FOTELIKI: JAK BEZPIECZNIE PRZEWOZIĆ DZIECKO W AUCIE

foteliki-bezp1

Według najnowszego raportu Światowej Organizacji zdrowia, obrażenia powstałe w wyniku wypadków drogowych są najczęstszą przyczyną śmierci dzieci i młodych dorosłych w wieku od 5 do 29 lat.

Niemal dwie piąte – czyli 38 procent rodziców w Polsce przekracza prędkość, kiedy wiezie swoje dzieci samochodem.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

JAK MONTOWAĆ FOTELIK Z DZIECKIEM – DO PRZODU CZY DO TYŁU?


 

Wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci na drogach są Szwedzi. A to głównie ze względu na rekomendację stosowania fotelików montowanych tyłem, które są pięc razy bardziej skuteczne niż klasyczne.

auto-fotelik2

– Szwedzi od lat pojawiają się w czołówce rankingu szczęścia Happiness Index, ale to nie tylko dlatego, że doskonale wiemy jak zachować życiową równowagę zgodnie z podejściem “lagom”, ale także dlatego, że dbamy o poczucie bezpieczeństwa. Wierzymy, że to właśnie bezpieczeństwo jest fundamentem dobrego samopoczucia obywateli. I nie chodzi tu tylko o tradycyjne działania państwa, ale także wzmocnienie świadomości ludzi, co do tych czynników, które wpływają na ich bezpieczeństwo każdego dnia, a są proste do wdrożenia, na przykład bezpieczna jazda samochodem – mówi Stefan Gullgren, Ambasador Szwecji w Polsce.

Wspólna sprawa

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jedną z najważniejszych kwestii w światowej debacie jest zachowanie go w ruchu drogowym – zgodnie z ostatnim raportem Światowej Organizacji Zdrowia, obrażenia powstałe w wyniku wypadków drogowych są ósmą najczęstszą przyczyną śmierci ludzi bez względu na wiek. Sytuacja jest jeszcze gorsza, jeśli chodzi o dzieci i młodych dorosłych do 29 roku życia – w ich przypadku to pierwsza najczęstsza przyczyna śmierci.

Polska nie jest wyjątkiem na światowej mapie bezpieczeństwa dróg – według ostatnich statystyk Komisji Europejskiej na ten temat , tylko cztery kraje w Europie mają bardziej niebezpieczne drogi niż te nad Wisłą. Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji na polskich drogach jest zrozumienie, że wszyscy mogą się przyczynić do rozwiązania problemu – nie tylko administracja publiczna, ale także każdy kierowca.

auto-fotelik3

Biorąc pod uwagę, że w 2018 roku każdego miesiąca w Polsce wydawano średnio niemal 35 tysięcy dokumentów prawa jazdy i rejestrowano średnio ponad 160 tysięcy pojazdów , możemy mieć naprawdę duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podobne możliwości mamy w zakresie bezpieczeństwa dzieci w samochodach. Każdemu kierowcy w którymś momencie zdarza się wieźć dziecko samochodem – jeśli nawet nie swoje, to syna lub córkę znajomych albo członków rodziny. Odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo spoczywa na nas – kierowcach.

Rosnąca świadomość

Chociaż w Polsce wciąż 38 proc. rodziców przekracza prędkość, kiedy wiezie swoje dzieci samochodem , to jednak poczucie odpowiedzialności za ich bezpieczeństwo zaczyna być coraz silniejsze.

– Jako, że od lat dokładnie śledzę rynek fotelików samochodowych dla dzieci, mogę powiedzieć, że jeszcze kilka lat temu rodzice byli zdecydowanie mniej świadomi – chociaż oczywiście zwracali uwagę na to, aby fotelik był odpowiedni do wieku i wagi dziecka, to jednak na tym zwykle się kończyło. Teraz rodzice pytają o wykorzystaną technologię. Myślę, że to z jednej strony wynik rosnącej świadomości rodziców, jeśli chodzi o zagrożenia w ruchu drogowym, ale także ich poczucia, że technologia może zapewnić większe bezpieczeństwo – mówi Andrzej Kwapiński, ekspert w dziedzinie bezpiecznego przewożenia dzieci, twórca największej w Polsce sieci specjalistycznych sklepów z fotelikami – Osiem Gwiazdek oraz oficjalny dystrybutor produktów Axkid w Polsce.

