MAZDA CX-5: POLSKA PREMIERA W WARSZAWIE

Na lotnisku Okęcie w Warszawie odbyła się polska prezentacja najnowszej Mazdy CX-5. Japoński SUV wyjechał na scenę w otoczeniu samolotu i “kapitana” Łukasza Paździora – Dyrektora Generalnego Mazda Poland. Odsłon samochodów dokonywały też urodziwe “stewardessy”.

Mazdę CX-5 prezentowali Łukasz Paździor oraz Magdalena Węglewska, Dyrektor PR. Trwało to dość długo, bowiem najnowsze “dziecko” koncernu posiada bardzo dużo innowacyjnych rozwiązań, o czym piszemy poniżej. Nowoczesne technologie Mazda SKYACTIV, język projektowy marki: “KODO – dusza ruchu” to kierunek przewodni modelu. Cel sprzedażowy to 160 000 sztuk rocznie na całym świecie. Samochód z duszą posiada wszystko, aby odnieść sukces!

Po prezentacji była okazja, aby przy współudziale elity dziennikarzy motoryzacyjnych nagrodzić wyróżniających się polskich dealerów marki. Hołubce na rowerze (a właściwie na jednym jego kole) wywijał mistrz akrobacji rowerowych i zapalony sportowiec, Krystian Herba. Halina Mlynková zaśpiewała natomiast uroczy koncert, w którym obok znanych przebojów znalazły się utwory z jej najnowszej płyty. Fotografowaniu się z gwiazdami na tle samochodów i samolotu Mazdy nie było końca…

Ale oczywiście główną atrakcją była…

… MAZDA CX-5

Ten model to początek nowej ery dla Mazdy: pierwszy samochód z nowej generacji pojazdów marki, kompaktowy SUV, który łączy w sobie zabawę, bezpieczeństwo i odpowiedzialność ekologiczną – w jednym, atrakcyjnym opakowaniu.

CX-5 symbolizuje kolejny krok firmy w dążeniu do Jinba Ittai, poczucia jedności między kierowcą i samochodem znanego z legendarnej MX-5. To pierwsza Mazda oferująca komplet nowych technologii SKYACTIV, tworzących wydajniejsze, przyjemniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska lekkie samochody. Dzięki nowatorskiemu podejściu inżynierów do projektowania i produkcji, twórcy skutecznie połączyli pozornie wykluczające się założenia i zaprezentowali nową linię silników, skrzyń biegów, układów jezdnych i karoserii, które oferują klientom zupełnie nowe wartości.

 

 

Projektanci modelu skupili się na czterech kluczowych wartościach, jakie ze sobą niesie. Stąd wzbudzający pozytywne emocje kształt karoserii oraz znakomita funkcjonalność i jakość wykonania wnętrza. Odpowiedzialność za środowisko była również najwyższym priorytetem, zarówno jeśli chodzi o wpływ samochodu na środowisko, jak i bezpieczeństwo przy żywiołowej, lecz przewidywalnej dynamice jazdy.

Zespoły napędowe CX-5 mają cechy, które czynią samochód przyjemnym w jeździe: wyższy moment obrotowy, lepszą reakcję na przyspieszanie i mniejsze zużycie paliwa. To najnowsze wcielenie Odpowiedzialnego Zoom-Zoom – samochód reagujący dokładnie tak, jak kierowca się spodziewa.

Użytkownik otrzymuje również wszystkie zalety wynikające ze strategii obniżania masy o 100 kg. Inżynierowie szukali potencjalnych miejsc do optymalizacji w taki sposób, aby zyskiwała na niej sztywność nadwozia i bezpieczeństwo pasażerów. Poza bezpieczeństwem pasywnym uzyskanym dzięki zupełnie nowemu projektowi karoserii zgodnemu z założeniami koncepcji SKYACTIV, CX-5 dysponuje również wieloma systemami aktywnymi, wcześniej niedostępnymi w samochodach tego segmentu.

Podstawą nowego wyglądu samochodów marki jest innowacyjna idea “KODO – Dusza Ruchu”, z jej wyraźnie zaznaczoną przednią częścią samochodu i wyjątkowym „skrzydłem”, które podkreśla przeprojektowaną, pięcioboczną osłonę chłodnicy.

