GENEWA 2015: AUDI – TRZY MODELE R8 Z SILNIKIEM V10

au_nr8_0

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego – Geneva International Motor Show 2015, koncern z Ingolstadt prezentuje drugą generację efektywnego sportowego super samochodu Audi R8.

Żaden inny model marki Audi nie jest bliższy sportowi motorowemu. Umieszczony centralnie silnik V10 i na nowo opracowany napęd quattro zapewniają fascynujące osiągi, zwłaszcza w topowej wersji modelu o mocy 449 kW (610 KM), która od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,2 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2015


 

Wysokoobrotowy, umieszczony centralnie silnik dużej mocy, konsekwentnie stosowana koncepcja lekkiej konstrukcji, dynamiczne podwozie z napędem quattro i zmienny rozkład momentu obrotowego sprawiają, że model R8 nazwać można grotem sportowej strzały Audi. Samochód w znacznym stopniu zaprojektowano od nowa.

Silniki

Silnik 5.2 FSI (o pojemności 5204 cm3) dostępny jest w dwóch wersjach: pierwsza ma 397 kW (540 KM) mocy, natomiast druga 449 kW (610 KM). Dźwięk wolnossącego V10, którego maksymalny moment obrotowy w mocniejszej wersji wynosi 6500 obr./min., jest teraz pełniejszy i ostrzejszy. Moc silnika trafia na jezdnię za pośrednictwem siedmiobiegowej, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S tronic i na nowo opracowanego stałego napędu na cztery koła quattro.

Słabszy z silników o mocy 397 kW (540 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 540 Nm, dostępny (przy 6500 obr./min.) rozpędza się do 100 km/h w 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 323 km/h. Model R8 wyposażono w nowy system cylindrów odłączanych na żądanie COD (cylinder on demand). Odłącza on jeden z dwóch rzędów cylindrów, dezaktywując wtrysk i zapłon. Auto zużywa średnio 11,8 litra paliwa na 100 km (275 g CO2 na km), a Audi R8 V10 plus – 12,4 litra na 100 km (289 g CO2 na km). Obniżenie spalania to zasługa nowego systemu Start-Stop.

 

Rozkład momentów napędowych dopasowuje się do warunków występujących na drodze w danym momencie. W ekstremalnych przypadkach, nawet 100 procent mocy może być przekierowanych na oś przednią lub na oś tylną. Tryb „performance” systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, umożliwia dopasowanie najważniejszych parametrów dynamiki jazdy do współczynnika oporu toczenia.

Masa topowej wersji R8 V10 plus to tylko 1454 kg. Mimo bogatego wyposażenia dodatkowego i większej sztywności, nowe Audi R8 jest nawet o 50 kg lżejsze od poprzednika. Mały ciężar i optymalny rozkład obciążenia między osiami, to zasługa wielomateriałowej karoserii Audi Space Frame (ASF). Kombinacja aluminium i tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym otwiera nowy wymiar techniki jeśli chodzi o wagę pojazdu, jego sztywność i zachowanie podczas zderzenia.

Aerodynamiczny spód podwozia zintegrowanego z długim dyfuzorem zwiększa docisk. Również podwozie, ze swym dwuwahaczowym zawieszeniem świadczy o tym, jak bardzo nowe Audi R8 zbliżone jest do sportu motorowego.

Stylistyka

Stylistyka odzwierciedla sportowy i wyrazisty charakter modelu R8. Znakiem rozpoznawczym samochodu są standardowo montowane reflektory diodowe. Auto można opcjonalnie wyposażyć w laserowe światła drogowe, a wraz z nimi w przednie kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Z tyłu pojazdu kierunkowskazy takie montowane są seryjnie.

Wszystkie wskaźniki i zegary nowego Audi virtual cockpit są cyfrowe. Najważniejsze przyciski odpowiadające za ich obsługę, tzw. satelity, umieszczono na kierownicy, po dwóch jej stronach. We wnętrzu pojazdu kierowca czuje się jak w samochodzie wyścigowym. Pokrętła obsługi klimatyzacji wyglądają jakby unosiły się w powietrzu i podkreślają lekkość panelu obsługi. System nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch to element wyposażenia seryjnego.

 

Nowe Audi R8 powstaje w niedawno zbudowanym zakładzie produkcyjnym quattro GmbH, zlokalizowanym w strefie przemysłowej „Böllinger Höfe“ w Heilbronn. Druga generacja Audi R8 to świetna baza do budowy kolejnych modeli. Najnowsza wersja R8 e-tron z napędem elektrycznym ma moc 340 kW i moment obrotowy 920 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy. Dzięki akumulatorom stworzonym według zupełnie nowych założeń, możliwe było ponad dwukrotne zwiększenie zasięgu tego pojazdu – wynosi on teraz ponad 450 km.

