BMW PININFARINA GRAN LUSSO CUPE: UNIKALNY

B 0_P90123645

BMW i Pininfarina to marki, które stanowią uosobienie najnowocześniejszej technologii, stylistyki, dynamiki i estetyki. BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé, które zostało zaprezentowane podczas festiwalu Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2013, to pierwszy owoc współpracy tych uznanych firm.

To unikat, który obrazuje ekskluzywną interpretację luksusowego BMW Coupé autorstwa Pininfariny. Ścisła współpraca stylistów obu firm zaowocowała powstaniem pojazdu, który imponuje wyrazistym charakterem oraz aspiruje do grona modeli luksusowych.


Zobacz także:
PREMIERY


– Dzięki współpracy ze studiem Pininfarina udało się stworzyć ekskluzywny pojazd, który oferuje nowy wymiar stylistyki i luksusu – wyjaśnia Karim Habib, dyrektor BMW Design. A przecież to właśnie z tego słyną projekty włoskiej firmy, która pod względem stylistyki należy do światowej czołówki. Studio Pininfarina to dla nas partner idealny, bez którego powstały pojazd koncepcyjny nie byłby tak imponujący.

– Efekt końcowy tego projektu przerasta nasze najśmielsze oczekiwania – zauważa Fabio Filippini, kierownik działu projektowania Pininfarina. Kiedy dwie tak doświadczone i renomowane firmy łączą siły, musi powstać coś wyjątkowego. Na każdym etapie prac najważniejsze było poszanowanie dla odrębności i tradycji każdej ze stron.

 

 

Design

Stylistyka pojazdu jest starannie dopracowana. Pełne rozmachu płaszczyzny oraz zwarte, wyraziste kontury wyróżniają eleganckie nadwozie, które zachowuje proporcje typowe dla BMW – duży rozstaw osi, masywną maskę i cofniętą kabinę. Pojazd wyróżnia się stylistyczną równowagą i harmonią – technologiczne zaawansowanie, dynamika i precyzja BMW łączy się tu z kunsztem designerskim studia Pininfarina.

Szeroki przód nadwozia BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé wsparty na masywnych kołach tchnie dynamiką. Charakterystyczny grill BMW w kształcie nerek oraz wyrazisty zespół przednich lamp z okrągłymi reflektorami nie pozostawia cienia wątpliwości z jaką marką mamy do czynienia. Jednocześnie uwagę zwraca szereg elementów przygotowanych przez studio Pininfarina.

Powyżej przedniego grilla zaczyna się masywna pokrywa silnika, która rozciąga się nad całym przodem. Jej przetłoczenia zdają się wyrastać z logo BMW i tworzą efekt dynamicznej elegancji. Dynamikę BMW znamionują również płaskie przednie reflektory, które stanowią idealne uzupełnienie przedniego designu auta. Dynamiczne kontury kloszy zostały perfekcyjnie dobrane do klasycznych okrągłych reflektorów BMW.

Wzrok przykuwa również przedni fartuch, który zdaje się nurkować w stronę drogi. Szerokie wymiary przedniej części nadwozia podkreśla pojedynczy płaski wlot powietrza, dodatkowo przyozdobiony chromowaną obwódką, który rozszerza się przy kołach i uwydatnia ich szeroki, sportowy rozstaw. O stylistycznej ingerencji włoskiego partnera informuje dyskretny, nisko umieszczony napis Pininfarina, przypominający podpis artysty pod obrazem.

 

 

Zarys sylwetki oraz wypukłe boczne linie przewężenia sprawiają, że nadwozie staje się bardziej zwarte i atletyczne. Wysoko poprowadzona linia przewężenia rozciąga się niemal idealnie poziomo na całej długości nadwozia, dzięki czemu Coupé prezentuje się szlachetnie. Powyżej biegnie elegancka linia dachu, która opadając ku tyłowi wyznacza jego krótki zarys. Poniżej linii przewężenia od wylotu powietrza za przednim kołem aż po tył rozciąga się wyraziste przetłoczenie, stanowiące przeciwwagę dla linii dachu i przydające stylistycznej lekkości tylnej części nadwozia.

Boczną część nadwozia wzbogacono o szereg interesujących detali takich jak matowo- polerowany element dekoracyjny za przednim kołem, w którym znalazło się miejsce na kierunkowskaz. Kolejnym charakterystycznym elementem stylizacji BMW jest tzw. Hofmeister kink, czyli charakterystyczne załamanie linii szyby u dołu tylnego słupka dachowego. Umieszczone za nim logo V12 zdradza jak mocny6 silnik napędza BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé. Natomiast napis Pininfarina na panelu bocznym podkreśla decydującą rolę jaką włoska firma odegrała podczas tworzenia pojazdu.