auto-fotelik4

Rzeczywiście, ponad 90 proc. rodziców uważa, że w dzisiejszym świecie na dzieci czyha więcej niebezpieczeństw niż w czasach, gdy sami byli mali. Jednak do poprawy sytuacji na drogach wystarczą trzy stosunkowo proste kroki: zwolnić, jechać uważnie i wreszcie korzystać z najnowszych technologii, które wspierają bezpieczeństwo dzieci.

Szwedzki model

Szwecja stała się pionierem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci w samochodach, głównie ze względu na wprowadzoną 40 lat temu rekomendację, aby stosować foteliki montowane tyłem. Dzięki temu liczba śmiertelnych wypadków z udziałem dzieci zmalała. Istotnie, badania dowodzą, że foteliki montowane tyłem są 5 razy bardziej skuteczne niż klasyczne. I to właśnie szwedzkie firmy, takie jak na przykład Axkid, przodują na rynku fotelików montowanych tyłem.

– To bardzo ważne, aby wzorować się na najlepszych sprawdzonych światowych i europejskich przykładach na każdym możliwym poziomie. Stale pracujemy nad bezpieczeństwem dróg w Polsce na poziomie administracyjnym, ale staramy się także systematycznie zachęcać kierowców, aby zwolnili, jeździli ostrożniej i wreszcie zaufali nowym sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym na drodze i w pojazdach. Pozostaje jeszcze najważniejsze: kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań, świadomość ryzyka i konieczność przestrzeganie zasad ruchu drogowego. Dokonania i wysiłki poczynione przez Szwecję w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego najmłodszych uczestników ruchu drogowego są dla nas najlepszym przykładem na to jak to robić – mówi Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

fitelik-bezp5

Nowe technologie są z pewnością wsparciem, ale administracyjne rekomendacje, dotyczące stosowania fotelików montowanych tyłem, nie wystarczą. Szwedzkie dzieci są bezpieczniejsze, ponieważ ich rodzice rzeczywiście są niezwykle świadomi w kwestii bezpieczeństwa dzieci w samochodach – w Szwecji ponad 80 proc. dzieci w wieku od roku do 2 lat podróżuje w fotelikach montowanych tyłem.

Co więcej – w większości pozostają w takich fotelikach, dopóki nie osiągną 3 (57 proc.) lub nawet 4 lat (17 proc.). To z jednej strony rezultat wysokiej świadomości szwedzkich rodziców, ale z drugiej także szeroka oferta fotelików montowanych tyłem dla dzieci w różnym wieku, jak na przykład ta proponowana przez Axkid – szwedzką firmę doświadczoną w projektowaniu i produkcji fotelików montowanych tyłem.

– W Szwecji widać, że rekomendacja, aby korzystać z fotelików montowanych tyłem była dobrym punktem wyjścia do wzmocnienia świadomości rodziców, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci w samochodach. Testy zderzeniowe dają jasne wnioski – foteliki montowane tyłem ratują życie dzieci. I to właśnie dlatego traktujemy naszą działalność nie tylko jako biznes, ale także misję. Aby jeszcze lepiej i skuteczniej ją wypełnić, zaprosiliśmy Ambasadę Szwecji w Polsce, polskie i szwedzkie instytucje publiczne, a także blogerów i dziennikarzy, aby świętować nadchodzący Dzień Dziecka w wyjątkowy sposób – mówi Emil Jadenberg, Chief Marketing Officer w Axkid.

Aby promować ideę fotelików montowanych tyłem, Ambasada Szwecji w Polsce oraz Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji we współpracy z firmą Axkid zorganizowały spotkanie „Rear-facing Day: Dzień Fotelików Montowanych Tyłem”. Konferencja w rezydencji Ambasady Szwecji w Warszawie.