GENEWA 2020: NOWA SKODA OCTAVIA W WERSJI RS

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego Geneva Motor Show Skoda zaprezentuje nowy model Octavii w usportowionej wersji RS.

Rozwinięcie skrótu oznaczające „Rally Sport” jest dobrze znane wśród fanów sportowej jazdy.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

GENEWA 2020


 

Modele produkcyjne RS są od 2000 roku sukcesywnie wprowadzane są do portfolio marki. W marcu zadebiutuje czwarta generacja Octavii RS będzie. Nowy model dostępny z nowoczesnymi silnikami TSI oraz TDI, a także po raz pierwszy z napędem hybrydowym typu plug- in.

Historia emblematu RS sięga 1974 roku, kiedy producent po raz pierwszy wykorzystał go w prototypowych pojazdach rajdowych 180 RS i 200 RS. Od tego czasu, także dzięki znaczącym osiągnięciom 130 RS w latach 70-tych i 80-tych, symbol stał się synonimem rajdów samochodowych na najwyższym poziomie. Obecnie w ofercie marki znajdują się dwa samochody z tym emblematem: Octavia RS oraz Kodiaq RS.

Elektryzująca Octavia RS iV

Debiutująca na targach motoryzacyjnych w Genewie nowa generacja modelu będzie dostępna z napędem hybrydowym. Będzie to pierwszy usportowiony model produkcyjny w portfolio marki, pod którego maską kryją się dwa silniki. W zależności od sytuacji i wybranego trybu jazdy pracują one indywidualnie lub w połączeniu, łącząc korzyści zapewniane przez silnik elektryczny i silnik spalinowy. Znajdujący się w aucie akumulator można będzie też wygodnie ładować przy wykorzystaniu zewnętrznego źródła energii elektrycznej.

Historia pełna sukcesów

W 2000 roku Škoda wystartowała w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata z modelem Octawia WRC. W tym samym czasie na rynku pojawił się pierwszy samochód produkcyjny z emblematem RS. Pierwsze auto zostało wyposażone w 1,8-litrowy silnik turbo o mocy 132 kW (180 KM). Do 2005 roku wyprodukowano 17 600 egzemplarzy tego modelu w wersji sedan i combi.

Drugą generację Octavii RS można było zamówić z silnikiem benzynowym 2.0 TFSI o mocy 147 kW (200 KM) oraz z silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Przed zakończeniem sprzedaży drugiej generacji modelu, łączna produkcja obydwu wersji wyniosła 100 tys. pojazdów.

Wprowadzona na rynek w 2013 roku trzecia generacja w pierwszym wariancie była dostępna w wersjach 2.0 TSI o mocy 162 kW (220 KM) i TDI o mocy 135 kW (184 KM) oraz z napędem na cztery koła.

Kolejna wersja silnika benzynowego posiadała moc 169 kW (230 KM) a dla modelu Octavia RS 245 imponujące 180 kW (245 KM). Całkowita produkcja trzeciej generacji tego modelu wyniosła 172 tys. pojazdów.

Niebawem na polskim rynku

Nowa Škoda Octavia, której światowa premiera odbyła się 11 listopada 2019 roku w Pradze, posiada jeszcze bardziej przestronne i odmienione wnętrze, z dwuramienną kierownicą z chromowanym wykończeniem. W wariancie wielofunkcyjnym można uruchomić przy jej pomocy 14 funkcji. W aucie zastosowano technologię shift by wire do sterowania skrzynią biegów DSG.

Dźwignia zmiany biegów nie jest już połączona mechanicznie ze skrzynią biegów, za to przekazuje informację o wybranym biegu elektronicznie. Zamiast znanej dźwigni DSG w konsoli środkowej umieszczono nowy moduł sterowania z małym przełącznikiem kołyskowym do wyboru trybu jazdy. W pojeździe zastosowano liczne systemy asystujące.