LEXUS: HISTORIA CZYLI 31. LAT MODELU ES (ODCINEK 6)

Marka Lexus debiutowała w USA we wrześniu 1989 roku. Oficjalnie pierwszym autem był flagowy LS 400. Ale w tym samym terminie do salonów wjechał też inny model.

Był nim ES 250, luksusowy samochód segmentu E o nazwie pochodzącej od słów Executive Sedan.


Zobacz także:

LEXUS ES – HISTORIA MODELU

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Od tamtej pory Lexus ES nieustannie pozostaje w produkcji, ewoluując przez siedem generacji i wciąż będąc wiernym rozwiązaniom napędu na przednią oś. Prezentujemy historię modelu.

Szósta generacja

Od chwili wprowadzenia na rynek w 1989 roku, ES stał się liderem sprzedaży w gamie Lexusa. Ale to szósta generacja, wprowadzona w 2012 roku, zyskała status istotnego, globalnego modelu. Otrzymała również napęd hybrydowy.

Nowy ES 300h z 2,5-litrowym hybrydowym układem napędowym miał niższą emisję dwutlenku węgla, niż elektryczno- spalinowy Chevrolet Volt plug-in i zużywał o 25 proc. mniej paliwa, niż miejska Honda Jazz. W zależności od rynku, pod maską ES-a były dostępne również nowe 2,0- i 2,5-litrowe, czterocylindrowe jednostki.

Sylwetka ES-a szóstej generacji miała niski profil z czystymi, ciągłymi liniami. Proporcje stały się jeszcze bardziej wyraziste, a zastosowanie w osłonie chłodnicy kształtu klepsydry oraz motywu litery L w przednich i tylnych światłach, nadało nowemu modelowi charakterystyczny wygląd. By stworzyć bardziej przestronne wnętrze, nadwozie wydłużono. Zwiększono też rozstaw osi.

Oprócz zabarwionych na niebiesko oznaczeń, hybrydowe wersje wizualnie wyróżniono zmienioną konstrukcją tylnego zderzaka z ukrytym wydechem, specjalnymi, aluminiowymi felgami, poprawiającym aerodynamikę standardowym tylnym spojlerem i charakterystycznym, bambusowym wykończeniem wnętrza.

Standardowo nowy ES jeździł na 17-calowych kołach z lekkich stopów. Dodatkowe, punktowe zgrzewy i wzmocnienia w podwoziu pomogły zwiększyć sztywność nadwozia, zapewniając bardziej precyzyjne prowadzenie. Dzięki zastosowaniu lekkiej stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie, samochód był o 40 kg lżejszy od poprzednika.

Nowe wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić poczucie przestrzeni i bezpieczeństwa. Poprawiono widoczność, a wszystkie elementy sterujące i materiały w kabinie dobrano tak, aby pokazać wysoki poziom jakości. Osobne wyświetlacze i strefy operacyjne stworzono, by pomóc kierowcy patrzeć na drogę. A zastosowanie technologii Remote Touch Interface drugiej generacji miało jeszcze bardziej zmniejszyć rozproszenie uwagi podczas obsługi pokładowych systemów.

Większa przestrzeń na nogi na tylnych siedzeniach była znakiem rozpoznawczym przeprojektowanej kabiny, a dodatkowe funkcje, zapewniające komfort i wygodę obejmowały rolety drzwi i tylnej szyby, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, oświetlenie wnętrza oraz specjalny materiał na siedzeniach, wybrany ze względu na jego mniejszy wpływ na środowisko.

W październiku 2015 roku, po sprzedaniu ponad 1,2 mln egzemplarzy modelu ES w Stanach Zjednoczonych, Lexus rozpoczął produkcję zmodyfikowanego ES-a z rocznika 2016 dla ogromnego rynku Ameryki Północnej na nowej linii w fabryce w Georgetown, w stanie Kentucky. Produkcja hybrydowego modelu ES na wszystkie globalne rynki została jednak utrzymana w japońskiej fabryce Kiusiu.

Jednocześnie, pojawiły się doniesienia o planach stworzenia modelu siódmej generacji.