CONTINENTAL: WSPÓŁPRACA Z ADIDASEM – MNIEJSZY POŚLIZG

Conti_a5

Patrick Makau Musyoki z Kenii przeszedł do historii sportu. Kiedy przekroczył metę maratonu umieszczoną na tle imponującej sylwetki Bramy Brandenburskiej w Berlinie, w czasie 2 godzin 3 minut i 38 sekund, powitały go okrzyki radości zgromadzonych tam tysięcy kibiców.

Niezwykle żywiołowo świętowali jego sukces w postaci nowego rekordu świata. Jeszcze nikt nigdy wcześniej w tak krótkim czasie nie przebiegł maratonu. Jednak rekord ten czekał na swoje pobicie jedynie dwa lata.


Zobacz także:
OPONY
SPORT


Wilsonowi Kipsangowi Kiprotichowi udało się ukończyć ten sam dystans z czasem o ok. 15 sek. krótszym (2:03:23) niż Patrickowi. Obaj maratończycy pochodzą z Kenii. I obaj, kiedy bili rekordy świata, mieli na nogach te same buty do biegania Adidas. Czy to może być zbieg okoliczności?

Conti_a1

Continental Traction Compound

To nie przypadek – te buty mają w sobie coś co sprawia, że można dzięki nim zwiększyć dystans. Konstrukcja ich podeszew bazuje na technologii opracowanej przez producenta opon Continental. Wiedza chemików z centrum badań Hannover– Stöcken, na co dzień zajmujących się opracowywaniem mieszanek gumowych, została wykorzystana do wspólnego projektu z producentem artykułów sportowych z Herzogenaurach we Frankonii.

Współpraca okazała się sukcesem i udowodniła, że receptury mieszanek gumowych zastosowane przy wytwarzaniu nowoczesnych opon świetnie sprawdzają się także przy produkcji obuwia do biegania. Większa przyczepność to lepszy kontakt z nawierzchnią, po której porusza się biegacz, dzięki czemu może on osiągnąć znacznie lepszy czas biegu. Dowiedli tego liczni zwycięzcy maratonów, w tym w Londynie w 2012 i 2014 roku oraz w Hanowerze i Tokio z ubiegłego roku, którzy pobili rekordy poszczególnych biegów.

W świetle tych osiągnięć nie dziwi fakt, że nie tylko zawodowi biegacze, ale także amatorzy korzystają z zaawansowanej technologii butów do biegania Adidas, ze specjalną mieszanką gumową Continental Traction Compound. Dlatego popyt na ten rodzaj butów stale wzrasta. W 2012 roku sprzedano ok. 1,2 miliona par tych butów, a w ubiegłym roku już ok. 3 miliony par. Współpraca firm zaowocowała także poszerzeniem oferty. Obecnie dostępnych jest już 80 produktów wykorzystujących stworzoną przez Continental technologię odpowiednio dobranych komponentów mieszanki gumowej – buty do biegania, trekkingu i sportów zimowych.

NewCI_Poster_Adidas_Collabration_A1_GB.indd

High-tech dla maksymalnej przyczepności

Współpraca firmy Continental z Adidas przy pierwszym projekcie trwała trzy lata. Zespół stanął przed olbrzymim wyzwaniem. Podeszwy butów z oponami łączył fakt, że i jedne i drugie stanowią jedyne połączenie z podłożem i muszą być w stanie przenieść wszystkie siły zaangażowane w ruch. Jednak w odróżnieniu od toczenia się opony, każdy krok biegacza stanowi indywidualny proces przyspieszenia, niezależny od rodzaju podłoża i stylu biegu.

Maratończyk uderza stopą o ziemię średnio 35 tys. razy podczas 41-kilometrowego biegu. Poprawa przyczepności przekłada się na poprawę wyników. Jednocześnie bieżnik podeszwy musi gwarantować pewną elastyczność, aby chronić biegacza przed urazami. Połączenie tych dwóch wymogów we właściwych proporcjach stanowiło wyzwanie, przed którym stanęli eksperci już na początku współpracy. Gdy pierwsze testy potwierdziły, że Continental będzie w stanie znacznie ulepszyć istniejące podeszwy, eksperymenty z zastosowaniem mieszanek gumowych do opon deszczowych stosowanych w wyścigach samochodowych wykazały znaczne przekroczenie zakładanych wyników przyczepności.

Należało także wziąć pod uwagę to, jak materiał będzie zachowywał się podczas procesu masowej produkcji butów. Pierwszy prototyp nowej podeszwy został użyty podczas regularnego biegu w 2009 roku. Były rekordzista świata w maratonie, Haile Gebrselassie, użył nowych butów podczas Biegu Sylwestrowego w Trewirze. Na mokrej drodze, której część została pokryta kostką brukową, odniósł zdecydowane zwycięstwo.

Conti_a3

Od tego momentu tempo rozwoju nowych podeszew znacznie przyspieszyło.

Współpraca od 2007 roku

Współpraca między Continental i Adidas rozpoczęła się w 2007 roku. Stało się to właściwie przez przypadek, gdy badacze z obu firm spotkali się podczas warsztatów i zaczęli omawiać problemy związane ze znacznym zwiększeniem przyczepności mieszanek gumowych. Podczas tej wymiany myśli eksperci z firmy Adidas wyrazili chęć współpracy. Co przyniesie przyszłość? To zależy od kolejnych odkryć specjalistów z firmy Continental. Podczas pracy na modelach udało im się zwiększyć przyczepność butów nawet o 30 proc. – zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni w całym zakresie temperatur.

Z czasem nie tylko buty do biegania, ale również buty trekkingowe zaczną być produkowane z podeszwą Continental, która jest tak popularna wśród biegaczy długodystansowych. Taki właśnie obraz przyszłości wyłania się z analizy wyników sprzedaży tego typu obuwia, które w zeszłym roku były sześciokrotnie wyższe niż w 2012 roku.

W kontekście tych sukcesów trudno się dziwić, że nikt nie planuje zakończenia tej współpracy. Istnieje przecież wiele rodzajów specjalistycznych butów i w prawie wszystkich potrzebne są antypoślizgowe podeszwy. Najnowszy projekt prowadzony przez obie firmy koncentruje się na innowacyjnym bucie snowboardowym, pierwszym tego rodzaju, który jest już dostępny w sprzedaży pod nazwą Blauvelt.

foto: benjamin stollenberg