EURONCAP: FORD KUGA LIDEREM RANKINGU SYSTEMÓW WSPOMAGANIA

Ford Kuga zajął pierwsze miejsce w pierwszym rankingu ogólnym Euro NCAP dla pojazdów oferujących systemy wspomagania kierowcy.

Nowy SUV marki wyprzedził w tabeli takie pojazdy, jak Tesla Model 3, Volvo V60 czy Volkswagen Passat.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Pakiet systemów wspomagających kierowcę Ford Co-Pilot360, zaprojektowanych dla zapewnienia intuicyjnego prowadzenia i obniżania stresu podczas jazdy, dał nowemu Fordowi Kuga czołową pozycję w pierwszym rankingu. Przetestowano systemy, które bez udziału kierowcy pomagają w utrzymaniu komfortowej odległości od poprzedzających pojazdów, centrowaniu na pasie i dostosowaniu prędkości do obowiązujących limitów.

Nowy program Euro NCAP ocenia funkcjonowanie systemów asystenckich, które wspierają prowadzenie pojazdu, pozostawiając jednak pełną odpowiedzialność kierowcy. Pomagają natomiast w wykrywaniu obiektów na drodze i przewidywaniu zdarzeń oraz reagowaniu na nie, co przyczynia się do zwiększenia pewności i obniżenia napięcia za kierownicą.

Kuga uzyskała ponad dwa razy więcej punktów niż Tesla Model 3 w kategorii Driver Engagement (Zaangażowanie kierowcy) i znacznie wyprzedziła zarówno Volvo V60, jak i Volkswagena Passata w kategorii Safety Backup (Wsparcie kierowcy ze strony systemów) podczas dwutygodniowych testów.

Adaptacyjny tempomat (ACC) z systemem Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, wykorzystują połączenie radaru i kamery do monitorowania drogi przed pojazdem. Mogą też automatycznie dostosować poruszanie się do warunków ruchu ulicznego, również w korkach, a także do obowiązujących lokalnie ograniczeń prędkości w wielu scenariuszach jazdy.

Stop & Go – dostępny w Kudze z ośmiobiegową skrzynią automatyczną – pozwala systemowi ACC doprowadzić pojazd do całkowitego zatrzymania w ruchu wymagającym zatrzymywania się i ruszania, wykorzystując do 50 proc. całkowitej dostępnej siły hamowania i automatycznie ruszyć za poprzedzającym samochodem, jeśli czas zatrzymania był krótszy, niż 3 sek.

Jeśli czas zatrzymania przekracza 3 sek., kierowca może nacisnąć przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisnąć pedał przyspieszenia, by rozpocząć jazdę. Rozpoznawanie znaków ograniczenia prędkości może dostosować prędkość pojazdu do dopuszczalnych limitów, monitorując znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drogą, a także korzystając z informacji z pokładowego systemu nawigacyjnego.

System utrzymywania samochodu na pasie ruchu monitoruje oznakowanie poziome na drodze i może zastosować delikatny, ale odczuwalny moment obrotowy w układzie kierowniczym, aby pomóc kierowcy utrzymać się na środku pasa za każdym razem, gdy aktywowany jest system ACC. Zaprojektowany, by wspierać kierowców przy prędkościach do 200 km/h, system wysyła też wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia, jeśli wykryje brak rąk kierowcy na kierownicy.

Kuga jest również wyposażona w zaawansowane rozwiązania, które pomagają zapobiegać lub łagodzić skutki wypadków, m.in. asystenta martwego pola lusterek zewnętrznych i asystenta unikania kolizji na skrzyżowaniach oraz układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją autonomicznego hamowania na skrzyżowaniu.

Rozwiązania techniczne przyczyniły się w zeszłym roku do uzyskania przez Kugę maksymalnej, 5-gwiazdkowej oceny bezpieczeństwa w testach Euro NCAP.