GENEWA 2017: PROJEKT INFINITI INSPIROWANY SYSTEMAMI Z FORMUŁY 1

infi-gene-pr1

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva International Motor Show firma Infiniti pokazuje potencjał wyczynowej linii modelowej – Project Black S.

Jest on związany z wprowadzeniem nowej – wyczynowej – specyfikacji samochodów marki. Opracowany zaś został przy we współpracy z Renault Sport Formula One Team.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2017


 

Project Black S charakteryzuje wyjątkowa, zoptymalizowana aerodynamicznie stylistyka. Ukazuje również, jak wyczynowy hybrydowy zespół napędowy potrafi podnieść osiągi i dynamikę seryjnego samochodu Infiniti. Testowany zespół obejmuje m.in. system odzyskiwania energii (energy recovery system – ERS w Formule 1), który pozwala na wykorzystanie zgromadzonej energii jako doładowania, dostarczającego dodatkowej mocy i momentu obrotowego. Efektem jest natychmiastowe, wyraźne, pozbawione jakiegokolwiek opóźnienia przyspieszenie.

infi-gene-pr2

Technologia ta, zainspirowana sprawdzonym w Formule 1 systemem dual- hybrid, nie jest jak dotąd stosowana w żadnym pojeździe na publicznych drogach. Nowa specyfikacja „Black S”, w której prezentowany jest samochód koncepcyjny – reinterpretacja modelu Q60 coupe, byłaby wersją o najwyższych osiągach i najwyższej dynamice w całej ofercie Infiniti. Prezentacja prototypu Project Black S podczas targów motoryzacyjnych w Genewie pozwoli sprawdzić potencjalne zainteresowanie wyczynowymi wersjami samochodów producenta.

INFINITI Z RENAULT SPORT FORMULA ONE TEAM

W roku 2016 Infiniti postanowiło zostać partnerem technicznym zespołu Renault Sport Formula One. Opierając się na doświadczeniach zdobytych podczas opracowywania hybrydowych zespołów napędowych, japoński producent wsparł skonstruowanie przez Renault układu napędowego dual- hybrid z systemem odzyskiwania energii ERS, wnosząc do wspólnego przedsięwzięcia swą ekspercką wiedzę w zakresie technologii hybrydowych oraz dodatkowe zasoby inżynierskie.

Ta techniczna współpraca pozwoliła Infiniti zbadać możliwości wprowadzenia po raz pierwszy do seryjnych samochodów szosowych systemu ERS inspirowanego Formułą 1. Nawiązujący w wielu płaszczyznach do sportu motorowego Project Black S byłby w Aliansie Renault- Nissan pierwszym skierowanym do zwykłych klientów samochodem inspirowanym przez technologie z F1.

infi-gene-pr3

HYBRYDOWA TECHNOLOGIA

Project Black S ukazuje, w jaki sposób można uzyskać wyższe moc i moment obrotowy dzięki skomponowaniu ze sobą wyczynowej technologii hybrydowej z silnikiem 3.0 V6 twin- turbo. Innowacyjny system odzyskiwania energii ERS mógłby się przyczynić do niebotycznego wzrostu parametrów efektywności. Jest on oparty na dwóch typach modułów silnik- generator (MGU) oraz oczywiście akumulatorach. System ERS stosowany przez Renault Sport Formula One opiera się na układzie MGU-K dla potrzeb gromadzenia energii kinetycznej pozyskiwanej z hamowania, a także MGU-H – zintegrowanym z turbosprężarką – który pozyskuje energię z wysokiej temperatury gazów spalinowych.

Energia pozyskiwana przez każdy z modułów jest przechowywana w bateriach litowo- jonowych wysokowydajnych i szybkowyładowczych, by przy sygnale zapotrzebowania na nią błyskawicznie sprawić, że wał korbowy i turbina doładowania będą obracać się szybciej. Project Black S ma sprawdzić, w jaki sposób technologia MGU w parze z szybkowyładowczymi bateriami może zostać zaadaptowana do wykorzystania w warunkach zwykłego użytkowania auta. Inżynierowie obliczyli, że wyczynowa hybryda ERS mogłaby przynieść około 25 proc. wzrostu maksymalnych parametrów silnika.

infi-gene-pr4

Sportowe coupe Q60 może stanowić idealną platformę dla wyczynowego hybrydowego zespołu napędowego, a auto koncepcyjne prezentowane w Genewie wyposażono w cały jeszcze szereg innych modyfikacji pozwalających na maksymalizację osiągów. Wśród nich jest wyczynowy podwójny układ wydechowy z tytanu, maksymalizujący wydajność prowadzenia powietrza poprzez silnik. Project ukazuje także, jak 21-calowe ultralekkie koła i większy rozstaw kół przyczyniają się do poprawienia trakcji.

DESIGN

Project Black S charakteryzuje także bardziej agresywny design. Samochód koncepcyjny jest wykończony matowymi lakierami szarym i czarnym. Chrom obecny w seryjnych modelach zastąpił lśniący czarny lakier, otaczający grill oraz podkreślający podcięty trzeci słupek. Zastosowanie karbonu pozwoliło stworzyć ultracienkie, podobne do ostrzy formy stylistyczne, niemożliwe do realizacji z użyciem konwencjonalnych materiałów, jak metal czy włókno szklane. Zachowano organiczną i artystyczną estetykę modelu Q60.

infi-gene-pr5

Wielki przedni spliter, tylny dyfuzor, błotniki i spoilery progowe są wykonane z włókna węglowego, by obniżyć masę i poprawić siłę docisku, podczas gdy ultracienkie „ostrza” w progach przed tylnymi kołami kanalizują opływ powietrza wokół dolnej części nadwozia. Wielkie, stałe skrzydło tylne – również wykonane z karbonu – zamocowano na pokrywie bagażnika, by w miarę wzrostu prędkości zwiększać docisk aerodynamiczny.

Większe niż w coupe Q60 wloty powietrza z przodu skuteczniej kanalizują chłodzące powietrze do wnętrza komory silnika i hamulców, a nowe wloty w masce lepiej pomagają odprowadzać powietrze gorące. Tył nadwozia uformowano tak, by cyrkulujące wokół, pod i wewnątrz nadwozia powietrze mogło się wydostać w jak najszybszy i najwydajniejszy sposób. Pionowe elementy aerodynamiczne i skrzydło spoilera maksymalizują docisk i stabilność przy wysokich prędkościach. Kute ultralekkie aluminiowe koła o średnicy 21 cali są większe i szersze.

Miłośnicy motoryzacji w Polsce będą mieli niewątpliwą przyjemność zobaczyć na żywo Project Black S Infiniti już za niespełna miesiąc podczas Poznań Motor Show.