NADWOZIE

KODO zostało po raz pierwszy zaprezentowane w roku 2010 w Maździe Shinari, koncepcji czterodrzwiowego, sportowego coupé, a następnie w Maździe Minagi, prototypowym kompaktowym SUV-ie, na którym bazuje CX-5. Dziś, począwszy od CX-5, KODO będzie wyznaczać styl nowej generacji samochodów Mazda.

 

 

CX-5 przykuwa uwagę wyraźnie zarysowanym przodem i masywnymi przednimi błotnikami. Połączona z przednimi lampami nowa osłona chłodnicy to znak firmowy języka KODO, wyrażający głębię i moc. Trapezoidalna dolna osłona przyczynia się do mocnej postury samochodu i przyciąga uwagę do jego przedniej części.

Wyraźnie zaznaczone tylne błotniki i klapa bagażnika podkreślają eleganckie i solidne kształty CX-5, odróżniając ją jeszcze bardziej od typowego SUV-a. Tylny spoiler nie tylko wygląda sportowo, ale znacząco przyczynia się do poprawy aerodynamiki. Do osiągów przyczyniają się nawet zderzaki – wykonane ze specjalnego kompozytu są tak samo wytrzymałe jak konwencjonalne, lecz o około 20% lżejsze. Tylne lampy uformowane w nawiązaniu do przednich, w kształcie skrzydeł, dodają wyjątkowego charakteru, szczególnie w nocy.

Oglądana z profilu, CX-5 tchnie dynamiką. Trójwymiarowe burty i ogromne łuki nadkoli (mieszczą się w nich koła 17- lub 19-calowe) podkreślają moc samochodu. Kąt, pod jakim nachylone są słupki A daje kierowcy znakomite pole widzenia, co zwiększa poziom bezpieczeństwa.

Projektantom CX-5 udało się osiągnąć znakomite wyniki aerodynamiczne. Założeniem było uzyskanie współczynnika oporu o wartości zaledwie 0,33. Udało się to dzięki niekonwencjonalnemu myśleniu.

WNĘTRZE

Wnętrze CX-5 jest zorientowane na kierowcę, a jego solidny i dojrzały design współgra z solidnością i atrakcyjnością wyglądu zewnętrznego. Kabina łączy w sobie moc idei KODO z nowym poziomem jakości, ergonomią i znakomitą widocznością.

 

 

Nowe są również wszystkie fotele, zapewniające świetne trzymanie boczne i znakomite podparcie pleców. Materiały i ich konstrukcja sprawiają, że są one dużo lżejsze.

Wszystkie elementy, od koła kierownicy po przełączniki zespolone (montowane na kierownicy, desce rozdzielczej i panelu sterującym systemem rozrywkowym), zaprojektowano tak, aby tworzyły spójną architekturę sterowania całą kabiną. Deska rozdzielcza zapożycza swoją formę od legendarnego roadstera MX-5 Mazdy. Wygląd kabiny po stronie kierowcy, w szczególności daszek nad zestawem zegarów, przypomina kokpit samolotu.

Dostępne opcje tapicerki to skóra i dwa rodzaje tkaniny. Skórzane obicia foteli i boczków drzwi występują w dwóch kolorach – czarnym (o sportowym charakterze) i piaskowym (nadającym jaśniejszy, elegancki charakter wnętrzu). Najwyższa wersja wyposażenia zawiera stylowe kontrastowe szwy i specjalną perforację.

Nie zapomniano oczywiście o pasażerach, którzy równie łatwo jak kierowca mogą obsługiwać na przykład specjalnie zaprojektowany do tego samochodu system dźwiękowy Bose.

Najczęściej dotykane elementy we wnętrzu (takie jak ramiona kierownicy czy klamki drzwi) wykończono satynowanym chromem. Miękkie tworzywa deski rozdzielczej i tapicerki drzwi kontrastują z panelem centralnym, pokrytym czarnym lakierem fortepianowym, po raz pierwszy zaprezentowanym w RX-8.

Połączenie z tradycją sportową Mazdy jest wyjątkowo wyraźne na zegarach. Faktura powierzchni cyferblatów zmienia się w zależności od kąta, pod którym się na nie patrzy. Aby zapewnić spójność wizualną zestawu wskaźników, zastosowano białe podświetlenie cyfr.

