FORD: NOWA FIESTA ST TO PRAWDZIWIE SPORTOWE AUTO

ford-fiest-st1

Ford ujawnił szczegóły dotyczące zaawansowanych rozwiązań sportowych w nowej Fieście ST. Opcjonalny mechanizm różnicowy o mechanicznie ograniczonym poślizgu (LSD) zapewnia optymalną przyczepność kół na zakrętach.

Sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania zapewniają łatwiejsze wchodzenie w zakręty, lepszą reakcję tylnego zawieszenia i lepsze wyczucie samochodu przez kierowcę.


Zobacz także:

SPORT

ROZMAITOŚCI


 

W zeszłym roku Ford zaprezentował całkowicie nowy model Fiesta ST, napędzany również nowym, 200-konnym, trzycylindrowym silnikiem EcoBoost o pojemności 1,5-litra. Po raz pierwszy model wyposażono w wybór trybu jazdy, co umożliwia odpowiednie zmiany w sterowaniu pracą silnika, układu kierowniczego i kontroli stabilności.

ford-fiest-st2

System pozwala na wybór ustawień Normalny, Sportowy i Torowy, zmieniając charakter pojazdu z elastycznego hatchbacka do codziennego użytku w samochód sportowy przeznaczony do jazd torowych – za naciśnięciem jednego przycisku.

Nowa Fiesta ST otrzymała także:
• pierwszy w branży system dezaktywacji cylindra w silniku trzycylindrowym, służący dalszemu obniżeniu zużycia paliwa;
• technikę aktywnego zaworu układu wydechowego w celu wzmocnienia wyjątkowego i naturalnie sportowego brzmienia trzycylindrowego silnika;
• dostępność takich systemów, jak łączność poprzez SYNC 3, wysokiej jakości audio B&O PLAY oraz zaawansowane techniki wspomagania kierowcy.

– Kierowcy samochodów określanych jako hot- hatch oczekują bardzo dużo od swoich niedużych samochodów. Pracując nad nowym Fordem Fiesta ST zastosowaliśmy więc to, czego nauczyliśmy się przy najnowszych modelach Ford Performance, w tym przy Fordzie Focusie RS i Fordzie GT, by nasz samochód wyznaczał nowy standard przyjemności jazdy w swoim segmencie, z gardłową muzyką trzycylindrowego silnika, którą rozumieją prawdziwi fani motoryzacji, niezależnie od ich ojczystego języka – powiedział Leo Roeks, dyrektor oddziału Ford Performance na Europę.

ford-fiest-st3

Nowa wersja hot- hatcha trafi do sprzedaży wiosną tego roku.

Zrywając asfalt

Fiesta ST trzeciej generacji jest po raz pierwszy oferowana z opcjonalnym mechanizmem różnicowym Quaife LSD, który pomaga zoptymalizować przyczepność przednich kół, co w szczególności zapewnia lepszą przyczepność na wyjściu z zakrętu.

Mechaniczny system ograniczonego poślizgu mechanizmu różnicowego ma na celu ograniczenie momentu obrotowego dostarczanego na koło o zmniejszonej przyczepności – na przykład wewnętrzne koło na zakręcie – w celu zmniejszenia poślizgu tego koła, co zwiększa moment napędowy na kole dysponującym większą przyczepnością, pozwalając w pełni wykorzystać możliwości silnika. Nowy opcjonalny mechanizm różnicowy LSD współpracuje z udoskonaloną kontrolą wektorowania momentu napędowego.

Sprężyny w akcji

Sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania zwiększają stabilność, zwinność i poprawiają reakcje tylnej belki skrętnej zawieszenia. Fiesta ST korzysta z techniki indywidualnych, niezamiennych, kierunkowo nawijanych sprężyn, aby uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu, co pozwala na przekazywanie sił bocznych na zakrętach bezpośrednio na te sprężyny, zwiększając sztywność poprzeczną.

ford-fiest-st4

Zalety konfiguracji obejmują:
• możliwość szybszej zmiany kierunku jazdy i precyzyjniejsze reakcje na obrót kierownicy, czy zmiany kierunku obciążeń;
oszczędność 10 kg w porównaniu z rozwiązaniem wykorzystującym drążki Watta, których używa się zwykle celem zwiększenia sztywności poprzecznej zawieszenia;
kompatybilność z tradycyjnymi amortyzatorami zawieszenia.

Ponadto, zaawansowany układ zawieszenia wyposażony jest w dwururowe przednie i tylne amortyzatory Tenneco, które wykorzystują technikę zaworków RC1 do tłumienia zależnego od częstotliwości, umożliwiając lepszą kontrolę ruchów nadwozia, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej precyzji przy szybkiej jeździe. Sztywność skrętna belki skrętnej tylnego zawieszenia wynosząca 1400 Nm/deg jest najwyższa spośród wszystkich modeli samochodów Ford Performance.

