CONTINENTAL: RYZYKOWNA JAZDA NA ZIMOWYCH OPONACH

003SeatIbizaYM12

Testy przeprowadzone przez firmę Continental wykazały, że opony zimowe wykorzystywane latem, wydłużają drogę hamowania o około sześć metrów. Pogarszają również sterowność aż o 15 procent, a także mają znacznie większe opory toczenia i szybciej ulegają zużyciu.

Wciąż utrzymujące się stosunkowo niskie temperatury mogły wywołać u kierowców przekonanie, że opony zimowe nadają się do jazdy przez cały rok. Nic bardziej mylnego.


Zobacz także:
OPONY


– W wysokich temperaturach droga hamowania na oponach zimowych jest znacznie dłuższa niż na letnich, zaś sterowność – zauważalnie mniejsza. Testy przeprowadzone w letnich warunkach wykazały, że samochód wyposażony w opony zimowe, rozpędzony do prędkości 100 km/h, do całkowitego zatrzymania się potrzebuje około 6 metrów więcej niż pojazd na kołach z oponami letnimi. To więcej niż długość samochodu – zauważa Krzysztof Raszkowski, Customer Service Manager w firmie Continental.

Wskazuje też, że pojazd z zimowymi oponami wciąż miał do wytracenia prędkość 37 km/h, podczas gdy ten z oponami letnimi już zatrzymał się całkowicie.

Precyzja prowadzenia pojazdu jest również znacznie mniejsza na zimowych oponach latem.

– Nasze testy wykazały o około 15% gorszą sterowność. O ile manewr wymijania na oponach letnich przy prędkości 80 km/h nie sprawia najmniejszych problemów, opony zimowe latem osiągają punkt krytyczny poniżej 70 km/h. Bezpieczeństwo zawsze powinno mieć pierwszeństwo – radzi Krzysztof Raszkowski.

Nawet dla osób korzystających z samochodu głównie w mieście, opony zimowe latem nie są dobrym rozwiązaniem. Szybciej się zużywają, a spalanie jest większe.

Opony zimowe latem