HYUNDAI: AUTA KONCEPCYJNE WYZNACZAJĄ KIERUNEK

W ostatnich latach Hyundai pokazał szereg samochodów koncepcyjnych, które zapowiadały design przyszłych modeli produkcyjnych.

Koncepty umożliwiają producentom przekraczanie granic projektowania i realizację nowych pomysłów oraz stylów.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wielu producentów samochodów wykorzystuje modele koncepcyjne do sprawdzenia reakcji konsumentów i wdraża ich produkcji seryjnej. Podobnie, jak w przypadku innych samochodów koncepcyjnych Hyundai, jego design jest zapowiedzią tego, jak mogą wyglądać przyszłe modele marki. Niedawno pokazany najnowszy koncept elektryczny Prophecy, który oddaje filozofię projektowania firmy o nazwie Sensuous Sportiness.

A tak wyglądają ostatnie pojazdy koncepcyjne Hyundaia.

2012 – i-oniq

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku zadebiutował i-oniq, elektryczny sportowy hatchback ze zwiększającym zasięg silnikiem benzynowym. Zaprojektowany i opracowany w Europejskim Centrum Badawczo- Rozwojowym Hyundaia, był pierwszym samochodem z charakterystycznym dla marki kaskadowym grillem. Projektanci zdecydowali się na dynamiczne proporcje, tworzące estetyczny i funkcjonalny kształt nadwozia.

Jego design charakteryzuje się delikatnymi liniami i muskularnymi powierzchniami, łącząc w sobie cechy premium i sportowe. Koncepcyjny i-oniq był zapowiedzią modelu Ioniq, który cztery lata później zadebiutował jako pierwszy na świecie samochód z trzema zelektryfikowanymi układami napędowymi.

2014 – Intrado

Koncepcyjny Hyundai Intrado został zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2014 roku i wyznaczał nowy kierunek dla marki oddając jej wizję mobilności przyszłości. Intrado dowiódł, iż Hyundai wierzy, że zaawansowane technologie i inteligentny design mogą się łączyć, aby skuteczniej oddziaływać na kierowcę i pasażerów. Nazwa pochodzi od dolnej części skrzydła samolotu, która charakteryzuje się minimalną liczbą detali i wydajną aerodynamiką.

Wpływ Hyundai Intrado można dostrzec w modelu Kona, który został zadebiutował na w 2017 roku jako pierwszy subkompaktowy SUV marki Hyundai. Auto charakteryzuje się odważnym przodem i tyłem, a także szeroką sylwetką oraz eleganckimi i wyrazistymi kształtami.

2016 – RN30

Podczas Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu w 2016 roku Hyundai zaprezentował RN30, wyścigowy koncept inspirowany sportami motorowymi. Został opracowany w ścisłej współpracy z Hyundai Motorsport, Hyundai Motor Europe Technical Center oraz Dywizją Rozwoju Osiągów i Pojazdów o Wysokich Osiągach Hyundai Motor. Został doceniony za połączenie aerodynamiki ze specjalistycznymi technologiami, a także za obietnicę ekscytującej jazdy z dużymi prędkością.

Charakterystycznym elementem designu nadwozia RN30 są unoszące się nad każdym kołem błotniki, które w połączeniu z bocznymi listwami progowymi poprawiają właściwości aerodynamiczne. RN30 zapowiadał design elementów, które zastosowano zarówno w i30 N, jak i i30 N TCR. Były to trójkątne światła, zarys reflektorów i kolor nadwozia Performance Blue, a także klatka bezpieczeństwa zamiast tylnej kanapy oraz przycisku z trybem N.

2017 – FE Fuel Cell

Futurystyczny koncept FE Fuel Cell był krokiem naprzód w rozwoju pojazdów napędzanych wodorem. Samochód zadebiutował podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2017 roku. Dzięki niemu, Hyundai potwierdził swoje zaangażowanie w rozwój pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi. Charakteryzujący się płynną, inspirowaną naturą formą, koncept FE Fuel Cell, emituje jedynie wodę. Minimalistyczny, czysty i spokojny design podkreśla jego przyjazny środowisku charakter.

W minimalistycznym stylu zaprojektowany został stylowy tylny spojler ze zintegrowanymi wlotami powietrza, który poprawia aerodynamikę dzięki inteligentnej inżynierii. Kilka miesięcy po koncepcie FE Fuel Cell zaprezentowany został NEXO z ogniwami paliwowymi drugiej generacji. Odziedziczył po FE Fuell Cell sylwetkę SUV-a oraz elementy designu. Unoszący się dach podkreśla dużą oszkloną powierzchnię i wąski słupek D, który płynnie przechodzi w tylny spojler.

