LEXUS: NOWY NX I NOWE PODEJŚCIE DO PROJEKTOWANIA

Nowy NX jest pierwszym modelem, który powstał przy użyciu nowych technik projektowania Lexusa

Schemat projektowania w przypadku nowego NX-a został całkiem zmieniony. W pełni uwzględniliśmy nowe technologie modelowania cyfrowego, wykorzystując komputery do zaawansowanej inżynierii. Daje nam to takie korzyści, jak m.in. możliwość wykrycia wszystkich niespójności podczas przeprowadzania kontroli jakości – wyjaśnił główny inżynier Takeaki Kato.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Obok zastosowania nowych narzędzi cyfrowych, cały czas wykorzystywano fizyczne modele, by potwierdzić sensoryczne walory NX-a – to jak wygląda, jak brzmi i jakie odczucia zapewnia kierowcy i pasażerom.

Element ludzki został zdefiniowany na nowo jako priorytet podczas prac nad osiągami i prowadzeniem NX-a. Zawodowi kierowcy wyścigowi sprawdzali auto na należącym do Lexusa torze testowym Shimoyama, a ich opinie zostały wykorzystane podczas dopracowywania elementów odpowiedzialnych za szybkość reakcji i jakość prowadzenia auta.

Kolejnym ważnym aspektem jest zarządzanie kosztami. Skupiono się na obniżeniu kosztów dotychczasowych rozwiązań, tak by nowe, zaawansowane technologie można było zaoferować klientom w przystępnej cenie.

Takie podejście zostanie w pełni zastosowane przy projektowaniu kolejnych nowych modeli Lexusa i cały czas będzie ewoluowało. Jeszcze bliższa współpraca pomiędzy głównymi inżynierami pomoże osiągnąć postęp w kolejnym rozdziale w rozwoju marki Lexus.

ZUPEŁNIE NOWY SAMOCHÓD

Nowy NX jest następcą i kontynuatorem auta pierwszej generacji oraz jego koncepcji stylistycznej. Choć pod względem wizualnym jest ewidentne podobieństwo między autami, to tak naprawdę 95 procent części zostało stworzonych od nowa. Takie podejście dotyczy wszystkich aspektów nowego NX-a: osiągów, jazdy, prowadzenia, bezpieczeństwa, komfortu, technologii łączności i wielu innych.

Zmiany dotyczą każdego aspektu samochodu – od komponentów układu napędowego po bogactwo zindywidualizowanych elementów jak fotele, kierownica, systemy multimedialne Lexus Link, funkcje bezpieczeństwa Lexus Safety System +, koła, lusterka, a nawet silnik klapy bagażnika, który pracuje szybciej i ciszej. W każdym momencie celem było zapewnienie klientowi jak najlepszych doświadczeń – począwszy od tego, jak cały samochód i jego poszczególne elementy wyglądają, jak brzmią i jakie wrażenia zapewniają.

NOWA PLATFORMA, BY OSIĄGNĄĆ JAKOŚĆ LEXUS DRIVING SIGNATURE

Prawdopodobnie żaden element nie jest bardziej fundamentalny dla charakteru i jakości nowego NX-a niż jego platforma Lexus Global Architecture K (GA-K). Jej wykorzystanie pozwoliło obniżyć środek ciężkości auta o 20 mm, a także osiągnąć lepsze rozłożenie masy. Podwozie jest aż o 30 procent sztywniejsze niż w poprzednim modelu, co jest kluczem do zwinnego, stabilnego i dynamicznego prowadzenia oraz lepszej ochrony w razie zderzenia.

Co więcej, nowa platforma odgrywa fundamentalną rolę w zapewnieniu satysfakcjonujących wrażeń z jazdy w ramach Lexus Driving Signature. To cecha definiująca nowe modele Lexusa, która wyraża się w optymalnej szybkości reakcji auta podczas skręcania, przyspieszania i hamowania, dającej kierowcy poczucie pewności, panowania nad autem i zespolenia z nim w każdej chwili. Oprócz nowej platformy zastosowano też zupełnie nowe zawieszenie, układ hamulcowy oraz układ kierowniczy, które są tak ze sobą zestrojone, by zapewnić idealne osiągi i płynne przyspieszanie.

Jakość prowadzenia uległa poprawie także za sprawą nowego podejścia do konstrukcji NX-a. Wykorzystano innowacyjną stal, która jest lekka i bardzo wytrzymała, zastosowano laserowe techniki spawania, zaawansowane kleje do karoserii, a także dopracowane techniki wzmacniania nadwozia ze zmniejszającymi masę specjalnymi spawami. Przywiązanie do detali widać też w podwójnym zatrzasku maski. Połączony elementem wzmacniającym, zwiększa sztywność samochodu i tłumi wibracje podczas jazdy z dużą prędkością.

Lexus spodziewa się, że zupełnie nowe właściwości NX-a pomogą zwiększyć jego sprzedaż i podwoją udział w segmencie w Europie. Marka spodziewa się wzrostu z 3,6% na 6% udziału w segmencie w 2022 roku, który jest pierwszym pełnym rokiem sprzedaży modelu.