BMW: SPORTOWE M6 GRAN COUPE DLA 5 OSÓB

Trzeci wariant nadwoziowy sportowego BMW M6 zostanie zaprezentowany światu jako BMW M6 Gran Coupe, dołączając do modeli Coupe i Convertible. Samochód ma imponujące osiągi.

Wysokoobrotowy silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo i mocą 412 kW/560 KM umożliwia BMW M6 Gran Coupe przyspieszanie od 0 do 100 km/h w czasie 4,2 sekundy. Eleganckie linie czterodrzwiowego nadwozia coupe uzupełniono detalami: np. płat dachu wykonany jest z tworzywa wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP). Większa przestrzeń we wnętrzu BMW M6 Gran Coupe pozwala pasażerom zajmującym miejsca z tyłu na korzystanie z prawdziwie komfortowych warunków jazdy, a na krótszych trasach umożliwia także użytkowanie trzeciego, środkowego miejsca w drugim rzędzie siedzeń.

NADWOZIE

Charakterystyczne cechy konstrukcyjne samochodów M wynikają bezpośrednio ze względów technicznych – obligują je wymogi dostarczenia powietrza chłodzącego, geometrii podwozia, rozkładu mas i aerodynamiki.

Przód samochodu zdominowany jest przez duże wloty powietrza, instalowane standardowo reflektory adaptacyjne LED i nerkową kratkę przedniego wlotu powietrza, którą w sposób charakterystyczny dla samochodów M zaprojektowano specjalnie dla tego modelu. Z boku pierwszy czterodrzwiowy samochód coupe od BMW M GmbH wyraźnie różni się od BMW M6 Coupe dzięki tylnym drzwiom i rozstawowi osi powiększonemu o 113 milimetrów. Nisko przebiegająca linia dachu przechodzi płynnie aż do powierzchni bagażnika, a wraz z górną linią okien i zarysami drzwi oraz szybami bocznymi sięgającymi daleko w słupki C wyraźnie nadaje całej bryle nadwozia dynamiki i sportowych proporcji.

 

 

Mocno zaznaczone kształty nadkoli zwracają uwagę na duży rozstaw kół samochodu BMW M6 Gran Coupe. Charakterystyczne dla modeli M żeberka wlotu powietrza, aerodynamicznie zoptymalizowane lusterka zewnętrzne, standardowy pakiet BMW Individual High-gloss Shadow Line i ekskluzywne 20-calowe obręcze kół M z podwójnymi ramionami wykonane ze stopu metali lekkich podkreślają charakterystyczny wygląd samochodu, podobnie jak inny typowy detal modeli M – podwójne końcówki wydechu umieszczone na zewnętrznych krawędziach tylnego zderzaka. Ze zderzakiem tylnym zintegrowano również dyfuzor, który otrzymał zadanie optymalizacji przepływu powietrza wzdłuż podwozia samochodu i został wykonany z tworzywa wzmacnianego włóknami węglowymi (CFRP).

Ten bardzo lekki, wytrzymały – zaawansowany technicznie – materiał został także zastosowany w konstrukcji płata dachu. W tym zastosowaniu widoczna struktura włókna węglowego zapewni dodatkowe efekty wizualne, tak jak dynamicznie zaprojektowane wgłębienie biegnące wzdłuż środka dachu. Do tego wgłębienia odwołano się stylistycznie także we wnętrzu samochodu, gdzie wykonana z Alcantary w kolorze antracytu podsufitka otrzymała centralny skórzany pas.

WNĘTRZE

We wnętrzu samochodu widać kontynuację połączenia sportowej pasji i elegancji dominującego w projekcie nadwozia. Kokpit o charakterze typowym dla modeli M łączy styl samochodu sportowego z przestrzenią i luksusową atmosferą wnętrza. Kierowca i pasażer przedniego fotela otrzymali sportowe siedzenia M ze zintegrowanymi prowadnicami pasów bezpieczeństwa. Standardowa specyfikacja BMW M6 Gran Coupe obejmuje także skórzaną tapicerkę Merino. Dla osób podróżujących za kierowcą dostępne są dwa lub trzy miejsca, a oparcie tylne jest składane w proporcji 40: 60, pozwalając na zwiększenie pojemności bagażnika z 460 do nawet 1265 litrów.

 

 

SILNIK

Silnik V8 z z technologią M TwinPower Turbo dysponuje mocą 412 kW/ 560 KM. Składa się na nią para turbosprężarek twin-scroll, krzyżowy kolektor wydechowy obsługujący oba rzędy cylindrów (cross-bank), układ bezpośredniego precyzyjnego wtrysku benzyny, zmienne fazy rozrządu Valvetronic i bezstopniowe sterowanie wałkiem rozrządu Double VANOS. Jednostka napędowa o pojemności skokowej 4395 cm3 uzyskuje maksymalny moment obrotowy 680 Nm w zakresie pomiędzy 1500 i 5750 obrotów na minutę, podczas gdy maksymalna moc rozwijana jest w zakresie od 6000 do 7000 obrotów na minutę. Maksymalne obroty silnika to 7200 obr/min.