 



KOMFORT I WYPOSAŻENIE

Przestrzeń zagospodarowana jest efektywnie, a elementy użytkowe rozmieszczone w inteligentny sposób. CX-5 korzysta również z najlepszych rozwiązań jeśli chodzi o możliwości przewożenia bagażu, włącznie z pierwszym na świecie zestawem tylnych foteli składanym w proporcji 4:2:4, z funkcją prostego składania z bagażnika wszystkich trzech elementów.

Mimo kompaktowej karoserii, model jest zaskakująco pojemny wewnątrz. Szerokość (1840 mm) i rozstaw osi (2700 mm) należą do największych w segmencie. Jak w typowym SUV-ie, kierowca zajmuje podniesioną pozycję w aucie, jednak Mazda poszła o krok dalej. Znaleziono optymalną wysokość, przy której kierowca ma najlepszy widok na drogę, ale równocześnie może operować pedałami i pozostałymi przyrządami – CX-5 ma najlepsze w klasie kąty widzenia zarówno w pionie jak w poziomie.

Nachylenie słupków A oraz odległość między nimi a lusterkami dodatkowo zwiększa jeszcze zasięg wzroku kierowcy, co ułatwia obserwację pieszych na przejściach, wypatrywanie samochodów nadjeżdżających z przeciwnej strony zakrętu czy jazdę z dużymi prędkościami po autostradzie. Samochód posiada też układ wspomagania parkowania, łączący zintegrowaną kamerę tylną z sygnalizacją dźwiękową oraz wizualizacją bezpiecznych stref parkowania.

Pasażerowie są odizolowani od czynników zewnętrznych i mogą dzięki temu komfortowo podróżować i wypoczywać, a tymczasem kierowca może w pełni skupić się na prowadzeniu samochodu. Inżynierowie Mazdy sprawdzili nawet jak wsiada się i wysiada z samochodu za pomocą „cyfrowego manekina”, a następnie zmienili kształt drzwi i słupka B, aby zajmowanie miejsca w samochodzie było możliwie najprostsze i narażające ciało na najmniejsze naprężenia.

Środkowe podłokietniki są tak szerokie, a przestrzeń na wysokości ramion również jest znakomita. Z kolei miejsce na nogi – 997 mm dla pasażerów tylnych foteli – jest wyjątkowo duże jak na ten segment. Miejsce na kolana jest największe w klasie (66 mm), tak samo jak przestrzeń na stopy, sprytnie uzyskana przez zagłębienie pod przednimi fotelami.

 

 

Kierowca i pasażer siedzą wygodnie i bezpiecznie w nowych, przednich fotelach. Mają one lekką, wytrzymałą i sztywną konstrukcję, która polepsza tłumienie drgań i izoluje wibracje. Fotel kierowcy jest dostępny z opcjonalną regulacją elektryczną w ośmiu płaszczyznach (standardowo w najwyższej wersji wyposażenia), w tym z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego – to kolejna nowość w segmencie.

Z tyłu CX-5 oferuje wyjątkowe rozwiązanie Karakuri – układ niezależnych trzech foteli składających się w proporcjach 4:2:4. Obsługiwane są one za pomocą niewielkich dźwigienek umieszczonych pod oknami bagażnika lub ze środka samochodu przyciskami w oparciu foteli. Część środkowa może posłużyć za piąty fotel, środkowy podłokietnik o szerokości 250 mm z dwoma dodatkowymi uchwytami na napoje, lub złożyć się do transportu długich przedmiotów.

Bagażnik ma formę sześcianu, w który nie wnikają niemal żadne elementy samochodu oraz tylną klapę zaprojektowaną tak, aby ułatwić załadunek. Ma pojemność 463 litrów (503 l ze schowkiem pod podłogą), a po rozłożeniu tylnych foteli – 1620 litrów (wliczając schowek).

CX-5 wyposażono w roletę Karakuri, która otwiera się i zamyka wraz z klapą bagażnika. Można ją wymontować jednym ruchem i schować w całości w schowku pod głównym bagażnikiem.

Schowek przed dźwignią zmiany biegów jest dość obszerny, a w kieszeniach drzwi można pomieścić litrowe butelki. Są również uchwyty na napoje z przodu i z tyłu oraz liczne schowki na mniejsze przedmioty.