2018 – Le Fil Rouge

Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w 2018 roku Hyundai zaprezentował samochód koncepcyjny Le Fil Rouge. Koncept oddaje przekonanie firmy, że przeszłe, teraźniejsze oraz przyszłe projekty marki są ze sobą powiązane. Odwołuje się do samochodu koncepcyjnego Pony Coupe z 1974 roku. Posiada nadwozie typu fastback. Projektanci osiągnęli proporcje samochodu dzięki dużemu rozstawowi osi, dużym kołom i krótkim zwisom.

Le Fil Rouge wyraża podejście projektowe Light Architecture, cechując się dynamicznym wyglądem oraz sprawiając wrażenie bycia w ruchu. Model stanowił nowy początek w projektowaniu marki i dał wgląd w jego przyszłą filozofię projektowania Sensuous Sportiness. Sensuous nawiązuje do emocji, a Sportiness do innowacyjnych rozwiązań z obszaru mobilności.

Rozwiązania projektowe z Le Fil Rouge zostały przeniesione do ósmej generacji modelu Sonata oraz siódmej generacji modelu Elantra.

2019 – 45

Hyundai zaprezentował elektryczny koncept 45 na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2019 roku. Koncept zapowiada nową erę, w której główną rolę odgrywają elektryfikacja, autonomiczne technologie i inteligentny design. Samochód składa hołd Pony Coupe Concept, który zadebiutował 45 lat temu. Charakter 45 wyraża się przez zwarte nadwozie oraz aerodynamiczny i lekki design inspirowany samolotami z lat dwudziestych.

Nazwa samochodu częściowo nawiązuje do kątów o nachyleniu 45 stopni, które definiują sylwetkę samochodu w kształcie rombu. Możemy spodziewać się, że w takim kierunku będzie podążał design przyszłych modeli elektrycznych Hyundai. W projekcie zrezygnowano ze złożoności, na rzecz prostych linii i minimalistycznej struktury oryginalnego konceptu coupe. Podobnie jak wcześniej Le Fil Rouge, 45 stanowi ewolucję filozofii projektowania Sensuous Sportiness.


2019 – Vision T

Podczas zeszłorocznej imprezy AutoMobility LA Hyundai zaprezentował koncept hybrydowego SUV-a o nazwie Vision T. Oddaje on wizję nowego kierunku projektowania miejskich samochodów typu SUV. Profil boczny Vision T sprawia wrażenie ciągłego ruchu do przodu. Długa maska oraz opadająca linia dachu w połączeniu z dużym rozstawem osi oraz krótkimi zwisami oddają charakter samochodu gotowego na każde wyzwanie.

W przeciwieństwie do obecnych na rynku kompaktowych SUV-ów, Vision T zaprojektowano z zastosowaniem wielu kątów ostrych i krawędzi, w celu stworzenia wyraźnego kontrastu pomiędzy eleganckimi liniami, a atletyczną sylwetką klina.

2020 – Prophecy

Najnowszy samochód koncepcyjny Prophecy, miał swoją premierę w marcu tego roku. W przeciwieństwie do swojego poprzednika 45, Prophecy ma gładkie kształty i płynne linie, praktycznie bez ostrych kątów i krawędzi. Jego neoklasyczny kształt stanowi ukłon w stronę luksusowych samochodów z lat 20. i 30. XX wiek.

Jednocześnie unikalne cechy, takie jak oświetlenie pikselowe i felgi w kształcie śmigła sprawiają, że wygląda jak samochód przyszłości. Nazwa Prophecy wyraźnie wskazuje, że samochód jest zwiastunem przyszłych modeli marki. Auto oddaje filozofię projektowania Sensuous Sportiness, którą można dostrzec w doskonałej sylwetce samochodu, definiowanej przez jedną opływową linię biegnącą od przodu do tyłu samochodu. Łagodne linie i rozległe krzywe nadają wygląd gładkiego kamienia.

Dzięki intuicyjnemu interfejsowi kierowcy, układowi napędowemu o zerowej emisji i unikalnemu systemowi filtracji powietrza, Prophecy zapewnia pasażerom przyjemne i relaksujące doznania, a jednocześnie jest przyjazny środowisku.