BMW DESIGN: SAMOCHODY KONCEPCYJNE (1. CZĘŚĆ)

B 0_P90072021

Samochody koncepcyjne to doskonałe pole do popisu dla projektantów. Oto pierwsza część prezentacji osiągnięć koncernu BMW w tworzeniu pojazdów wizjonerskich, aut przyszłości.

Od elektrycznych układów napędowych, przez drzwi otwierane do góry, po nowatorskie materiały nadwozia – koncepty zawsze wybiegają w przyszłość, prezentując wizjonerski potencjał ich twórców. Auta studyjne spełniają też szereg ważnych funkcji: niektóre prezentują potencjał stylistyczny marki, inne pomagają opracować i zaimplementować nowe technologie lub stworzyć ostateczny kształt przyszłego modelu produkcyjnego.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


BMW Vision ConnectedDrive (2011)

Majestatyczny koncept nadaje formę najnowocześniejszym technologiom oraz nowatorskim pomysłom, natomiast jego głównym zadaniem jest inteligentne zintegrowanie kierowcy, pojazdu i świata zewnętrznego. Wszystko to znajduje odzwierciedlenie w funkcjach wyświetlacza i sterowania, wyjątkowej koncepcji oświetleniowej oraz dynamicznej stylizacji. Studium koncepcyjne symbolizuje więź pomiędzy kierowcą i pojazdem, dialog pomiędzy kierowcą i pasażerem siedzącym z przodu oraz interakcję wszystkich podróżujących z otoczeniem. Rozbudowany system podzielony na trzy odrębne poziomy świetlne wizualizuje różne funkcjonalne aspekty BMW ConnectedDrive, czyli komfort, bezpieczeństwo oraz systemy informacyjno- rozrywkowe.

 

 

BMW 328 Hommage (2011)

BMW 328 Hommage, zaprezentowane z okazji siedemdziesiątych piątych urodzin legendarnego samochodu wyścigowego BMW 328, jest nowoczesną interpretacją charakteru i stylu protoplasty. Koncept to przykład na to, jak dziś mogłoby wyglądać BMW 328, gdyby zostało zbudowane z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii. Nadwozie i wnętrze BMW 328 Hommage zostało w dużej mierze wykonane z tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknami węglowymi (CFRP). Materiał ten oferuje najlepsze połączenie niskiej wagi i wysokiej sztywności – jest dużo lżejszy od aluminium i o wiele bardziej od niego wytrzymały. Ekskluzywne aluminiowe nadwozie, oferowane zarówno z matowym, jak i błyszczącym czarnym wykończeniem oraz elementami skórzanymi, łączy się z wnętrzem BMW 328 Hommage wykonanym z CFRP, co doskonale uwidacznia charakter prawdziwego sportowego roadstera sprzed lat.

 

 

BMW Vision EfficientDynamics (2009)

BMW Vision EfficientDynamics łączy w sobie futurystyczny, aerodynamiczny design nadwozia z wysoką wydajnością paliwową i ekologiczną. We wnętrzu konceptu po raz pierwszy zastosowano technikę warstwową. Dzięki wykorzystaniu zasady „forma podąża za funkcją” w przypadku wszystkich detali wykończeniowych projekt tego modelu niesie ze sobą wyjątkowe wrażenia estetyczne i wywołuje silne emocje. Nadwozie BMW Vision EfficientDynamics ma typowo technologiczny charakter, który zwraca uwagę na lekką konstrukcję oraz aerodynamiczne kształty. Jednocześnie, charakterystyczne dla BMW elementy stylistyczne sygnalizują sportowy potencjał i dużą wydajność auta.

 

 

Model studyjny BMW Gina Light (2008)

BMW Group Design przedstawiło model studyjny BMW Gina Light w odpowiedzi na debatę dotyczącą cech, które ukształtują motoryzacyjny krajobraz jutra. Pojazd zbudowany jako projekt doświadczalny prezentuje wizję przyszłości motoryzacyjnej powstałą w oparciu o niepowtarzalną filozofię, polegającą na wykorzystaniu dzisiejszych materiałów i procesów produkcyjnych i osadzeniu ich w realiach dalekiej przyszłości. Wszystkie innowacje zaprezentowane w tym modelu skupiają się wokół różnych formy i funkcji, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb kierowcy wynikających z danej sytuacji czy podyktowanych bieżącymi warunkami drogowymi.

