GENEWA 2015: AUDI – HYBRYDA Q7 e-TRON Z NAPĘDEM QUATTRO

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

Pokazane na salonie samochodowym Geneva International Motor Show 2015 nowe Audi Q7 e-tron quattro jest sportowe, wygodne i bardzo wydajne. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 6 sekund, a na 100 km zużywa mniej niż dwa litry oleju napędowego.

To pierwsza na świecie hybryda TDI typu plug-in z napędem quattro, a jednocześnie pierwsza hybryda Audi typu plug-in z silnikiem wysokoprężnym.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2015


 

Q7 e-tron quattro to drugi model Audi z wydajnym napędem hybrydowym typu plug-in. Wykorzystując prąd z akumulatora litowo- jonowego, duży SUV w trybie jazdy elektrycznej ma zasięg do 56 km. Po włączeniu silnika wysokoprężnego, zasięg samochodu wzrasta do 1410 km.

Sportowa moc i minimalne spalanie

Audi Q7 e-tron quattro to pierwszy samochód hybrydowy typu plug-in z sześciocylindrowym silnikiem diesla i ze stałym napędem na cztery koła. Ma olbrzymią sportową moc: wysokoprężna jednostka 3.0 TDI i silnik elektryczny dysponują razem mocą 275 kW (373 KM) i systemowym momentem obrotowym 700 Nm. Rozwija maksymalną prędkość 225 km/h. Wg norm ECE dla zużywa 1,7 litra oleju napędowego na 100 km i emituje mniej niż 50 g CO2 na kilometre.

Zaletą nowego Audi jest m. in. komfortowe wyposażenie oraz duże wnętrze. Podwozie, opcjonalnie dostępne z zawieszeniem pneumatycznym adaptive air suspension, łączy w sobie komfort jazdy ze sportowym prowadzeniem. Audi Q7 wyznacza także nowe standardy koncepcją wyświetlacza i obsługi seryjnie w tym modelu montowanego kokpitu Audi virtual cockpit i na nowo opracowanego systemu MMI.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

Standardowa nawigacja MMI Navigation plus i umożliwiający dostęp do Internetu system Audi connect, są ściśle powiązane z zarządzaniem napędem hybrydowym Audi Q7 e-tron quattro. Na podstawie danych nawigacji i dostarczanych w czasie rzeczywistym informacji drogowych, tuż po uruchomieniu samochodu może zostać obliczone, który z czterech trybów jego pracy jest najkorzystniejszy pod względem spalania, a obliczenia dotyczą całej trasy, również długich podróży.

Asystent efektywności, umożliwiający perspektywiczną strategię zarządzania napędem hybrydowym, to kolejny element pakietu pionierskich rozwiązań technicznych Audi. Jego obsługa – za pomocą pola dotykowego MMI touchpad lub za pośrednictwem poleceń wydawanych naturalnym głosem ludzkim – jest komfortowa.

Q7 e-tron quattro to sportowy samochód nadający się do codziennego użytku. Nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy jest sprawny i wrażliwy. Pięciowahaczowe, również opracowane na nowo, zawieszenie kół przedniej i tylnej osi, jest o ponad 60 kg lżejsze.

Silniki i napęd

Q7 e tron quattro jest hybrydą równoległą, a jego moc systemowa wynosi 275 kW (373 KM). Silnik 3.0 TDI, wysokoprężna jednostka napędowa V6 najnowszej generacji, wytwarza moc 190 kW (258 KM) i moment obrotowy 600 Nm. Aktywne mocowanie silnika w dużym stopniu eliminują niepożądane wibracje.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

Elektryczny silnik w kształcie dysku generuje moc 94 kW i moment obrotowy 350 Nm. Za pomocą sprzęgła jest on jest on zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów tiptronic. Moc silnika na wszystkie cztery koła przenosi stały napęd quattro. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, jego międzyosiowy mechanizm różnicowy ściśle współpracuje ze specjalnym, inteligentnym oprogramowaniem: selektywnym rozdziałem momentu obrotowego między kołami.

Litowo- jonowy akumulator Audi Q7 e-tron quattro składa się ze 168 najwyższej jakości ogniw i jest chłodzony cieczą. Dzięki pojemności 17,3 kWh, w trybie jazdy wyłącznie elektrycznej, umożliwia przejechanie 56 km. Łączny zasięg w trybie jazdy mieszanej, przy pracującym silniku TDI, wynosi 1410 km.

