LEXUS: RX Z TRZEMA HYBRYDOWYMI WERSJAMI DO WYBORU

Lexus RX piątej generacji z pełną gamą nowych, zelektryfikowanych napędów

Lexus wykorzystał ponad 15-letnie doświadczenie w technologiach hybrydowych, by zaoferować pierwszą hybrydę plug-in w historii RX-a, zupełnie nowy napęd hybrydowy o wysokiej wydajności oraz przełomową hybrydę z turbodoładowanym silnikiem, opracowaną dla klientów, którzy oczekują wyższych osiągów. RX, razem z nowym, elektrycznym RZ 450e, stworzą najbardziej kompletną gamę dużych SUV-ów z ekologicznymi napędami na rynku.


Zobacz także:

DODGE: KONCEPCYJNY CHARGER DAYTONA SRT ZAPOWIEDZIĄ PRZYSZŁOŚCI MARKI

ROZMAITOŚCI


 

RX 500h: pierwsza taka hybryda Lexusa

RX 500h to prawdziwy przełom w gamie marki. To pierwszy w historii marki układ, który wykorzystuje benzynowy silnik o pojemności 2,4 l z turbodoładowaniem, automatyczną skrzynię o sześciu przełożeniach, zintegrowany przedni silnik elektryczny i jednostkę PCU, a także kompaktowy tylny silnik elektryczny o mocy 76 kW wykorzystujący układ e-Axle. Lexus RX 500h ma aż 371 KM/273 kW mocy i 550 Nm momentu obrotowego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,2 sekundy.

Przedni silnik elektryczny został zamontowany między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów, co ułatwia przekazywanie mocy i umożliwia jazdę w trybie wyłącznie elektrycznym. Komputer automatycznie przełącza pracę napędu między trybem wyłącznie elektrycznym a hybrydowym w zależności od sytuacji na drodze, gwarantując dobre osiągi przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Moc dostarczana jest na cztery koła bez zbędnego opóźnienia. Osiągi są porównywale do aut z trzylitrowymi silnikami V6, ale układ hybrydowy modelu RX 500h jest o 20% oszczędniejszy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 8 l/100 km.

W nowym Lexusie RX 500h za kontrolę przenoszenia mocy na cztery koła odpowiada system DIRECT4. W tym inteligentnym systemie napędu na cztery koła dwa silniki elektryczne oraz dwa falowniki (przedni i tylny) cały czas rozdzielają moc i moment obrotowy między przednią a tylną osią, dostosowując się do sytuacji na drodze. Jego działanie jest precyzyjniejsze niż w przypadku jakiegokolwiek układu mechanicznego. Dzięki systemowi DIRECT4 kierowca ma lepsze wyczucie pracy układu jezdnego i układu kierowniczego, poprawione są właściwości jezdne i zachowanie auta przy wyższych prędkościach. Co ważne dla RX 500h, system też zwiększa komfort jazdy poprzez odpowiednie dozowanie mocy.

RX 450h+: pierwsza hybryda typu plug-in w gamie RX-a

Debiutujący w modelu RX 450h+ napęd hybrydowy typu plug-in jest taki sam jak w drugiej generacji modelu NX. Wykorzystuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona oraz baterię litowo-jonową o pojemności 18,1 kWh. Tylny silnik elektryczny współtworzy z napędem hybrydowym inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR.

Samochód oferuje moc zbliżoną do obecnego RX-a 450h, ale ma większy moment obrotowy i zdecydowanie lepsze osiągi. Łączna moc układu wynosi 309 KM/227 kW, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynosić 6,5 sekundy.

Duża bateria oraz ogromne doświadczenie Lexusa w produkcji napędów zelektryfikowanych sprawiają, że auto jest oszczędne i niskoemisyjne. W cyklu WLTP Lexus spodziewa się średniego spalania od 1,1 l/100 km oraz emisji CO2 poniżej 26 g/km. Spodziewany zasięg w trybie elektrycznym wynosi 65 km, a auto może na prądzie osiągać prędkość do 130 km/h.

Auto ma standardową ładowarkę o mocy 6,6 kWh. Ładowanie do pełna przy pomocy Wallboxa trwa około trzech godzin, a wykorzystując domowe gniazdko uzupełnienie energii zajmie około sześciu godzin. Gdy bateria się rozładuje, przewagą Lexusa RX 450h+ nad konkurentami wyposażonymi w podobny rodzaj napędu jest praca w trybie hybrydowym, co gwarantuje nadal niskie zużycie paliwa oraz niski poziom emisji CO2.

RX 350h: czwarta generacja napędu hybrydowego

Nowy RX 350h ma układ hybrydowy czwartej generacji, który charakteryzuje się większą wydajnością i płynniejszą pracą. Napęd z silnikiem o pojemności 2,5 litra ma 250 KM łącznej mocy i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 sekundy, czyli porównywalnie z obecnym RX-em 450h przy niższych emisjach CO2. Auto zużywa średnio od 6,3 l/100 km paliwa i emituje od 142 g/km CO2.

Pełna hybryda wykorzystuje te same, ulepszone podzespoły co wersja RX 450h+, w tym nową, lżejszą przekładnię hybrydową (aż 22-procentowa redukcja masy) o mniejszych stratach mocy, a także mniejszą o 9% i bardziej wydajną jednostkę PCU. Standardem jest inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR.

Wersja RX 350h tak jak RX 500h ma nową, bipolarną baterię niklowo-wodorkową (Ni-MH), zaprojektowaną by połączyć dobre właściwości jezdne z niskim zużyciem paliwa. W porównaniu z baterią stosowaną w obecnym RX-ie 450h, nowy akumulator ma mniejszą liczbę ogniw (216 a nie 240), ale osiąga takie same parametry. Są one ułożone w bardziej zwartą, zintegrowaną jednostkę, zastępującą poprzedni trzyczęściowy układ. Bateria ma wydajny układ chłodzenia i została zainstalowana pod tylnymi siedzeniami, dzięki czemu nie ogranicza przestrzeni w kabinie, ani w bagażniku.