GENEWA 2015: AUDI – STUDYJNY PROLOGUE AVANT

Audi_stu_ge1

Dynamiczna elegancja stylistyki i wiele najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Studyjne Audi prologue Avant z wydłużonym dachem pokazane jest na Salonie Samochodowym – Geneva International Motor Show 2015.

– Prezentując w Genewie nasz nowy samochód koncepcyjny, nadajemy językowi stylistycznemu Audi prologue nowej, pełnej napiętej dynamiki formy i łączymy ją z koncepcją dużej elastyczności – wyjaśnia Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2015


 

Audi prologue Avant nadaje treści i formy przyszłościowym koncepcjom technicznym koncernu. Ten duży pięciodrzwiowy samochód z wydłużonym dachem i ekstremalnie płaskimi słupkami D daje wrażenie pełnej siły atletyczności i płynnej elegancji. Jego stylistyka wyraża ścisły związek Audi z napędem quattro.

Także w jego wnętrzu znajdziemy szereg innowacyjnych rozwiązań. Architektura kabiny tworzy z koncepcją wskaźników i obsługi całość. Kierowca i pasażerowie są skomunikowani ze sobą cyfrowo. Jednolity front tablicy rozdzielczej składa się z trzech wyświetlaczy dotykowych. W dużym stopniu obsługa pojazdu oraz komunikacja wewnątrz odbywa się za pośrednictwem dwóch wyświetlaczy OLED zbudowanych z diod organicznych (Organic Light Emitting Diodes).

W Audi prologue Avant zamontowano najbardziej wydajną wersję napędu hybrydowego zapożyczonego z Audi Q7 etron quattro. Jednostka wysokoprężna 3.0 TDI i silnik elektryczny, generują razem moc systemową 335 kW (455 KM) oraz systemowy moment obrotowy 750 Nm. Wyposażony w taki napęd pojazd studyjny, od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,1 sekundy. Dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła, dzięki któremu także tylne koła mogą skręcać pod kątem maksymalnie pięciu stopni, zapewnia dobrą zwrotność i dużą stabilność jazdy.

Audi_stu_ge2

Audi prologue Avant: koncepcja

Nowy pojazd studyjny ma atletyczną budowę, napięte powierzchnie oraz wyraźne krawędzie. Audi prologue Avant nawiązuje do tradycji nadzwyczajnych koncepcji stylistycznych i przestrzennych, np. modelu Avant z 1982 roku. Auto jest nieco większe niż dwudrzwiowe Audi prologue coupé. Ma wymiary: 5,11 m długości, 1,97 m szerokości, 1,40 m wysokości, a rozstaw osi to 3,04 m. Cztery pojedyncze fotele wewnątrz, czworo drzwi oraz duża pokrywa bagażnika dopełniają całości koncepcji.

Organicznie zintegrowana z bryłą pojazdu, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, zdominowała przód pojazdu. Umieszczono ją niżej i jest ona wyraźnie szersza niż w obecnych modelach seryjnych. Jej poprzeczne użebrowanie ze szczotkowanego aluminium to nowe spojrzenie na styl e-tron. Po bokach są one lekko odgięte do tyłu i rozwidlają się. Reflektory podkreślają charakter samochodu – o wyglądzie szerokich, płaskich klinów usytuowano je tak, że ich spiczaste narożniki znajdują się nad osłoną chłodnicy. Światła to laserowa technika Matrix Laser.

Górne i boczne krawędzie wyrazistych wlotów powietrza są zaakcentowane przez dodatkowe linie świetlne. Długa część przednia i kopuła dachu, która szybko opada i przez ekstremalnie płasko ułożone słupki D ciągnie się ku tyłowi. Szerokie ramiona pojazdu, jakby rozłożone nad czterema kołami, inspirowane są “blisterami” modelu Audi Ur-quattro lat osiemdziesiątych. Długie drzwi tylne podkreślają luksusowy charakter tego studyjnego samochodu.

Muskularnie wyglądające koła mają średnicę 22 cali, a opony rozmiar 285/30. Pięć ramion każdej z felg wygląda niczym szprychy o ostrych krawędziach. Ciemnoniebieski lakier Fusion w delikatny sposób podkreśla elegancję samochodu. Lusterka boczne to małe rzeźby z aluminium, a w listwach okien umieszczono niewidoczne czujniki sensoryczne służące do otwierania drzwi. Gdy kierowca dotknie podświetlonych powierzchni, napęd elektryczny otwiera pozbawione klamek drzwi.

Lewy tylny błotnik kryje gniazdko umożliwiające podłączenie pojazdu do sieci w celu naładowania akumulatorów, a błotnik prawy – wlew paliwa. Po naciśnięciu odpowiedniego przycisku we wnętrzu, pokrywy otwierają się elektrycznie, chowając się jednocześnie w karoserii.

