GENEWA 2016: OPEL GT CONCEPT POKAZAŁ SWOJE WNĘTRZE

opel_gt_wn1

Opel GT Concept to propozycja tego, jak w przyszłości mógłby wyglądać popularny samochód sportowy — minimalistyczny, a jednocześnie oszałamiający.

Koncepcyjne coupé będzie miało swoją światową premierę na najbliższym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Najpierw goście będą mogli podziwiać wyrzeźbione kształty jego nadwozia.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2016


 

Potem ukarze się wnętrze, w którym typowe akcenty sportowego coupé łączą się z futurystycznymi rozwiązaniami interfejsu człowiek- maszyna. W GT Concept wszystko jest podporządkowane czerpaniu przyjemności z jazdy. Dwa sportowe fotele przylegają do ciała jak szyty na miarę sportowy kombinezon. Kierownicę i pedalierę można regulować elektrycznie z milimetrową precyzją.

Opel GT Concept

Dolna krawędź szyby przebiega dokładnie na wysokości łokcia. Kolory i kształty tworzą perfekcyjną harmonię wnętrza, a przez panoramiczny dach widać pędzące po niebie chmury. Człowiek i maszyna zostali zespoleni.

Wnętrze nowego auta jest równie minimalistyczne jak nadwozie. Deska rozdzielcza, wykonana z matowego aluminium, wizualnie nawiązuje do lekkiej konstrukcji pojazdu (samochód waży mniej niż 1000 kg) i wydaje się unosić w powietrzu przed osobami siedzącymi w fotelach. W rzeczywistości jest ona elementem konstrukcyjnym łączącym słupki A.

Okrągłe monitory są wbudowane w umieszczone po obu stronach deski rozdzielczej aluminiowe oprawy stylizowane na dysze silników odrzutowych z polerowanym emblematem GT. Monitory wyświetlają obraz z otoczenia pojazdu i zastępują boczne lusterka. Dziełem sztuki są również błyszczące czerwone zwijacze pasów bezpieczeństwa, a ich wzornictwo nawiązuje do stylu czerwonych przednich opon. Kierownica i wzór jej ramion to ukłon w stronę legendarnego Opla GT z lat 60. i 70.

opel_gt_wn3

GT Concept przewiduje życzenie kierowcy

Nigdzie nie widać przycisków. Sportowy samochód reaguje na polecenia głosowe i sterowanie przez centralny panel dotykowy. Eksperci określają taką koncepcję jako interfejs człowiek- maszyna (Human Machine Interface — HMI). Nowy Opel jest wyposażony w ten rewolucyjny interfejs. Adaptacyjny system stara się poznać zwyczaje kierowcy i adaptuje się do jego potrzeb. GT Concept odpowiada głosem i potrafi dobrać na przykład muzykę, trasę czy temperaturę odpowiednią do sytuacji.

Opel HMI rozpoznaje, czy kierowca ma ochotę posłuchać hip‑hopu, czy czegoś bardziej relaksującego. Aby móc zawsze zaoferować najwłaściwszą pomoc, oprogramowanie uczy się na podstawie każdego polecenia, każdego dotknięcia kierownicy i każdej regulacji ustawień. Podobne podejście jest już stosowane w samouczących się automatycznych przekładniach. Dostosowują się one do stylu jazdy kierowcy i zmieniają biegi w trybie sportowym lub ekonomicznym. Adaptacyjny HMI jest całościowym systemem, w przypadku obsługi auta można odnieść wrażenie, że pomysły rodem z kina science- fiction powoli stają się rzeczywistością.

Z klimatem wnętrza Opla GT Concept współgra sposób działania przyrządów. Kierowca jeśli nie ma ochoty „rozmawiać” z samochodem, może skorzystać z panelu dotykowego na konsoli centralnej. Dwa klasycznie wyglądające okrągłe zegary to w rzeczywistości ekrany projekcyjne, które mogą być podświetlone w różnych kolorach i trójwymiarowo prezentować różne informacje. Jest to rozwinięcie systemu zastosowanego już w Oplu Monza Concept w 2013 roku. Na lewym monitorze zawsze podawane są obroty silnika i prędkość, natomiast zestaw informacji wyświetlanych na prawym monitorze można indywidualnie skonfigurować.

opel_gt_wn2

Na przykład w trakcie podróży służbowej, kiedy kierowca powinien mieć stałe połączenie z biurem lub klientem, prawy ekran podaje wskazówki nawigacji w postaci intuicyjnej grafiki pozbawionej liczb. Kiedy kierowca bardzo się spieszy, ekran może wyświetlać informacje o zużyciu paliwa. Kiedy zbliża się koniec dnia pracy i poprawia się nastrój kierowcy, który chciałby zrelaksować się szybką jazdą krętymi drogami, charakterystyka pedału przyspieszenia, przekładni i silnika jest optymalizowana, a na prawym ekranie pojawiają się informacje o przeciążeniu i przyspieszeniu wzdłużnym.

Samochód umie także ostrzec kierowcę, mówiąc na przykład: „Uważaj na motocykl za nami!”. GT Concept bacznie obserwuje sytuację na drodze i dostosowuje się do zewnętrznych warunków. Zamiast bocznych lusterek w zastosowano w nim kamery zamontowane za przednimi nadkolami. Rejestrują one to, co dzieje się za samochodem, i przekazują obraz na okrągłe monitory po prawej i lewej stronie kierowcy. Wszystkie potrzebne informacje są wyświetlane także na dużym centralnym ekranie.

Na targach motoryzacyjnych Geneva International Motor Show można się będzie przekonać, że system adaptacyjny Opel HMI to nie tylko oddany przyjaciel, ale także dodatkowy pokładowy anioł stróż…