Nowe, wyścigowe Audi R8 LMS skonstruowano wg wytycznych zgodnych z nowym regulaminem GT3, który zacznie obowiązywać w roku 2016.

Układ przeniesienia napędu

Obie wersje silnika współpracują z siedmiostopniową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią S tronic, zamontowaną za silnikiem. Przekładnia S tronic może pracować w trzech trybach automatycznych. Można ją także obsługiwać manualnie. Polecenia przełączenia biegów są przekazywane elektronicznie (by wire). Funkcja Launch Control zapewnia maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu ze startu zatrzymanego.

Przy prędkości powyżej 55 km/h, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, uaktywnia się kolejna funkcja skrzyni S tronic. W tym przypadku oba sprzęgła otwierają się, a samochód przechodzi w tryb „żeglowania”.

Stały napęd na cztery koła sprawia, że nowe Audi R8 znacznie zyskało na stabilności i trakcji. Przy osi przedniej, elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe zastąpiło sprzęgło wiskotyczne stosowane w poprzednim modelu. Nowo opracowany napęd quattro umożliwia nieograniczony i zmienny rozkład momentów napędowych między przednią i tylną oś. Podczas normalnej, stabilnej jazdy, 100 procent momentu przekazywane jest na koła tylne. W razie potrzeby, sprzęgło bezstopniowo przekierowuje nawet 100 procent momentu na oś przednią. Mechaniczny dyferencjał zamontowany przy tylnej osi zapewnia maksymalną trakcję bez poślizgu.

 

Audi drive select: podwozie

Wszystkie cztery koła nowego Audi R8 są prowadzone przez podwójne wahacze z aluminium. Dla obu jednostek napędowych opcjonalnie dostępne są adaptacyjnie regulowane amortyzatory systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Zaprojektowane od podstaw elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, zapewnia ścisły kontakt pojazdu z nawierzchnią. Na życzenie, Audi dostarcza dynamiczny układ kierowniczy. Tutaj siła wspomagania kierownicy zależna jest od prędkości pojazdu i ustawienia systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Seryjnie, nowe Audi R8 V10 wyposażone jest w 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Na życzenie, po raz pierwszy w modelu R8, samochód można wyposażyć w felgi o średnicy 20 cali. W tej opcji przednie opony mają rozmiar 245/30, a tylne – 305/30. Stalowe tarcze hamulcowe w stylistyce wave, wpływają na redukcję ciężaru samochodu. Zaciski hamulców na życzenie mogą być polakierowane na czerwono. W modelu R8 V10 plus, za hamowanie odpowiedzialne są najnowocześniejsze tarcze ceramiczne wzmocnione włóknem węglowym (opcja w modelu V10).

By wybrać sposób w jaki funkcjonują najważniejsze układy techniczne, kierowca może przy pomocy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ustawić jeden z czterech trybów pracy: comfort, auto, dynamic lub individual. Standardowo system ten wpływa na charakterystykę pracy silnika, układu kierowniczego, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S tronic, napędu quattro oraz elementów opcjonalnych: adaptacyjnego, elektromagnetycznego systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, klap w układzie wydechowym i dynamicznego układu kierowniczego.

Ponadto system ten posiada nowy tryb performance (opcja w modelu V10, standard w modelu V10 plus). Kierowca aktywuje go za pomocą osobnego przycisku na kierownicy, a za pomocą pokrętła wybiera między programami dry, wet i snow. W trybie performance, system Audi drive select steruje także klimatyzacją i elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC.

Stylistyka

Kabina pasażerska wysunięta do przodu, długi, opływowy tył i stosunkowo mały rozstaw osi – stylistyka zewnętrzna już na pierwszy rzut oka podkreśla sportowy wymiar, dużą moc i osiągi. Jego wymiary: długość (4,42 m), wysokość (1,24 m) i rozstaw osi (2,65 m), w porównaniu z poprzednim modelem zmieniły się nieznacznie. Natomiast szerokość (1,94 m) zwiększyła się o ok. 4 centymetry.

 

Osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o wyglądzie plastra miodu jest szeroka i niska. Reflektory diodowe są elementem wyposażenia standardowego. Na życzenie, Audi montuje laserowe światła drogowe. Po bokach, nad kołami zarysowano wyraźne, charakterystycznie zakrzywione kontury. Linia ramion, niczym potężny mięsień, łączy koła ze sobą, dzieląc przy tym wlot sideblade na dwie połowy – górną i dolną.