Ogrzewanie zostało zoptymalizowane pod kątem działających w niższych temperaturach silników SKYACTIV, które debiutują w CX-5. Nowa elektryczna pompa wody działa nawet gdy układ i-stop wyłącza silnik (na przykład na światłach).

 

 

Nowy system HMI (Human Machine Interface) jest łatwiejszy w obsłudze niż dotychczas i składa się z monitora dotykowego o przekątnej 5,8 cala umieszczonego w górnej części konsoli środkowej. Zintegrowane przełączniki na kierownicy pozwalają na prostsze niż dotychczas korzystanie z systemu rozrywkowo – informacyjnego, który można obsługiwać teraz również przez pokrętła interfejsu HMI na środkowej konsoli pomiędzy siedzeniami lub bezpośrednio przez ekran dotykowy. System wyposażono w najnowsze technologie łącznie z gniazdem USB i łączem bezprzewodowym Bluetooth oraz bezprzewodowym odtwarzaniem muzyki z odtwarzacza iPod.

System dźwięku przestrzennego Bose zaprojektowany wspólnie przez Mazdę i Bose dla CX-5 zachwyci nawet najbardziej wymagających entuzjastów, podczas gdy układ nawigacji, bazujący na technologii TomTom oferuje najwyższej jakości aktualizacje w czasie rzeczywistym. Inne elementy systemu (w zależności od wersji) to zestaw głośnomówiący do telefonu komórkowego wyposażony w układ redukcji szumów oraz system rozpoznawania mowy, uruchamianie silnika przyciskiem wraz z zaawansowanym systemem bezkluczykowym, antena w kształcie płetwy rekina oraz oczywiście tempomat.

Nowy system dźwięku przestrzennego firmy Bose dostarcza dźwięk (9 wysokiej klasy głośników) o bezkompromisowej jakości. Mimo że jest mniejszy, lżejszy i zużywa mniej energii niż kiedykolwiek. Zaprojektowany został wraz z Mazdą specjalnie do nowej CX-5, jest więc do niej znakomicie dopasowany.

Układ kompensacji szumów AudioPilot 2 automatycznie i bez przerwy reguluje natężenie dźwięku w stosunku do hałasu dochodzącego z zewnątrz, nawet w sytuacjach ekstremalnych, takich jak wyjątkowo wyboiste drogi czy jazda z bardzo wysoką prędkością.

Technologia dźwięku przestrzennego Centerpoint zasila głośniki Bose w prawdziwie trójwymiarowy dźwięk, nawet podczas słuchania materiału ze zwykłej płyty CD. Układ procesora dźwięku SurroundStage zapewnia, że wszyscy pasażerowie CX-5, niezależnie od miejsca w którym siedzą, znajdują się w środku sceny dźwiękowej.

 

 

SILNIKI

Pod maską CX-5 znajdziemy jeden z trzech oszczędnych silników czterocylindrowych – dwa silniki diesla i jeden benzynowy – połączone z sześciobiegowymi przekładniami ręcznymi lub automatycznymi. Można wybrać napęd na obie osie (AWD) lub oś przednią (FWD). Niezależnie od wybranej kombinacji wszystkie modele wyposażone są w i-stop.

2,2-litrowy SKYACTIV-D występuje w dwóch wersjach: podstawowej, osiągającej moc 110 kW/150 KM przy 4500 obr./min. i maksymalny moment obrotowy o wartości 380 Nm w zakresie 1800-2600 obr./min. oraz wzmocnionej (tylko AWD) o mocy 129 kW/175 KM przy 4500 obr./min. i ogromnym momencie obrotowym 420 Nm przy 2000 obr./min. Wyposażona w sześciobiegową ręczną skrzynię biegów SKYACTIV-MT, mocniejsza wersja CX-5 przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,8 sekundy i rozwija maksymalnie prędkość 207 km/h. Ten sam silnik połączony ze skrzynią automatyczną pozwala na sprint do 100 km/h w 9,4 sek. i prędkość maksymalną 204 km/h.