– Przebadaliśmy trzy razy więcej konfiguracji parametrów zawieszenia, niż zwykle, aby znaleźć układ, który zapewni ekscytujące wrażenia z jazdy wymagane od modelu ST, ale także zagwarantuje komfort i wyrafinowanie w codziennej eksploatacji – powiedział Roeks.

ford-fiest-st5

Doskonałe wyniki przy starcie

Zaprojektowany wyłącznie do użytku na torze wyścigowym, opcjonalny system kontroli startu pozwoli kierowcom nowej Fiesty ST osiągnąć maksymalną satysfakcję z przyspieszeń uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego.

System zaprojektowany pod kątem łatwości obsługi, włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy, co uruchamia też dedykowany wyświetlacz graficzny w 4,2-calowym zestawie wskaźników. Przytrzymanie otwartej przepustnicy informuje system, że należy zwiększyć obroty silnika i automatycznie utrzymywać je na granicy dopuszczalnych.

Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia najszybsze ruszenie ze startu zatrzymanego z udziałem elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC), z kontrolą trakcji, kontrolą wektorowania momentu napędowego i układem kompensacji momentu skręcającego na kierownicy, dzięki odpowiedniej kontroli dostarczanej mocy i momentu obrotowego.

ford-fiest-st7

Możliwość wyboru trybu jazdy zwiększa wszechstronność nowej Fiesty ST:
• w trybie Normal mapowanie silnika, kontrola trakcji, ESC, aktywny zawór wydechowy i elektronicznie wspomagany układ kierowniczy (EPAS) są skonfigurowane tak, by zapewnić naturalne reakcję i poczucie panowania nad samochodem;
• w trybie Sport mapowanie silnika wyostrza jego reakcje na zmiany położenia pedału przepustnicy, a ustawienia EPAS są modyfikowane celem dostarczenia większej ilości informacji zwrotnych i precyzyjniejszego kierowania przy szybkiej jeździe; aktywny zawór kontroli hałasu otwiera się, aby zintensyfikować sportowe brzmienie układu wydechowego;
• w trybie Track wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół, co umożliwia bardzo dynamiczną jazdę wyścigową.

Sportowy charakter samochodu przygotowanego przez Ford Performance został dodatkowo wzmocniony dzięki specjalnej konstrukcji zwrotnic przedniego zawieszenia oraz dzięki wysokowydajnemu układowi hamulcowemu z przednimi wentylowanymi tarczami o średnicy 278 mm i pełnymi tylnymi tarczami o średnicy 253 mm.

ford-fiest-st6

Fotel kierowcy oferuje pełną kombinację regulacji kąta oparcia i regulacji nachylenia siedziska.

Więcej mocy, więcej opcji

Całkowicie nowy, 1,5-litrowy silnik EcoBoost wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, podwójny niezależnie działający układ zmiennych faz rozrządu i trzycylindrową architekturę, która zapewnia moc maksymalną 200 KM przy 6000 obr./min. i 290 Nm momentu obrotowego od 1600 do 4000 obr./min., co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną 232 km/h.

Nowa kombinacja systemu wtrysku paliwa do kolektora i wtrysku bezpośredniego działa wraz z innowacyjną techniką dezaktywacji cylindra, co według danych producenta obniża zużycie paliwa i emisję CO2 o 11 proc., w porównaniu z poprzednią generacją Fiesty ST200.

Samochód dostępny będzie w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, ze sportową stylistyką ST i z 17-calowymi lub opcjonalnymi 18-calowymi obręczami kół ze stopów metali lekkich. Szeroka będzie oferta poziomów wyposażenia.

Dostępne kolory zewnętrzne, to Frozen White, Magnetic, Moondust, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver i Silver Fox, a wnętrza są standardowo wyposażone w sportowe fotele Recaro, gałkę dźwigni zmiany biegów ST i spłaszczoną u dołu kierownicę z obszyciem, które powtórzono na skórzanych mieszkach dźwigni hamulca ręcznego i dźwigni zmiany biegów.

Standardem jest system łączności i rozrywki SYNC 3 z ekranem o przekątnej 6,5 cala lub opcjonalnym ekranem 8-calowym, umożliwiając kierowcy Fiesty ST sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Dostępny jest również wysokiej jakości system audio B&O PLAY zapewniający dźwięk w jakości high- end.

Standardowe systemy wspomagające kierowcę obejmują asystenta utrzymaniu pasa ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu i tempomat z regulowanym ogranicznikiem prędkości, a ponadto dostępne są również funkcje obejmujące automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne reflektory, reflektory z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi i system rozpoznawania znaków drogowych.

Leo Roeks zapewnia, że każda funkcja tego samochodu mająca wpływ na jego osiągi została wzbogacona o techniczne innowacje…