KIA LOTOS RACE 2017: JUBILEUSZ NA TORZE POZNAŃ (3. RUNDA)

klr_poz-pr1

W tym roku KIA Lotos Race i Tor Poznań obchodzą wspólny jubileusz. I to nie taki mały. W najbliższy weekend na obiekcie Mistrzostwa Polski Kia Picanto będą gościły po raz 20.

Seria wyścigowa o najdłuższym stażu w historii polskiego motorsportu liczy dopiero 12 lat, ale we wcześniejszych sezonach pucharowe wyścigi w Przeźmierowie odbywały się częściej niż tylko raz w roku.


Zobacz także:

SPORT

KIA LOTOS RACE 2016


 

Warto tam być tym bardziej, że w czterech tegorocznych wyścigach triumfowało 3 różnych kierowców. W ubiegłym sezonie sześć pierwszych wyścigów miało jednego zwycięzcę…

klr_poz-pr2

Trudno o lepszą rekomendację KIA Lotos Race i zachętę do podziwiania wyścigów na żywo niż minimalne różnice czasowe między zawodnikami, które najlepiej oddają wysoki poziom sportowy tej serii oraz świadczą o umiejętnościach i talencie kierowców. Jeżeli na mecie, po 12 okrążeniach jazdy zderzak w zderzak, różnica między zwycięzcą a „pokonanym” wynosi 9 setnych sekundy, a niecałe 6 dziesiątych sekundy do najszybszego zawodnika traci czwarty kierowca w wyścigu, to znaczy, że wygrać mógł każdy z tej czwórki. Tak było podczas drugiego wyścigu ostatniej rundy na Hungaroringu.

Z pewnością, w Poznaniu będzie chciał potwierdzić swoje znakomite – umiejętności i talent tegoroczny debiutant za kierownicą Kia Picanto i samochodu w ogóle, 14-letni Nikodem Wierzbicki, który na ostatnim zakręcie ostatniego okrążenia drugiego wyścigu na Hungaroringu stracił prowadzenie na rzecz znacznie bardziej doświadczonej w wyścigowym rzemiośle Gosi Rdest. Dziewięć setnych sekundy „boli” bardziej i pamięta się dłużej niż 9 sekund.

– Tor Poznań należy do moich ulubionych. Od 2 lat mam pozwolenie na branie udziału w zawodach typu Track Day czy Superoes, organizowanych na tym torze, więc znam go bardzo dobrze – mówi Nikodem.

klr_poz-pr3

Po dwóch rundach zawodnik z Poznania w klasyfikacji generalnej traci do podium tylko 1 punkt.

Liderem KIA Lotos Race 2017 po 4 wyścigach jest Jan Antoszewski, który za kierownicą Kia Picanto ściga się drugi sezon. Oprócz dwóch wygranych wyścigów reprezentant Automobilklubu Wielkopolski zapisał na swoje konto wygrane kwalifikacje do dwóch pierwszych rund i, jak dotychczas, we wszystkich wyścigach tego sezonu do niego należał czas najszybszego okrążenia. Dzięki temu konto punktowe 16-latka powiększyło się o dodatkowe 30 oczek.

16 punktów straty do Jana Antoszewskiego ma Kamil Serafin, 4 punkty do tego ostatniego traci Damian Litwinowicz, który w KIA Lotos Race ściga się już trzeci rok.

– Tegoroczna rywalizacja stoi na bardzo wysokim poziomie. Świadczą o tym nie tylko wyniki, ale przede wszystkim bardzo wyrównana walka na torze – mówi Damian.

Dwa wyścigi (po 12 okrążeń) odbędą się w niedzielę, 11 czerwca.

klr_poz-pr4

TOR POZNAŃ – FAKTY I LICZBY

* 1974 rok – w listopadzie tego roku na posiedzeniu prezydium zarządu Automobilklubu Wielkopolski rodzi się pomysł wykorzystania starych pasów startowych lotniska Ławica pod budowę toru samochodowego.

* 1975 rok – w lutym głównym inwestorem budowy „obiektu o wszechstronnym przeznaczeniu” zostaje poznańska Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo” (producent Tarpana), a już w maju ruszają pierwsze prace; tor zaprojektował Roman Jankowski w konsultacji z działaczami AW.

* 1977 rok – 1 grudnia, po upływie zaledwie 3 lat od pojawienia się pomysłu budowy obiektu, tor samochodowo- motocyklowy o długości 4083 m (z 14 zakrętami) zostaje oficjalnie otwarty; tor kartingowy o długości 1509 m został oddany do użytku 3 lata później. Przy okazji różnych wydarzeń, jeździli na nim najlepsi kierowcy Formuły 1: Michael Schumacher, Lewis Hamilton i Robert Kubica.

* 1 min i 14 sek. – tyle wynosi nieoficjalny rekord toru, którego autorem jest Marc Gené w bolidzie F1 Ferrari; oficjalny rekord należy do Tomasa Kostki za kierownicą Mercedesa Klasy C DTM – 1 min i 24,401 sek.

* 2 min. i 2,382 sek. – najlepszy czas okrążenia uzyskany w ubiegłym roku podczas rundy KIA Lotos Race na Torze Poznań przez Damiana Litwinowicza za kierownicą Kia Picanto w czasie ostatniej części kwalifikacji (do tego zawodnika należały rok temu również czasy najszybszych okrążeń w obydwu wyścigach – 2.02,453 i 2.03,034 min.).

* 19 – tyle razy przez 11 sezonów Mistrzostwa Polski Kia Picanto gościły z wyścigami na Torze Poznań (we wcześniejszych latach na poznańskim obiekcie odbywała się więcej niż jedna runda w sezonie).