BMW M6 Gran Coupe przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie 4,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h (305 km/h jeśli samochód wyposażono w opcjonalny pakiet M Driver). Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym UE wynosi 9,9 litra na 100 km a emisję CO2 ograniczono do 232 gramów na kilometr.

Zadanie przekazywania mocy powierzono siedmiobiegowej, dwusprzęgłowej przekładni M z systemem Drivelogic. Elektroniczny system zarządzania pracą przekładni gwarantuje wybór biegu zapewniającego optymalną trakcję. Samochód wyposażono także w funkcję wyścigowego startu (Launch Control) zapewniającą maksymalne przyspieszenia, a także we wspomaganie jazdy z małą prędkością, co poprawia komfort w zwykłych warunkach drogowych oraz w system Auto Start-Stop w celu zwiększenia efektywności wykorzystania paliwa.

W czasie szczególnie dynamicznego przyspieszania przy wychodzeniu z zakrętów, a także w trudnych warunkach pogodowych i drogowych, aktywny mechanizm różnicowy M tylnej osi rozdziela moc silnika pomiędzy koła z maksymalnym wykorzystaniem dostępnej przyczepność obu kół. Elektronicznie sterowane wielotarczowe sprzęgło mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu współpracuje z systemem DSC (dynamiczna kontrola stabilności), co pozwala błyskawicznie i precyzyjnie rozdzielać moment napędowy pomiędzy lewe i prawe koło w zależności od dynamicznie zmieniającej się sytuacji na drodze.

 

 

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE

Technologia podwozia BMW M6 Gran Coupe jest ukierunkowana na wykorzystanie sportowego potencjału samochodu i uzyskania jak najwyższych osiągów. Podobnie jak zintegrowana oś tylna, podwójne wahacze przedniej osi otrzymały specyficzną kinematykę i komponenty wykonane z kutego aluminium. Mocowania elementów podwozia wykonano na dużych powierzchniach zapewniających równomierne i łagodne przenoszenie obciążeń dynamicznych na nadwozie. BMW M6 Gran Coupe standardowo wyposażono w dostosowany do wersji M system dynamicznej kontroli tłumienia amortyzatorów oraz w hydraulicznie wspomaganą zębatkową przekładnię kierowniczą o zmiennym przełożeniu z funkcją M Servotronic.

Jako alternatywę dla standardowego wysokowydajnego układu hamulcowego z kompozytowymi tarczami, BMW M6 Gran Coupe można zamówić również z hamulcami M wyposażonymi w tarcze węglowo-ceramiczne. Tarcze te wykonano z nowego kompozytu ceramicznego na bazie włókien węglowych, dzięki czemu są one jeszcze odporniejsze na obciążenia cieplne, mają mniejszą masę i wyjątkową odporność na zużycie.

Wokół dźwigni zmiany biegów na konsoli centralnej BMW M6 Gran Coupe znajdują się przyciski służące do konfigurowania wszystkich regulowanych przez kierowcę parametrów układu napędowego i podwozia. Tryby pracy DSC, charakterystyki pracy silnika, mapy dynamicznej kontroli tłumienia amortyzatorów, charakterystyki systemu M Servotronic i charakterystyki zmiany przełożeń w przekładni M DCT (Drivelogic) można wybierać niezależnie. Wszystko to oznacza, że kierowca może stworzyć szczegółową konfigurację samochodu i zapisać ustawienia pod jednym z dwóch przycisków M Drive umieszczonych na wielofunkcyjnej kierownicy.

 

 

WYPOSAŻENIE

Standardowe wyposażenie montowane w BMW M6 Gran Coupe obejmuje 20-calowe obręcze kół M z lekkiego stopu, skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele kierowcy i przedniego pasażera, automatycznie przyciemnianie lusterka zewnętrzne i wewnętrzne lusterko wsteczne, system alarmowy i system audio BMW Professional z głośnikami klasy hi-fi. Alternatywą dla standardowej dwustrefowej klimatyzacji automatycznej jest klimatyzacja czterostrefowa z osobnym panelem sterowania dla pasażerów podróżujących z tyłu.

Na liście wyposażenia opcjonalnego zwracają uwagę wielofunkcyjne fotele M, podgrzewane siedzenia tylne, system bezkluczykowego otwierania zamków i rozruchu silnika (Comfort Access), podgrzewana kierownica, funkcja automatycznego domykania drzwi, elektrycznie sterowane rolety przeciwsłoneczne, nowa generacja systemu nawigacji Professional oraz system audio Bang& Olufsen High End Surround.

BMW M6 Gran Coupe zostało również wyposażone w wiele funkcji i usług dostępnych w systemach BMW ConnectedDrive, takich jak wyświetlacz przezierny BMW w wersji dla samochodów M, układ wspomagania przy parkowaniu, kamera tylna, asystent świateł drogowych, informowanie o ograniczeniach prędkości, ostrzeganie o zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu, system kamer Surround View oraz system wspomagania widzenia nocnego BMW Night Vision z rozpoznawaniem pieszych. Klienci mogą również zintegrować iPhone lub inny smartfon z systemami samochodu i korzystać z usług internetowych podczas przebywania w kabinie.