CONTINENTAL: NOWY SYSTEM TESTOWANIA OPON AIBA

Co 1_AIBA

Continental uruchamia pierwszy na świecie w pełni zautomatyzowany oraz niezależny od pogody system testowania opon AIBA. Nowy obiekt w centrum badawczo- rozwojowym pod Hanowerem to rewolucja w tej dziedzinie.

System AIBA (Automated Indoor Braking Analyzer) pozwala na przeprowadzenie testów hamowania bez udziału kierowcy, niezależnie od stanu nawierzchni, temperatury powietrza oraz innych warunków atmosferycznych.


Zobacz także:
OPONY


Uruchomienie systemu AIBA umożliwia firmie Continental przeprowadzanie testów przez 365 dni w roku w klimatyzowanym pomieszczeniu, przy użyciu wymienialnych nawierzchni i stałych czynników tarcia. Nowy obiekt składa się z klimatyzowanej hali o długości 300 metrów (co stanowi dwu i pół krotność długości boiska piłkarskiego). Pięć różnych nawierzchni drogi hamowania może być dowolnie wymienianych. Samochód rozpędzany jest do 120 km/h dzięki napędowi linowemu stosowanemu m.in. w kolejkach górskich. Następnie odbywa się automatyczne hamowanie, które analizowane jest w oparciu o odczyty sensorów zamontowanych w samochodzie oraz w nawierzchni. Konstrukcja hali umożliwia dowolne symulowanie warunków atmosferycznych wewnątrz urządzenia.

CO 2_AIBA 2

AIBA pozwala na prowadzenie nawet 100 000 testów rocznie, co może być szczególnie istotne, ze względu na zwiększające się zapotrzebowanie na testowanie opon, a ich wyniki muszą być możliwie jak najbardziej dokładne. Dotychczasowy sposób przeprowadzania testów na zewnętrznym torze sprawiał, że kierowca musiał nacisnąć pedał hamulca w określonym momencie, a niskie temperatury uniemożliwiały przeprowadzanie badań zimą. Co więcej, wyniki były zniekształcone ze względu na czas reakcji kierowcy, ciśnienie atmosferyczne oraz zmienną temperaturę powietrza.

– AIBA umożliwia przeprowadzanie najdokładniejszych testów opon na świecie. Możemy połączyć korzyści testów laboratoryjnych oraz zewnętrznych. Wcześniej, testy opon przeprowadzane były w zmiennych warunkach atmosferycznych, takich jak temperatura czy siła wiatru. Rozpoczęcie prac nad technologią AIBA było spowodowane znaczącą dywersyfikacją rynku opon w ciągu ostatnich kilku lat. Opony oferowane przez Continental ze względu na mnogość rodzajów wymagają indywidualnych testów. Dotyczy to opon letnich, zimowych, do samochodów typu SUV, ciężarówek oraz vanów. Dotychczas testy każdego ich rodzaju wymagały dużych nakładów czasu oraz środków. Dzięki systemowi AIBA zyskujemy zwiększoną wydajność, a testy wymagają mniejszych nakładów pracy. AIBA w przyszłości umożliwi opracowanie technologii jeszcze bardziej skracających drogę hamowania – mówi David O’Donnell szef R&D w Continental.

CO 3_AIBA