Także z tyłu pojazdu, światła i wloty powietrza są ze sobą optycznie powiązane. Obie końcówki rur wydechowych mają kształt trapezu, a tylna szyba pozwala zajrzeć do oświetlonej komory silnika. Audi R8 ma elektrycznie wysuwany spojler, a model R8 V10 plus nieruchome skrzydło tylne wykonane z CRP.

Wnętrze i obsługa

Nowo zaprojektowane sportowe fotele kubełkowe ze zintegrowanymi zagłówkami gwarantują stabilne podparcie boczne (opcja w modelu V10, standard w modelu V10 plus). Przycisk Start-Stop i przycisk systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select , przycisk trybu performance z pokrętłem do wyboru programów oraz przycisk sterowania sportowym układem wydechowym umieszczono na wielofunkcyjnej kierownicy.

Audi virtual cockpit, umieszczony w swobodnie zawieszonej obudowie, prezentuje wszystkie informacje w postaci wysokiej jakości grafik komputerowych, na wyświetlaczu o przekątnej 12,3 cala. Kierowca może przełączać między różnymi wyglądami zegarów i wskaźników. Miejsce kierowcy otacza monoposto (duży łuk). Miejsce monitora MMI zajęły trzy centralne pokrętła obsługi klimatyzacji. Na szerokiej konsoli tunelu środkowego umieszczono standardowy terminal MMI i nowo zaprojektowaną, płaską dźwignię zmiany biegów dwusprzęgłowej, automatycznej przekładni S tronic.

Można wybierać między kombinacją Alcantara/ skóra Perlnappa a skórą Feinnappa. Do tego dostępne są panele z tworzywa węglowego z widocznymi włóknami, dwa pakiety skórzane i nowe dynamiczne stebnowanie w kształcie rombów.

Nabywcy nowego Audi R8 mogą korzystać z możliwości indywidualizacji zarówno wyglądu zewnętrznego, jak i wnętrza. Ponadto istnieje szereg możliwości indywidualizacji wnętrza i wyglądu zewnętrznego.

 

Audi R8 wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne z zakresu infotainment. System nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, to centralny element układu. Uzupełnieniem nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi Connect.

Zelektryfikowane: Audi R8 e-tron

Druga generacja Audi R8 jest bazą dla dwóch kolejnych modeli. Audi R8 e-tron, sportowy samochód spod znaku czterech pierścieni z elektrycznym napędem, zostało teraz jeszcze bardziej udoskonalone. Struktura nośna została uzupełniona o wykonany z CRP moduł tylnej części pojazdu, w którego skład wchodzi także bagażnik. Współczynnik oporu powietrza ma wartość 0,28.

Akumulator umieszczono go w tunelu środkowym, za przedziałem pasażerskim. Jego pojemność wzrosła ok. 92 kWh. Na pokładzie zamontowano Combined Charging System (CCS), umożliwiające ładowanie akumulatora zarówno prądem stałym, jak i prądem zmiennym. Używając tego systemu, akumulator można w pełni naładować w czasie krótszym niż dwie godziny.

Moc auta to w tej chwili dwa razy 170 kW (204 KM), a maksymalny moment obrotowy dwa razy 460 Nm. Audi R8 e-tron 2.0 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy, a jego maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do 210 lub 250 km/h. Inteligentne zarządzanie energią i elektromechaniczny układ hamulcowy umożliwiają wysoki stopień rekuperacji. Dostosowane do konkretnej sytuacji drogowej „torque vectoring” – sterowanie rozkładem momentu obrotowego między kołami tylnej osi – zapewnia maksymalną stabilność i dynamikę.

Już w roku 2015, R8 e-tron, elektryczny, ręcznie składany samochód sportowy, będzie dostępny na zamówienie.

Nowy samochód wyścigowy: Audi R8 LMS

Równocześnie z nowym seryjnym R8, debiutuje wyścigowe R8 LMS drugiej generacji, posiadający znacznie większą moc i lepsze osiągi. Ok. 50 procent części obu modeli (A8) jest identyczna. Konstruktorzy uzupełnili konstrukcję o klatkę bezpieczeństwa. Zewnętrzną powłokę samochodu w znacznej mierze wykonano z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Ciężar pojazdu podany przy homologacji to 1225 kg. Silnik V10 jest praktycznie identyczny z silnikiem montowanym w modelu seryjnym i ma moc ok. 430 kW (ok. 585 KM) – zależnie od regulaminu.

Model R8 prezentowany był na targach motoryzacyjnych International de l’Automobile IAA w Genewie. Sprzedaż nowego Audi R8 LMS teamom wyścigowym z całego świata rozpocznie się w sezonie 2016.