Kolejnym systemem wpływającym na wydajność jest zaprojektowany specjalnie na potrzeby tego modelu, montowany seryjnie, system zarządzania temperaturą ze zintegrowaną pompą ciepła. Pompa sprawia, że ciepło oddawane przez podzespoły napędu elektrycznego może być wykorzystywane we wnętrzu modelu.

Nowa, dwufazowa technika ładowania, umożliwia ładowanie Audi Q7 e-tron quattro z mocą do 7,2 kW. Dzięki temu, zależnie od infrastruktury (odpowiedniej mocy gniazdo przemysłowe) i od rodzaju kabla, akumulator można naładować w ok. 2,5 h. Audi oferuje również pakiet usług serwisowych dla pojazdów e-tron. Obejmuje on przestrojenie pojazdu na energię elektryczną pozyskiwaną ze źródeł odnawialnych (Audi Energy), instalację systemu i serwis. Komfortowym rozwiązaniem są także standardowe usługi e-tron w Audi connect.

Zarządzanie napędem hybrydowym

Zarządzanie napędem hybrydowym inteligentnie, elastycznie i wydajnie steruje trybami pracy Audi Q7 e-tron quattro. Kierowca może wybrać jeden z czterech programów pracy. Tryb EV inicjuje jazdę na napędzie elektrycznym, a w trybie hybrid zarządzanie napędem hybrydowym w wysokim stopniu samodzielnie decyduje o rodzaju napędu. W trybie battery hold zarządzanie pozwala zaoszczędzić dostępną energię elektryczną, a w trybie battery charge odbywa się ładowanie akumulatora.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

SUV z zasady uruchamia się w trybie elektrycznym. By aktywować jednostkę TDI, kierowca musi tak nacisnąć na aktywny pedał przyspieszenia (kolejne innowacyjne rozwiązanie Audi). Punkt wyczuwalnego oporu należy pokonać także by wywołać znaczny przyrost mocy, tzw. boosting, czyli sytuację gdy oba silniki pracują równocześnie.

Gdy aktywny jest tryb jazdy hybrydowej i kierowca zdejmie nogę z pedału gazu,auto przechodzi w tzw. „tryb żeglowania”. Wówczas jednostka TDI i silnik elektryczny wyłączają się. Jeśli Q7 e-tron zbliży się do wolno jadącego przed nim pojazdu czy ronda, to pojazd wyłącza tryb żeglowania i przechodzi do wytracania prędkości połączonego z rekuperacją. By rozpoznać sytuację, samochód wykorzystuje dane pozyskiwane z nawigacji MMI Navigation plus, zamontowanej z przodu kamery i czujników radarowych (jeśli pojazd wyposażony jest w adaptive cruise control).

Podczas jazdy w położeniu S automatycznej skrzyni biegów tiptronic, w trybie battery charge, odzyskiwanie energii rozpoczyna się zaraz po puszczeniu przez kierowcę pedału gazu. Nawigacja MMI jest ściśle powiązana z zarządzaniem napędem hybrydowym. Asystent efektywności dostarcza podczas jazdy precyzyjnych informacji. Na podstawie danych pochodzących z nawigacji, kamery oraz czujników radarowych, tworzy perspektywiczny, szczegółowy obraz odcinka drogi o długości do trzech kilometrów.

Przed znakami drogowymi ograniczenia prędkości, tablicami z nazwami miejscowości, zakrętami, rondami i skrzyżowaniami, sugeruje on kierowcy za pomocą sygnału optycznego, by zdjął nogę z gazu. Równocześnie aktywny pedał przyspieszenia wyczuwalnie pulsuje pod jego stopą.

Sportowe prowadzenie

Już w swej podstawowej wersji, SUV-a miękko i płynnie porusza się po drodze. Komfort jest jeszcze większy, jeśli pojazd wyposażymy w opcjonalne, regulowane zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

Sposób jego funkcjonowania kierowca może zaprogramować za pomocą montowanego standardowo systemu wyboru dynamiki jazdy drive select. Zaprogramowano w nim siedem trybów pracy. System wpływa również na funkcjonowanie innych podzespołów takich jak układ kierowniczy, pedał gazu i automatyczna skrzynia biegów.

