DETROIT 2013: NOWE AUDI RS 7 SPORTBACK

A 0_rs7130005

Audi poszerza paletę modeli RS. Audi RS 7 Sportback, które zadebiutowało w styczniu na targach motoryzacyjnych North American International Auto Show 2013 w Detroit, jest symbolem dynamiki. Duże pięciodrzwiowe coupé kryje w sobie silnik 4.0 TFSI generujący moc 412 kW (560 KM).

Nowe Audi będzie można zobaczyć w Europie podczas marcowego salonu samochodowego Genewa 2013.

Od zera do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy, a na życzenie klient może zrezygnować z fabrycznego ograniczenia prędkości maksymalnej, która w tym wypadku wynosi nawet 305 km/h. Jednocześnie Audi RS 7 Sportback zużywa średnio jedynie 9,8 l paliwa na 100 km.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Silnik 4.0 TFSI to ośmiocylindrowa jednostka napędowa z podwójnym turbodoładowaniem V8 Biturbo, dzięki pojemności skokowej 3993 cm³, w zakresie od 5700 do 6700 obr./min generuje potężną moc 412 kW (560 KM). Pomiędzy 1750 a 5500 obr./min, dostępny jest stały moment 700 Nm.

Obie turbosprężarki typu Twinscroll, produkujące do 1,2 bara względnego ciśnienia doładowania, osadzono wraz z ich międzystopniową chłodnicą w wewnętrznym kącie pomiędzy ułożonymi na kształt litery V rzędami cylindrów. Dzięki temu, gazy mają bardzo krótką drogę do pokonania, co skutkuje doskonałą reakcją silnika. Po naciśnięciu właściwego przycisku i energicznym dodaniu gazu, ruchome klapy w końcówkach obu rur układu wydechowego sprawiają, że dźwięk silnika brzmi jeszcze pełniej. Na życzenie Audi montuje w tym modelu sportowy układ wydechowy.

Najbardziej innowacyjnym rozwiązaniem zapewniającym wysoką efektywność nowego Audi RS 7 Sportback jest system cylinder on demand (COD). Przy niskich i średnich obciążeniach oraz mniejszej liczbie obrotów, drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder zostają odłączone przy pomocy elektromechanicznych nastawników zamykających poszczególne zawory. Silnik 4.0 TFSI pracuje wtedy jak jednostka 4-cylindrowa do momentu, aż kierowca ponownie doda energicznie gazu. Technika COD pomaga znacznie obniżyć zużycie paliwa.

 

 

W Audi RS 7 Sportback montuje się seryjnie ośmiostopniową przekładnię automatyczną tiptronic, dostosowaną do sportowego charakteru modelu. Kierowca samodzielnie programuje jej pracę, wybierając pomiędzy trybem D i S lub przełączając biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów, zaprojektowanej w sportowej stylistyce RS. Podczas gdy niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, bieg ósmy ma długie przełożenie, w stylu nadbiegu, które pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa.

By zapewnić Audi RS 7 Sportback odpowiednią trakcję i bezpieczeństwo jazdy, samochód seryjnie wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro. Jego centralny element to międzyosiowy mechanizm różnicowy o podwyższonej wartości blokowania. Temperaturę układu reguluje osobna chłodnica olejowa. Zależnie od potrzeb, mechanizm rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś. Podczas normalnej jazdy do 60 procent momentu przekazywane jest na oś tylną, a pozostałe 40 procent na oś przednią.

Inteligentne oprogramowanie, umożliwiające selektywny rozkład napędu między kołami, wspiera pracę mechanizmu różnicowego w zakresach granicznych podczas pokonywania zakrętów, zmniejszając do minimum ingerencję hamulców na odciążonych kołach. Na życzenie, Audi montuje przy tylnej osi sportowy mechanizm różnicowy, który za pomocą dwóch trybów przeniesienia bezstopniowo rozdziela moment obrotowy między kołami.

Audi RS 7 Sportback jest seryjnie zaopatrzone w polerowane na wysoki połysk 20-calowe, siedmioramienne kute felgi o lekkiej konstrukcji. Na życzenie, producent wyposaża to wysokiej mocy pięciodrzwiowe coupé w 21-calowe koła odlewane, dostępne w trzech liniach stylistycznych.