Model Gina Light wyróżnia się poszyciem nadwozia uformowanym niemal bez widocznych połączeń, zawierającym giętkie materiały rozciągnięte na ruchomej strukturze podwozia. Co więcej, poszczególne funkcje pojazdu stają się aktywne tylko wtedy, gdy są potrzebne. Taka nowatorska interpretacja znanej koncepcji funkcjonalno- strukturalnej zmienia sposób, w jaki kierowca integruje się z samochodem. Pozostawienie tylko niezbędnych funkcji oraz możliwość dostosowania się do wymagań kierowcy potęguje emocjonalny charakter modelu, spełniając jednocześnie kluczowe założenie filozofii GINA.

 

BMW M1 Hommage (2008)

Koncept zbudowany w celu uczczenia dwóch protoplastów: BMW M1 (1978) oraz BMW Turbo (1972). BMW M1 Hommage potwierdza zatem przywiązanie marki do historii i demonstruje sposób, w jaki dziedzictwo BMW może zostać przekształcone w nowatorskie pomysły. Pojazd harmonijnie łączy w sobie proporcje i kształty BMW M1 z powierzchniami typowymi dla nowego języka stylistycznego BMW, co tworzy sportowy i poruszający efekt końcowy.

 

 

BMW Concept Coupé Mille Miglia (2006)

Design modelu BMW Concept Coupé Mille Miglia z 2006 roku to współczesna interpretacja stylu prezentowanego przez legendarne BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé z 1940 roku, łącząca tradycję z nowoczesnością. Samochód koncepcyjny powstał w celu uczczenia umiejętności, sukcesów i wizji pionierów wyścigów samochodowych, natomiast jego nowoczesne nadwozie odzwierciedla ducha dzisiejszych czasów. Stylistyka nadwozia płynnie scala poszczególne elementy konstrukcji – silnik, układ przeniesienia napędu i kabinę pasażerską – tworząc aerodynamiczną i elegancką formę. BMW Concept Coupé jawi się jako dynamiczny pojazd o niecodziennym wyglądzie, zdominowanym przez ostro poprowadzone linie i asymetryczne formy, które dodają temu dwuosobowemu autu specjalnego uroku.

 

 

BMW Turbo (1972)

BMW Turbo to pierwszy samochód koncepcyjny zbudowany przez firmę BMW. Nowoczesny projekt pierwszego na świecie sportowego samochodu promującego bezpieczeństwo – który nie był tylko bazą testową dla nowych technologii, ale również studium stylistycznym – sygnalizował zupełnie nowe podejście do toczącej się w tym czasie debaty na temat ochrony podróżujących. W BMW Turbo pasażerowie stanowili centralną część konstrukcji pojazdu dzięki innowacyjnemu podejściu konstruktorów do fundamentalnej koncepcji nowoczesnego samochodu. Potwierdzeniem wysokich standardów bezpieczeństwa były takie atrybuty, jak dobra widoczność we wszystkich kierunkach – starano się uniknąć „martwych pól” – oraz rzucający się w oczy metaliczny lakier nadwozia Spectral Diamond Red.

Elementy z zakresu bezpieczeństwa zaprezentowane w BMW Turbo z czasem pojawiły się w samochodach produkcyjnych BMW; wśród nich znalazł się kokpit zorientowany na kierowcę. Ten rewolucyjny samochód koncepcyjny zawierał wiele innowacji, które dziś są standardem, łącznie z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Jednakże pasy bezpieczeństwa zastosowane w BMW Turbo miały dodatkową funkcję – zamykały obwód stacyjki, przez co BMW Turbo można było uruchomić wyłącznie po zapięciu pasów.