GRAND PRIX BELGII 2019: BOLID KUBICY W OGNIU

kubica1111

Robert Kubica nie ukończył kwalifikacji przed wyścigiem mistrzostw świata Formuły 1 o Grand Prix Belgii na torze Spa- Francorchamps.

Williams Polaka zapalił się kilka minut po rozpoczęciu pierwszej sesji. Kierowcy nic się nie stało.

sponsorenault


Zobacz także:

FORMUŁA 1


 

Robert Kubica miał w Belgii przyspieszyć za sprawą nowej jednostki napędowej w swoim samochodzie. Niestety silnik wytrzymał bardzo krótko. Podczas kwalifikacji z bolidu zaczęło się dymić. Robert zatrzymał auto, które płonęło z tyłu i wydostał się z niego. Safety użyła gaśnic. Na torze wywieszono czerwoną flagę, przerywając sesję Q1.

gpbelg-ren14

Pole position wywalczył po raz trzeci w karierze Charles Leclerc (Ferrari). Włoski zespół potwierdził tym samym dobrą formę, prezentowaną podczas treningów. Drugi wynik uzyskał Sebastian Vettel (także Ferrari). Drugą linię utworzą jutro na starcie Lewis Hamilton (miał kraksę podczas trzeciego treningu) i Valtteri Bottas (obaj Mercedes).

Piąty czas należał do Maxa Verstappena (Red Bull). Świetnie spisali się kierowcy Renault: Daniel Ricciardo i Nico Hulkenberg zajęli odpowiednio szóste i siódme miejsca. Dziesiątkę uzupełnili: Kimi Raikkonen (Alfa Romeo), Sergio Perez (Racing Point) i Kevin Magnussen (Haas).

George Russell (Williams) wystartuje z dziewiętnastego pola. Do osiemnastego – Daniiła Kwiata (Toro Rosso) stracił ponad sekundę…

gpbelg-ren12

CIEKAWOSTKI PIRELLI

Belgijski tor Spa- Francorchamps jest jednym z klasycznych obiektów, na których gości Formuła 1. Kierowcy uwielbiają wyzwania, stawiane przez słynne, szybkie łuki siedmiokilometrowej pętli. Różnica poziomów na tym torze przekracza 100 metrów, a swoje trzy grosze do rywalizacji często wtrąca nieprzewidywalna pogoda, typowa dla górzystej okolicy malowniczych Ardenów.

• Grand Prix Belgii rozegrano już w inaugurującym wyścigowe mistrzostwa świata sezonie 1950. Od tamtej pory wyścig był nieobecny w kalendarzu tylko w latach 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 i 2006 – jest to zatem 64. edycja tych zawodów.
• Pierwotnie wyścig rozgrywano na zaprojektowanej w 1920 roku długiej konfiguracji toru Spa- Francorchamps – na 14-kilometrowej trasie pomiędzy miejscowościami Francorchamps, Malmedy i Stavelot. Pierwsze zawody rangi Grand Prix rozegrano tu w 1925 roku, a tę wersję toru po raz ostatni zastosowano w Formule 1 w 1970 roku. Od 1983 roku w użyciu jest krótsza 7-kilometrowa pętla – najdłuższa w aktualnym kalendarzu. Wyścigi o Grand Prix Belgii organizowano także na torach Zolder i Nivelles.

gpbelg-ren15

• Robert Kubica w sezonie 2010 wywalczył swoje ostatnie podium w Formule 1 właśnie na torze Spa- Francorchamps. Za kierownicą Renault zajął trzecie miejsce. Za czasów startów w BMW Sauber, od 2007 do 2009 roku, zajmował tu kolejno miejsca dziewiąte, szóste i czwarte.
• Najwięcej zwycięstw – aż sześć – wywalczył na torze Spa- Francorchamps siedmiokrotny mistrz świata Michael Schumacher. Właśnie tutaj Niemiec debiutował w 1991 roku w cyklu Grand Prix (za kierownicą Jordana), a rok później wywalczył tu swoje pierwsze zwycięstwo w Formule 1 – za kierownicą Benettona. W sezonie 2004 drugą lokatą w Grand Prix Belgii przypieczętował swój rekordowy, siódmy tytuł mistrzowski.
• Spośród aktywnych kierowców najwięcej zwycięstw w Belgii wywalczył Kimi Raikkonen, który triumfował tu czterokrotnie. Po trzy wygrane odnieśli tutaj Lewis Hamilton oraz Sebastian Vettel – dla którego zwycięstwo w zeszłorocznej Grand Prix Belgii jest jak dotąd ostatnim triumfem w Formule 1.
• Wśród konstruktorów najwięcej razy w Grand Prix Belgii triumfowała ekipa Ferrari (17 razy). Na drugim miejscu, z czternastoma wygranymi, widnieje McLaren. Biorąc pod uwagę tylko wyścigi na Spa-Francorchamps, bilans wynosi 13:12 na korzyść Scuderii.

gpbelg-ren16

• W niedzielnej Grand Prix kierowcy mają do pokonania zaledwie 44 okrążenia. Rekord toru o długości 7,004 kilometra należy do Valtteriego Bottasa – kierowca Mercedesa uzyskał w zeszłorocznym wyścigu czas 1.46,286.
• Wyprzedzanie na Spa- Francorchamps nie jest szczególnie trudnym zadaniem, co zresztą potwierdzają statystyki: zdobywca pole position wygrywał 18 razy w 51 wyścigach na tym torze.
• W sezonie 2019 nie dojdzie do powtórki wyjątkowej sytuacji z zeszłego roku: jedyny raz w historii Formuły 1 nie doszło w trakcie mistrzostw do ani jednej zmiany wśród zespołów i kierowców. Żadnych roszad w kokpitach nie było także w sezonie 2008, ale wówczas jedna z ekip – Super Aguri – wycofała się z rywalizacji po czterech wyścigach. W tym roku podczas przerwy wakacyjnej doszło do wymiany kierowców w obozie Red Bulla: Alexander Albon awansował z juniorskiej ekipy Toro Rosso do głównego zespołu, Red Bull Racing, a w drugą stronę przeniesiony został Pierre Gasly.
• Lewis Hamilton wypracował sobie tak dużą przewagę w klasyfikacji mistrzostw świata, że bez ryzyka utraty prowadzenia mógłby opuścić dwa kolejne wyścigi. Kierowca Mercedesa ma 62 punkty przewagi nad swoim zespołowym partnerem Valtterim Bottasem, a w jednej rundzie zdobyć można maksymalnie 26 punktów.