Za dużymi kołami znajdują się mocne hamulce. Cztery wentylowane od wewnątrz tarcze o falistym kształcie przyczyniają się do redukcji ciężaru samochodu. Przednie tarcze mają średnicę 390 mm. Trzpienie oddzielają ich stalowe pierścienie cierne od aluminiowych bębnów nośnych. Tarcze są obejmowane przez lakierowane na czarno, 6-tłoczkowe zaciski hamulców. Zaciski mogą być również opcjonalnie polakierowane na czerwono. Na życzenie, Audi montuje ceramiczne tarcze hamulcowe, wzmocnione włóknem węglowym, o średnicy 420 mm. Ich zaciski mają kolor antracytu. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) z funkcją dezaktywacji, w który standardowo wyposażono Audi RS 7 Sportback, posiada również tryb sportowy.

 

 

Dzięki zawieszeniu pneumatycznemu, które perfekcyjnie współgra z dynamicznym charakterem sportowego coupé, nowe Audi RS 7 Sportback oferuje sportową, ale zawsze komfortową amortyzację. W wyniku zastosowania adaptive air suspension, karoseria Audi RS 7 zawieszona jest 20 mm niżej. Dostosowująca się do warunków jazdy amortyzacja – kolejna cecha zawieszenia – dopasowuje jego pracę do stanu nawierzchni drogi, stylu jazdy i trybu funkcjonowania systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. System ten z kolei pozwala osobie prowadzącej auto na określenie sposobu pracy innych ważnych elementów. Kierowca może go samodzielnie programować, wybierając jeden z kilku stopni.

Alternatywnie do zawieszenia pneumatycznego, Audi dostarcza sztywniejsze zawieszenie sportowe plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC). W takim zawieszeniu zamontowano sprężyny stalowe i amortyzatory o trójstopniowym zakresie regulacji. Kolejnym elementem dostępnym opcjonalnie jest dynamiczny układ kierowniczy z bezstopniową regulacją wspomagania i przełożenia.

Karoseria Audi RS 7 Sportback składa się w ok. 20 procentach z aluminium i zawiera wiele części wykonanych z wytrzymałych i ultrawytrzymałych stopów stali.

Charakterystyczne cechy Audi RS 7 Sportback to m.in. zderzak o wyrazistym konturze, polerowane na wysoki połysk przednie wloty powietrza o strukturze plastra miodu i dodatkowe elementy karoserii, wykonane z matowego aluminium. Z tyłu pojazdu, zwieńczonego elektrycznie wysuwanym spoilerem, uwagę przykuwa dyfuzor i dwie duże, eliptyczne końcówki rur wydechowych.

Paleta kolorystyczna nowego Audi RS 7 Sportback składa się z dziesięciu kolorów, w tym również z nowego koloru szary Nordo i ekskluzywnego szary Daytona z efektem matowym. Dwa pakiety stylistyczne, Aluminium matt i Carbon, nadają mu jeszcze bardziej indywidualnego wyglądu, m. in. dzięki dodaniu na osłonie chłodnicy Singleframe emblematu quattro. W przypadku pakietu stylistycznego Carbon, zarówno spoiler zderzaka przedniego, jaki i dyfuzor obdarzono nieco bardziej wyrazistą formą. Inne elementy opcjonalne to lusterka zewnętrzne z obudową pokrytą warstwą włókna węglowego i reflektory wykonane w całości w technice diodowej. Ich stylowe klosze są przyciemnione, co nadaje im charakterystyczny wygląd.

 

 

Elegancką dynamiką cechuje się także kokpit Audi RS 7 Sportback. Okrągłe zegary mają czarne tła, białe podziałki i czerwone wskazówki. Trójwymiarowy emblemat RS 7 na obrotomierzu, to kolejny unikatowy dla tego modelu akcent. Ozdobiono nim również kluczyk, kierownicę o trzech ramionach ze spłaszczonym u dołu wieńcem, podświetlane listwy progowe oraz wyświetlacze systemu MMI i systemu informacji kierowcy (FIS). System informacji kierowcy FIS, za pomocą sygnału świetlnego informuje o osiągnięciu granicznej wartości obrotów wymagającej przełączenia biegu. Dopełnienie jego charakterystycznego menu stanowią wskaźniki ciśnienia ładowania i temperatury oleju oraz „laptimer” do pomiaru średniej prędkości przejazdu.

