EURONCAP: MAZDA CX-5 NA PIĘĆ GWIAZDEK

Mazda CX-5 zdobyła pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. Maksymalna ocena potwierdza efektywność konstrukcji nadwozia SKYACTIV i słuszność kompleksowej koncepcji bezpieczeństwa Mazdy.

Kompaktowy SUV CX-5, wprowadzony na europejski rynek w lutym, zdobył najwyższe noty we wszystkich czterech kategoriach bezpieczeństwa. Oceny w kategorii ochrony dorosłych podróżujących samochodem, ochrony dzieci i systemów wspomagania bezpieczeństwa (odpowiednio 94, 87 i 86 procent) były powyżej progów (80, 75 i 60 proc.) wymaganych do uzyskania ogólnego wyniku 5 gwiazdek. Co więcej, najnowszy model Mazdy uzyskał maksymalną punktację, mimo że testowano go według bardziej rygorystycznych standardów wprowadzonych przez Euro NCAP w 2012 roku w zakresie ochrony pieszych, które wymagają wyniku powyżej 60 proc. w tej kategorii.

Po modelach Mazda6 i Mazda3 CX-5 jest już trzecią Mazdą, która zdobyła pięć gwiazdek Euro NCAP od wprowadzenia przez tę agencję nowego systemu oceny w 2009 roku.

Punktacje w poszczególnych kategoriach zależą od wyników testów zderzeniowych, takich jak zderzenie czołowe przy prędkości 64 km/h, uderzenie w bok przez inny pojazd z prędkością 50 km/h, uderzenie bokiem w słup przy prędkości 29 km/h oraz symulację uderzenia pieszego przy prędkości 40 km/h. Euro NCAP ocenia także, między innymi, działanie elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESC).

CX-5 to Mazda nowej generacji, która jest także pierwszym modelem z nadwoziem zbudowanym według innowacyjnej technologii SKYACTIV. Podejmując próbę opracowania idealnego nadwozia samochodu, inżynierowie Mazdy wrócili do desek kreślarskich, aby od nowa przemyśleć podstawowe założenia konstrukcyjne i materiałowe oraz metody produkcji. W zaprojektowanym nadwoziu stal o podwyższonej wytrzymałości na rozciąganie stanowi 61 proc., a belki wzmacniające w przednich i tylnych zderzakach zostały wykonane ze stali o ultra wysokiej wytrzymałości (do 1800 MPa), czyli najmocniejszego gatunku stali, jaki kiedykolwiek zastosowano w konstrukcji samochodu.

Nadwozie Mazdy nie tylko zapewnia ochronę w razie zderzenia, ale jest też niezwykle lekkie. Mazda planuje stosowanie nadwozi SKYACTIV we wszystkich modelach nowej generacji.

Fot.: euroncap.com.