzwi biegną poziomo poprzez słupki B aż do tyłu, spinając ze sobą przednią i tylną część wnętrza. Kształt drzwi i ścian bocznych auta tworzy swego rodzaju kokon wokół kierowcy i pasażerów. Mocne kontury sprawiają, że tylne siedzenia wyglądają jak dwa połączone ze sobą indywidualne fotele.

Geometrii wnętrza towarzyszą starannie dobrane kolory i materiały z palety BMW Individual. Dwukolorowe wyposażenie w czerni i brązie Schiaparelli uwydatnia kształty w strefie kierowcy i pasażera. Szwy w jasnym, kontrastującym kolorze stanowią świeży akcent na skórzanych obiciach. Ekskluzywna tapicerka wykonana jest z ekologicznie garbowanej skóry.

Oprócz dyskretnego napisu „BMW Individual” wytłoczonego na fotelach i listwach progowych siedzenia wyróżnia jeszcze jeden wyjątkowy element: ozdoby z ręcznie plecionej skóry biegnące wzdłuż foteli stanowią szlachetny akcent. Wzór plecionki pojawia się także na uchwytach na napoje, również obitych skórą, oraz na dywanikach. Ekskluzywne wyposażenie wnętrza uzupełniają listwy ozdobne z drewna szlachetnego wykonane z kasztanowca w kolorze naturalnym.

Połączenie wysokogatunkowych i wyselekcjonowanych materiałów, starannie rozwiązane detale i wiele elementów wykonanych ręcznie dają poczucie luksusu. Kolor lakieru „Liquid Metal Silver” opracowany specjalnie dla tego samochodu koncepcyjnego bardzo dobrze podkreśla charakter stylistyki karoserii i sprawia, że jej kontury i po wierzchnie prezentują się wyjątkowo żywo.