GENEWA 2016: NOWY SILNIK MERCEDESA – WIOSNĄ W NOWEJ KLASIE E 220d

merc_siln1

Nowy, 4-cylindrowy silnik Diesla z oznaczeniem OM 654 – pokazany na zakonczonym 86. salonie samochodowym Geneva International Motor Show – to pierwsza z rodziny nowej generacji jednostek Mercedes-Benz.

Efektywność paliwowa i emisyjność potwierdzają, że nowa konstrukcja jest przygotowana na wyzwania przyszłości. Pierwszy całkowicie aluminiowy, 4-cylindrowy motor wysokoprężny zadebiutuje wiosną 2016 roku, pod maską nowej Klasy E 220 d.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2016


 

W swoim planie działania na rzecz zrównoważonej mobilności Mercedes-Benz przywiązuje wagę do optymalizacji nowoczesnych silników spalinowych wespół z rozwojem napędów hybrydowych i elektrycznych. Już dziś gama osobowych Mercedesów liczy 68 modeli emitujących poniżej 120 g dwutlenku węgla na 1 km oraz 108 modeli spełniających wymagania klasy efektywności A+ lub A.

Nowa, modułowa rodzina silników znajdzie szerokie zastosowanie w całej gamie osobowych i dostawczych Mercedesach. Jednostki mają być oferowane w kilku wariantach mocy, w samochodach z napędem na przednią, tylną lub obie osie, z wzdłużną lub poprzeczną orientacją. Nową generację swprowadzono z zamiarem maksymalnego ograniczenia liczby dostępnych wariantów. Kompaktowe wymiary jednostki zapewniają jeszcze większą elastyczność przy montażu.

Merc_sil2

Nowy, 4-cylindrowy silnik OM 654 swoją premierę świętuje w najnowszej Klasie E 220 d. Zapewni niższe zużycie paliwa i emisji CO2 przy wyższej mocy (143 kW/195 KM zamiast 125 kW/170 KM).

Najważniejsze innowacje wprowadzone w nowej jednostce:
• pierwsza całkowicie aluminiowa konstrukcja wśród 4-cylindrowych silników Diesla;
• stalowe tłoki ze schodkowymi misami spalania, tuleje cylindrowe z powłoką Nanoslide, czwarta generacja wtrysku common rail;
• wszystkie elementy układu oczyszczania spalin są instalowane bezpośrednio na silniku, nie w pojeździe;
• znacznie lżejszy i bardziej kompaktowy: 168,4 zamiast 202,8 kg, pojemność: 2,0 zamiast 2,15 l, odstęp między osiami cylindrów: 90 zamiast 94 mm;
• liczne zabiegi zapewniają niższy poziom hałasu i niezrównany stopień ograniczenia wibracji.

Nowy silnik Diesla zaprojektowano pod kątem spełnienia przyszłych standardów emisji spalin (RDE – Real Driving Emissions). Wszystkie elementy istotne z punktu widzenia skutecznej redukcji emisji spalin zostały zamontowane bezpośrednio przy silniku. Spaliny z turbosprężarki w pierwszej kolejności trafiają do katalizatora utleniającego. Zastosowanie płaskich stalowych tłoków umożliwiło wydłużenie korbowodów do 154 mm.

Następnie przechodzą przez mieszalnik, gdzie za pomocą chłodzonego wodą układu dawkującego dodawany jest czynnik AdBlue, który odparowuje najkrótszą możliwą drogą w strumieniu spalin i bardzo równomiernie pokrywa czynną powierzchnię zlokalizowanego dalej filtra sDPF (filtr cząstek stałych z powłoką do redukcji tlenków azotu). Za nim znajduje się katalizator SCR służący do dalszej redukcji tlenków azotu. Dopiero wtedy oczyszczone spaliny trafiają do układu wydechowego.

Cele rozwojowe nowych silników wyznaczono ponad 4 lata temu. W rezultacie powstała modułowa koncepcja ze szczególnym naciskiem na integrację z układami napędowymi różnych modeli oraz serią innowacji w samym motorze. Produkowany od 2008 roku, stosowany obecnie 4-cylindrowy silnik Diesla firmy Mercedes-Benz – OM 651 – jest najpopularniejszą jednostką w historii Mercedes-Benz. Jest montowana w licznych seriach modelowych, od Klasy A do S, a także w Klasie V oraz użytkowym Sprinterze.

Nową jednostkę można było obejrzeć na stoisku marki na targach motoryzacyjnych w Genewie.

DANE TECHNICZNE NOWEGO SILNIKA

– liczba cylindrów: 4 / R
– liczba zaworów na cylinder: 4;
– pojemność skokować (ccm): 1950;
– rozstaw cylindrów (mm): 90
– skok (mm): 92,3
– długość korbowodu (mm): 140
– moc maksymalna (kW/KM): 143/195 przy 3800 obr./min.
– maks. moment obrotowy (Nm): 400 przy 1600- 2400 obr./min.
– wskaźnik mocy (kW/l): 72
– stopień kompresji (): 15,5
– norma emisji spalin: EU6
– masa jednostki (DIN): 168 kg