Q7 e-tron quattro doskonale sobie radzi także w łatwych warunkach terenowych. Standardowo wyposażony jest w: wskaźnik wychylenia, asystenta zjazdu ze wzniesienia, tryb offroad elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC i nawigację offroad- Navigation.

Stylistyka

Stylistyka nowego Audi Q7, który ma 5,05 m długości, opiera się na równowadze między masywnymi elementami stylistycznymi, a elegancką prostotą. Wszystkie linie i powierzchnie są zaprojektowane wyraziście, podkreślając szerokość i solidność pojazdu. Pokrywa bagażnika obejmuje stromo ustawione słupki D. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, wloty powietrza, 19-calowe koła i tylny dyfuzor wzmacniają design. Reflektory są trójwymiarowe, a ich sygnatura świetlna ma kształt podwójnej strzały.

Współczynnik oporu powietrza Cw wynosi tylko 0,34.

Wnętrze Audi Q7 e-tron quattro oferuje dużą przestrzeń. Trzy tylne siedzenia mają regulowane oparcia i na życzenie można je przesuwać do przodu lub do tyłu. Akumulator litowo- jonowy zamontowano w sposób pozwalający zaoszczędzić miejsce. Bagażnik ma pojemność 890 litrów, można go powiększyć do 2075 litrów. Elementem wyposażenia seryjnego jest elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika.

Dwuczęściowe powierzchnie z aplikacjami dają możliwość uzyskania wielu indywidualnych kombinacji, a wachlarz dostępnych obić jest tak duży, jak w klasie luksusowych limuzyn. W nowym Q7 e-tron quattro virtual cockpit jest standardowy. Ta cyfrowa tablica rozdzielcza o przekątnej 12,3 cala wyświetla wszystkie ważne informacje w postaci najwyższej jakości grafik.

Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro

Także w zakresie systemów infotainment Audi postawiło w tym modelu na najnowocześniejsze rozwiązania z dziedziny elektroniki. Sercem układu jest Modułowy System Infotainment drugiej generacji z procesorem graficznym Tegra 30, produkowany przez firmę Nvidia. Można go obsługiwać głosem, za pomocą kierownicy wielofunkcyjnej lub przeprojektowanego terminalu MMI Touchpad. Na życzenie oferowany jest tzw. MMI all-in-touch – pole dotykowe, potwierdzające wprowadzone polecenia wyczuwalnym pod palcem drganiem.

W mapie nawigacji wyświetlić można statystykę zużycia energii oraz graficzny wskaźnik zasięgu elektrycznego. Ponadto można sterować czasem ładowania oraz wstępnego klimatyzowania.

Standardowo montowany system Audi connect, za pomocą szybkiego standardu transmisji danych LTE, łączy Audi Q7 e-tron quattro z Internetem. Atrakcyjnymi dodatkami są też: Audi tablet służący do rozrywki jako Rear Seat Entertainment, systemy nagłaśniające marki Bose i Bang & Olufsen odtwarzające dźwięk w formacie 3D oraz nowe urządzenie Audi phone box, które indukcyjnie ładuje telefon komórkowy.

Wyposażenie

Opcjonalnie SUV-a wyposażyć można w wyświetlacz danych na szybie na wysokości wzroku kierowcy (head up display), przyciemnioną szybę zapewniającą prywatność i panoramiczny szklany dach. Kierowca i pasażer na przednim siedzeniu mogą zasiąść w montowanych na życzenie, indywidualnie klimatyzowanych fotelach o wyrazistych konturach i z funkcją masażu.

Systemy wsparcia kierowcy to nowa jakość. Wśród nich znajdziemy m.in: asystenta manewru omijania, asystenta skręcania, asystenta ruchu prostopadłego czy asystenta przyczepy. Jeśli ruch drogowy jest powolny, adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z asystentem korków przejmuje kontrolę nad prowadzeniem samochodu na drogach o dobrej nawierzchni przy prędkościach do 65 km/h. Asystent efektywności automatycznie zmniejsza prędkość przy wjeżdżaniu na teren zabudowany, przy ograniczeniach prędkości oraz na zakrętach i na skrzyżowaniach, raz jeszcze przestawiając samochód w tryb żeglowania.

Stoisko Audi na targach motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie cieszy się wielkim zainteresowaniem zwiedzających.