Zastosowano 21-calowe felgi. Dzięki zastosowaniu matowego i polerowanego aluminium, a także czerni i ciemnego chromu, pięć potrójnych ramion tworzy wrażenie niezwykłej głębi.

Przedłużony boczny profil kończy się smukłym i eleganckim tyłem. Uwagę przykuwa połączenie linii dachu z płaszczyzną pokrywy bagażnika – starannie dopracowane słupki tylne płynnie przechodzą w kształt klapy przedziału bagażowego. Kształt kloszy dobrano z niezwykłą starannością, a światła osadzono w aluminiowych ramach.

 

 

Wnętrze

Wnętrze BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé odzwierciedla stylistykę nadwozia. Typowe dla BMW, płynne linie geometrii wzbogacono o modyfikacje wprowadzone przez studio Pininfarina, które objęły zmiany kolorystyczne, wybór nowych materiałów oraz kształtów elementów wyposażenia drzwi, konsoli środkowej i deski rozdzielczej.

Kabina luksusowego, czteromiejscowego coupé oferuje kierowcy i pasażerom wyjątkowy klimat. Zaprojektowane przez Pininfarina fotele ze sportowymi podparciami bocznymi zapewniają wysoki komfort podróżowania. Wszystkie przełączniki i zegary zorientowano na kierowcę, co poprawia ergonomię i prostotę obsługi. Poziomy układ linii i płaszczyzn deski rozdzielczej potęguje wrażenie przestronności.

Linie te płynnie przechodzą na panele drzwi, gdzie zyskują na dynamice. Klamki wewnętrzne swym kształtem nawiązują do zarysu tylnych świateł i elementów dekoracyjnych bocznych paneli nadwozia. W tylnej części kabiny również udało się wygospodarować dużo przestrzeni. Osoby tam zasiadające mają do dyspozycji niemal tyle samo miejsca na nogi co w dużym luksusowym sedanie.

Ekskluzywna kolorystyka i dobór materiałów to cechy wyróżniające BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé. Najwyższa jakość wykonania i wykończenia to kolejne elementy, które budują ciepły klimat wnętrza. Podobnie jak najlepsza gatunkowo skóra naturalna firmy Foglizzo w kolorze czarnym i jasnobrązowym (Tobacco Brown) oraz drewno kauri liczące ponad 48 tys. lat. Stylistyczną przeciwwagę dla naturalnych materiałów stanowią ciemne, chromowane elementy metalowe.

 

 

Wszystkie elementy drewniane kabiny BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé wykonano z jednego kawałka drewna kauri wyselekcjonowanego przez specjalistów z firmy Riva 1920. Drewno to posiada unikalną teksturę i zależnie od natężenia światła i kąta widzenia przybiera barwę od złocistej po czerwoną lub brązową .Pochodzące z Nowej Zelandii drewno jest jednym z najrzadziej spotykanych gatunków tego materiału na świecie.

Wykonana z najlepszej włoskiej wełny, podsufitka BMW Pininfarina Gran Lusso Coupé posiada szary wzór szkockiej kraty Principe di Galles, który komponuje się z naturalnymi materiałami wykończenia paneli drzwi i płaszczyzn deski rozdzielczej. Motyw ten pojawia się również na lamówkach brązowych skórzanych foteli. Nad głowami podróżnych rozciąga się podłużne prostokątne okno dachowe z podświetleniem LED, które zapewnia lepsze doświetlenie wnętrza, a pod nogami znajdą oni miękki ciemnoszary dywan z długiego włosia. Kolejnym ciekawym elementem wnętrza są lekkie, dyskretne słupki B, które z zewnątrz zdają się stapiać z jednolitą powierzchnią przeszklenia pozbawionych ramek okien bocznych.

Pininfarina

Studio Pininfarina to jedna z najbardziej uznanych marek w świecie samochodowego designu. Historia firmy zaczyna się w latach 30-tych XX wieku, gdy zasłynęła ona jako biuro projektujące wyjątkowe pod względem stylistycznym karoserie dla aut koncepcyjnych i modeli o ograniczonej liczbie egzemplarzy. Dziś Pininfarina to jeden z liderów designu we Włoszech, a działalność firmy wykracza dalece poza przemysł motoryzacyjny.