FRANKFURT 2013: NOWY PEUGEOT 308 R CONCEPT

P 1_308R_110893

Nowy Peugeot 308 ulega przemianie w sportowy concept car, charakteryzujący się wysmakowaną stylistyką i jakością. Salon Samochodowy IAA we Frankfurcie jest miejscem jego prezentacji.

Nadwozie zwraca uwagę sportowymi elementami i innowacyjnym połączeniem czerwonego i czarnego lakieru.
308 R Concept jest napędzany dynamicznym silnikiem, który znalazł się pod maską nowego RCZ R. Ta 4-cylindrowa jednostka rozwija moc 270 KM i osiąga wręcz rekordową moc jednostkową – niemal 170 KM/l, a przy tym jej emisja CO2 wynosi jedynie 145 g/km.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013


Niskie, atletyczne nadwozie o szerokim rozstawie kół nie pozostawia cienia wątpliwości co do jego sportowego charakteru. Jednocześnie widoczne jest wyraźne pokrewieństwo z nowym Peugeot 308. Samochód studyjny ma charakterystyczne dla seryjnie produkowanego modelu elementy stylistyczne i tak samo starannie dopracowane detale i rasową linię, zmodyfikowaną zgodnie ze sportowymi kanonami.

Sportowe zacięcie jest zapisane w „genach” concept caru. Wybór kolorów lakieru typowych dla sportowych samochodów był zatem oczywisty. Natomiast ich połączenie stanowi interpretację sportowych kanonów stylistycznych. Przód jest pokryty niemetalizowanym czerwonym lakierem, położonym na fluorescencyjnym podkładzie, nadającym mu płomienną barwę. Mocno kontrastuje z niebieskawą czernią tylnej części samochodu. Skośne linie połączenia zostały zainspirowane konceptem Onyx.

Elementy nadwozia odróżniające 308 R Concept od nowej 308-ki stanowią integralną część karoserii. Wykonane z włókien węglowych drzwi, przednie błotniki, boki i progi, maska oraz przednie i tylne zderzaki są mocowane do metalowej konstrukcji samochodu. Z seryjnego samochodu zachowano jedynie dach i klapę bagażnika.

Agresywny przód z trzema wlotami powietrza umieszczonymi w jego dolnej części nadają autu dynamizmu. Wloty powietrza zajmują całą szerokość zderzaka, zwiększoną o 30 mm z każdej strony, aby uwzględnić większy rozstaw kół. Cienkie, poziome listwy środkowego wlotu powietrza są obramowanie chromowaną listwą w ciemnoniebieskim odcieniu. Boczne wloty wyróżniają się charakterystyczną kratownicą z węglowych włókien. Grill zdaje się „pożerać” drogę. Całość doprowadza do silnika powietrze niezbędne do doładowania i chłodzenia potężnego silnika o mocy 270 KM.

P 2_308 R_1305

Reflektory Full LED, o iście „kocim” spojrzeniu, są przejęte z seryjnie produkowanego modelu. Sześć zespołów diod LED nadaje 308 R Concept zdeterminowany wygląd. Podkreślają muskularną linię przednich błotników i boku nadwozia, biegnącą aż do tylnych świateł. Zwracające uwagę subtelną linią lusterka boczne są połączone z nadwoziem listwą z włókien węglowych. Obniżone o 26 mm nadwozie jest dodatkowo podkreślone spojlerami progowymi z wkomponowanymi czarnymi matowymi listwami ozdobnymi. W przeprofilowane nadkola wkomponowano 19-calowe koła. Na wszystkich obręczach widnieje chromowane logo marki w ciemnoniebieskim odcieniu, a na jednym z pięciu ramion pojawia się oznaczenie „R” w matowoczerwonym kolorze.

Gra światłocieni uzyskana dzięki linii drzwi dodaje sylwetce dynamiki i impetu. Natomiast górna część nadwozia, przejęta w całości z samochodu seryjnego przypomina przestronną kabinę modelu 308. W tej części zmieniono jedynie długość spojlera, aby zapewniał większą siłę docisku przy wysokich prędkościach oraz listwy wokół szyb, które w samochodzie studyjnym mają kolor czarny matowy. Z tyłu 308 R Concept wydaje się gotowy do skoku, jak dziki kot chcący rzucić się na zdobycz. Kształt tyłu z wyraźnie zarysowanymi nadkolami sprawia, że samochód jest bardzo stabilny.

Od tylnych świateł, z trzema „pazurami” diod LED biegną linie przerwane gwałtownie przez mocno poszerzone nadkola. Pozwalają one zresztą zobaczyć charakterystyczne ustawienie tylnego zawieszenia, gwarantujące stabilność, niezbędną w świecie samochodów o wysokich osiągach. Idealnym dopełnieniem tego radykalnie sportowego stylu są dwie symetryczne końcówki układu wydechowego wkomponowane polakierowane na czarno obramowania.

Z racji swojej kompaktowej budowy, zmniejszonego zwisu i niskiej masy model 308 R Concept jest stworzony do wyczynowej jazdy. Peugeot i-Cockpit zapewnia optymalne ustawienie ciała kierowcy, pozwalające w pełni wykorzystać potencjał samochodu. Oswojenie się z samochodem jest dla prowadzącego równie proste i oczywiste jak przyjęcie właściwego toru jazdy. Kompaktowa kierownica ułatwia zajęcie miejsca na siedzeniu. Wysoko umieszczony zespół zegarów jest skierowany w stronę kierowcy. Precyzyjnie zaprojektowany, ułatwia odczyt informacji bez konieczności odrywania oczu od drogi. I wreszcie duży ekran dotykowy o przekątnej 9,7” skupia szereg funkcji zapewniając doskonałą ergonomię i intuicyjnie prostą obsługę.

Zespół napędowy i układ jezdny zostały zaprojektowane przez Peugeot Sport. Pod maską ukryty jest kompaktowy, lecz potężny silnik, montowany w standardzie w nowym Peugeot RCZ R. Konstruktorom udało się wyciągnąć z bloku o pojemności zaledwie 1598 cm3 moc 270 KM. Również moc jednostkowa osiąga rekordowy poziom blisko 170 KM/l, przy jednoczesnym ograniczeniu emisji CO2 do 145 g/km, co przekłada się na spalanie w wysokości 6,3 l/100 km.

Uzyskanie tak niewiarygodnej sprawności wymaga zastosowania specjalnych części, które są w stanie zapewnić trwałość silnika. Liczne części zostały wzmocnione: przed obróbką mechaniczną blok silnika został poddany obróbce cieplnej, zastosowano również kute tłoki wykonane z aluminium stosowanego zazwyczaj w najbardziej wymagających sportach samochodowych, podwójne smarowniczki tłoków, panewki korbowodu z polimeru, itd.

Dzięki tym zmianom silnik 1.6 THP 270 rozwija moc maksymalną 6000 obr./min., a ich wysoki moment obrotowy jest dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów (330 Nm od 1900 do 5500 obr./min.). Moc jest przenoszona na koła za pomocą manualnej skrzyni biegów o 6 przełożeniach. Aby w pełni wykorzystać potencjał samochodu, przednie zawieszenie wyposażono w mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Torsen). Jego działanie jest szczególnie wyczuwalne przy przyspieszaniu, w fazie hamowania – zapewnia wówczas większą stabilność – oraz na wirażach, pozwalając ciasno wchodzić w zakręt.

Model jest prezentowany na stoisku Peugeot na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.