Klienci mogą wybierać między różnymi materiałami wykończeniowymi wnętrza nowego Audi RS 7 Sportback. Podparcie dla stóp, pedały i przyciski terminalu seryjnie montowanego systemu nawigacji MMI Navigation plus, utrzymane są w kolorze lśniącego aluminium. Elementy dekoracyjne pod wysuwanym monitorem wykonano przy użyciu lakieru fortepianowego.

Standardowo, obicia wnętrza utrzymano w stylistyce pakietu Carbon. Można jednak wybrać jeden z czterech innych materiałów. Podsufitkę seryjnie wykonuje się z czarnej tkaniny, a na życzenie w kolorze srebrnym Mond lub czarnym Alcantara. W ramach programu Audi exclusive, klienci mogą dokonać personalizacji swojego Audi RS 7 Sportback według własnych upodobań.

Sportowe siedzenia RS z wyraźnie zaakcentowanymi bocznymi profilami, zintegrowanymi zagłówkami i emblematami RS 7 są elementem wyposażenia seryjnego. Ich czarne obicia wykonano z kombinacji tkanina Alcantara/skóra, a środkowe części siedzisk ozdobiono stebnówką w kształcie rombów.

Alternatywę stanowią siedzenia wykonane z wysokiej jakości skóry Valcona w kolorze czarnym lub srebrnym, również ozdobione obszyciem w kształcie rombów. Ponadto, na życzenie Audi montuje regulowane elektrycznie siedzenia komfortowe z funkcją zapamiętywania ustawień. Oba siedzenia tylne charakteryzują się mocno zarysowanymi konturami. Bagażnik, zależnie od ustawienia oparć, ma pojemność od 535 do 1390 l.

 

 

Oprócz wymienionych już elementów bogatego wyposażenia seryjnego nowego Audi RS 7 Sportback, w samochodzie standardowo montowane są reflektory ksenonowe Xenon plus, system kontroli ciśnienia powietrza w oponach, system parkowania plus, trzystrefowa automatyczna klimatyzacja, konwencjonalny tempomat ograniczający prędkość i system nagłaśniający Audi sound system. Wyrafinowane, dostępne opcjonalnie elementy to wyświetlacz head-up display, pakiet Comfort, pakiet Dynamic i pakiet Dynamic plus.

Idealnym uzupełnieniem dostępnego seryjnie systemu nawigacji MMI Navigation plus jest telefon pokładowy online z Bluetooth. Jego moduł do komunikacji w standardzie UMTS umożliwia kierowcy korzystanie w samochodzie ze zindywidualizowanych usług Audi connect, wyświetlanych na monitorze systemu. Punkt dostępu hotspot (WLAN) pozwala pasażerom na podłączanie urządzeń mobilnych. Oferta elementów składowych systemu obejmuje również system nagłaśniający Advanced Sound System marki Bang & Olufsen.

Systemy wsparcia kierowcy w Audi RS 7 Sportback to m.in. tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, z funkcją Stop&Go oraz układem ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z przodu – Audi pre sense front. Utrzymuje on potężnej mocy coupé w bezpiecznej odległości od pojazdu jadącego przed nim, a w wielu przypadkach jest w stanie zapobiec wypadkom lub przynajmniej złagodzić ich skutki.

By pomóc w utrzymaniu Audi RS 7 Sportback w obrębie obranego pasa ruchu, kierowcę wspiera aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist. Z kolei asystent parkowania, podczas manewru wjeżdżania pojazdem w lukę parkingową, przejmuje kontrolę nad pracą kierownicy. Asystent jazdy nocą, dzięki informacji o znajdujących się w polu samochodu pieszych, ułatwia jazdę po zmroku. Całości dopełniają asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist i tempomat ograniczający prędkość.