Audi prologue Avant

Płasko poprowadzone słupki D elegancko przechodzą w tylne ramiona karoserii, nadające kształt krawędzi pokrywy bagażnika i przebiegające przez cały tył pojazdu. Światła diodowe to jednolite pasmo świetlne przebiegające przez całą szerokość pojazdu. Ich klosz wykonano ze szkła 3D. Dolny brzeg tylnych świateł ma krawędź w kształcie fali. Głęboko we wnętrzu lamp znajdują się światła hamowania. Różne płaszczyzny i zmiana między efektami dwu- i trójwymiarowymi sprawiają, że tylne światła mają zupełnie nową dynamikę.

Sportowy dyfuzor zamyka od dołu tylną partię pojazdu. Obie jego strony kończą się płaskimi, poziomo dzielonymi otworami w kształcie klinów.

Wnętrze

Wnętrze Audi prologue Avant wygląda niczym luksusowy apartament. Długa konsola środkowa, ze swoim przełamaniem, wydaje się unosić w powietrzu, podobnie jak smukłe przednie siedzenia. Tablica rozdzielcza rozciąga się od prawego do lewego boku pojazdu, co podkreśla jego szerokość. Dwustopniowo obniża się ona w kierunku kierowcy i przedniego pasażera. Górna płaszczyzna niczym dach leży nad Audi virtual cockpit future i szerokim pasem nawiewów.

Dwoje pasażerów z tylu pojazdu ma do dyspozycji pojedyncze fotele i dużo przestrzeni. Wszystkie detale wnętrza charakteryzuje wysoka jakość stylistyki. Po włączeniu klimatyzacji chowa się ona w jego dolnej krawędzi. Nowo zaprojektowana, płaska dźwignia zmiany biegów ośmiostopniowej przekładni tiptronic – tzw. ShiftbyWire – jest w płynny sposób zintegrowana z konsolą środkową.

Przód tablicy rozdzielczej jest na całej swej szerokości jednolitą powierzchnią, na której znajdują się trzy wyświetlacze dotykowe. Lewy wyświetlacz służy do sterowania systemami wsparcia, a prawy do zarządzania multimediami. Pasażer siedzący z przodu ma przed sobą wyświetlacz panoramiczny, za pomocą którego może konfigurować funkcje infotainment.

Na konsoli tunelu środkowego znajduje się kolejny wyświetlacz do wprowadzania pisma, obsługi klimatyzacji i systemów infotainment. Wyświetlacz ten dostosowano specjalnie do potrzeb kierowcy. Znaczna jego część, to bardzo cienka, elastyczna folia OLED (OLED: organic light emitting diodes, diody organiczne), wyświetlająca wysokiej jakości, kontrastowe obrazy. Gdy nie jest włączony, wyświetlacz OLED jest jakby cofnięty i płasko położony. Po uruchomieniu pojazdu, przesuwa się w górę i przyjmuje odpowiedni kąt. Zakrzywiony wyświetlacz zachowuje stały, ergonomiczny odstęp od ręki kierowcy, którego nadgarstek luźno spoczywa wtedy na dźwigni zmiany biegów ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów tiptronic.

Audi prologue Avant

W polu widzenia kierowcy znajduje się także Audi virtual cockpit future. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacze i trzy lustra dają tu wrażenie wirtualnej, trójwymiarowej sceny. Dla przykładu: widok nawigacji na pierwszym planie prezentuje najważniejsze dla kierowcy informacje, a plan drugi i trzeci dają wrażenie głębi w kokpicie. Dzięki temu wielopłaszczyznowemu sposobowi prezentacji, informacje są lepiej ustrukturyzowane i można je łatwiej odczytać. Zależnie od sposobu jazdy, w Audi virtual cockpit future zmieniają treści i kolory – przy dynamicznej jeździe wyświetlacz przechodzi w tryb sportowy.

Komfort i rozrywka na tylnych siedzeniach

Pasażerowie tylnych foteli Audi prologue Avant korzystają ze zintegrowanego z konsolą środkową, elastycznego wyświetlacza OLED, który dzięki swojej strukturze dostosowuje się do kąta nachylenia tylnych oparć. Za pomocą wyświetlacza można zmieniać ustawienia siedzeń, klimatyzacji, systemów audio/video oraz oświetlenie z tyłu pojazdu. Dodatkowo pasażerowie mogą wymieniać dane z kierowcą. Kiedy wyświetlacz OLED nie jest aktywny, spoczywa płasko w konsoli środkowej. Jednak gdy tylko na tylnych fotelach zasiądą pasażerowie, unosi się do odpowiedniej pozycji.

Gdy sprzęt audio jest włączony, z wewnętrznej obudowy wnęk kół wysuwa się spojler dźwiękowy, rozdzielający we wnętrzu pojazdu muzykę, w sposób zapewniający jej najwyższą jakość. Kolejnym elementem systemu infotainment Audi prologue Avant są dwa tablety Audi – kolejny stopień rozwoju tabletu znanego z nowego Audi Q7. Montuje się je w oparciach przednich siedzeń. Tablety można wymontować i korzystać z nich także poza pojazdem.

„Odźwiernym” jest inteligentne oprogramowanie, rozpoznające tożsamość na podstawie naszego smartfona i ustawiające siedzenia oraz klimatyzację zgodnie z naszymi preferencjami. System podsuwa propozycje dotyczące muzyki i planowania trasy, uzależnione od preferencji właściciela. Aparaty komórkowe można umieścić w dwóch szczelinach systemów Easy Slot System, zintegrowanych z konsolą tunelu środkowego.

Materiały i kolory

Kolory i materiały w Audi prologue Avant podkreślają wrażenie komfortu i sportowej elegancji. Górna tablica rozdzielcza ma kolor niebieski Lifestyle, a tablica dolna, siedzenia i wykładzina – elegancki, brązowy kolor Sarder. Elementy z aluminium podkreślają wyrazistość wnętrza. Z aluminium wykonano również ramiona kierownicy, ramy wyświetlacza kierowcy, wstawki w drzwiach oraz okucia i boki siedzeń. Przy wraparound, drzwiach, i przy konsoli tunelu środkowego, kontrastują one gustownie z osłonami z porowatego jesionowego forniru.

Wiele powierzchni np. foteli, tablicy rozdzielczej i konsoli tunelu środkowego, obito skórą Unikat, która sprawia wrażenie wyjątkowo naturalnej. Szeroki pas z tkaniny Alcantara przebiega po bokach – od nakładek w drzwiach przez podłokietniki aż do bagażnika. Kunsztowna perforacja środkowych części siedzeń przypomina kratownicę osłony chłodnicy Singleframe.

Audi prologue Avant

Rozwiązania techniczne

Napęd hybrydowy zastosowany w Audi prologue Avant jest prawie identyczny jak napęd w Audi Q7 etron quattro, który na rynku pojawi się latem 2015. Jednostka 3.0 TDI w Audi prologue Avant ma moc 260 kW (353 KM), a mocny silnik elektryczny zintegrowany z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów tiptronic, wytwarza dodatkową moc do 100 kW. Moc systemowa wynosi łącznie 335 kW (445 KM), a systemowy moment obrotowy – 750 Nm. Ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic przenosi siły napędowe do stałego napędu na cztery koła quattro.

Pojazd studyjny od 0 do 100 km/h przyspieszał w 6,6 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Według testów zużycia paliwa NEDC stosowanych dla pojazdów hybrydowych typu plug-in, Audi prologue Avant na 100 km potrzebuje jedynie 1,6 litra paliwa i emituje zaledwie 43 gramy dwutlenku węgla na kilometr. Umieszczony z tyłu akumulator litowo- jonowy magazynujący 14,1 kWh energii, zapewnia temu pojazdowi, poruszającemu się w trybie jazdy czysto elektrycznej, zasięg 54 km.

Dzięki bezprzewodowemu ładowaniu AWC (Audi wireless charging), rozwijanemu przez Audi z myślą o stosowaniu w samochodach produkcji seryjnej, akumulator można ładować także indukcyjnie. W AWC energia przepływa bezprzewodowo z położonej na asfalcie, lub w nim zatopionej płyty, podłączonej do sieci elektrycznej. W płycie znajduje się cewka główna i przetwornik prądu zmiennego. Gdy cewka jest aktywna, wytwarza zmienne pole magnetyczne. Zgodnie z aktualnym stanem wiedzy technicznej, Audi wykorzystuje moc 3,6 kW, podobną do tej płynącej w gniazdku o maksymalnym natężeniu ładowania 16 amperów.

Podwozie

Podwozie prezentowanego na tegorocznych targach motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie Audi prologue Avant wykonano z zastosowaniem całego szeregu najnowszych, seryjnych rozwiązań technicznych. Adaptacyjne, sportowe zawieszenie adaptive air suspension sport, oferuje szeroki zakres tłumienia nierówności, począwszy od miękkiego, delikatnego toczenia, aż po sztywne, sportowe prowadzenie. Zawieszenie osi przedniej i tylnej to lekkie konstrukcje pięciowahaczowe. 20-calowe tarcze hamulcowe wykonano z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym.

Dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła, pozwala rozwiązać odwieczny konflikt między dynamiką jazdy, a stabilnością. System ten łączy dynamiczne wspomaganie ze zmiennym przełożeniem działające na przednią oś z dodatkowym wspomaganiem kół tylnych, gdzie napęd elektryczny porusza dwa drążki kierownicze.

Podczas jazdy z małymi i średnimi prędkościami, tylne koła skręcają nawet o pięć stopni w kierunku przeciwnym do kół przednich. Znacznie zwiększa to zwinność pojazdu i zmniejsza średnicę łuku zawracania. Przy większej prędkości, Audi prologue Avant wykonuje manewr omijania w sposób spokojny i niezależny, ponieważ koła tylnej osi skręcają tu w razie potrzeby w tym samym kierunku co koła przednie.