CX-5 ze standardowym silnikiem SKYACTIV-D i skrzynią ręczną osiąga 100 km/h w 9,2 (wersja z napędem na przednią oś) lub 9,4 sekundy (wersja z napędem na obie osie), a ze skrzynią automatyczną odpowiednio 10,0 i 10,2 sek. Prędkości maksymalne wersji z ręczną skrzynią to 202 km/h (z napędem na przednią oś) i 197 km/h (z napędem na obie osie), a z automatyczną: 198 km/h (z napędem na przednią oś) i 194 km/h (z napędem na obie osie).

Obie wersje spełniają normy emisji Euro 6, bez konieczności stosowania kosztownych systemów dodatkowego oczyszczania spalin.

Aż dziewięć cykli wtrysku generowanych przez 10-otworowe piezoelektryczne wtryskiwacze o maksymalnym ciśnieniu 2000 bar sprawia, że średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 4,6 l/100 km (w cyklu mieszanym samochodu z silnikiem diesla w wersji podstawowej, z napędem na przednią oś i ręczną skrzynią biegów). Oznacza to emisję CO2 na poziomie 119 g/km.

Projektanci silnika benzynowego SKYACTIV-G zastosowali wyjątkowo wysoki stopień sprężania (14:1), nowo zaprojektowany kolektor wydechowy 4-2-1 i specjalne tłoki. W rezultacie motor jest o 10 proc. lżejszy i ma znacząco niższe opory wewnętrzne niż jednostka 2.0 MZR, którą zastępuje.

 

 

Napędzana na przednią oś CX-5 z silnikiem benzynowym (tylko z ręczną skrzynią biegów) osiąga moc 121 kW/165 KM przy 6000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.; w wersji czteronapędowej jest to odpowiednio 118 kW/160 KM i 208 Nm. W wersji 4X2 wystarcza to do sprintu 0-100 km/h w czasie 9,2 sekundy i osiągnięcia maksymalnej prędkości 200 km/h. Średnie zużycie wynosi 6,0 l/100km i odpowiada emisji CO2 w wysokości 139 g/km. Auto z napędem na obie osie rozwija prędkość 100 km/h w ciągu 10,5 sekundy (z ręczną skrzynią biegów) lub nawet 9,6 sekundy (ze skrzynią automatyczną) i osiąga maksymalnie odpowiednio 197 i 187 km/h. Zużycie 6,6 l/100 km i emisja 155g/km (średnio) jest taka sama dla wersji z każdą ze skrzyń biegów w wersji z napędem na obie osie.

Aby przenieść moc na koła, Mazda zaprojektowała dwie nowoczesne skrzynie biegów, które debiutują w CX-5. To wspomniana wyżej ręczna SKYACTIV-MT oraz automat SKYACTIV-Drive. Ta druga, wyposażona w blokadę przetwornika momentu obrotowego działającą na każdym biegu, imituje zachowania skrzyni ręcznej, łącząc w sobie wszystkie cechy różnych rodzajów skrzyń automatycznych.

Konstruktorzy nadwozia nowej Mazdy CX-5 skoncentrowali się na najważniejszych elementach – maksymalizacji osiągów, przy zachowaniu atrakcyjnej ceny i minimalnej masy. Rezultatem jest podwozie SKYACTIV-Chassis i nadwozie SKYACTIV-Body, idące w parze z mocnymi, sportowymi i oszczędnymi silnikami SKYACTIV CX-5. To kolejne elementy Jinba Ittai, poczucia jedności między kierowcą a samochodem. Od podstaw zaprojektowane dla całej generacji produktów oferujących przewidywalne i harmonijne zachowanie podczas jazdy.

ELEMENTY JEZDNE

Nowe zawieszenie SKYACTIV-Chassis CX-5 to lekka konstrukcja, składająca się z kolumn McPhersona z przodu oraz wielowahaczowego z tyłu. Elektronicznie sterowane wspomaganie układu kierowniczego korzysta z wielu czujników, mierzących przeciążenia, prędkości obrotowe kół, kąty ich skrętu i ruchy kierownicy.

System zarządzania napędem AWD jest zoptymalizowany pod kątem użycia mocy i minimalizacji strat energii. Moment obrotowy przekazywany na tylne koła jest dynamicznie regulowany, a precyzyjny układ wykrywania uślizgów przekazuje moc dokładnie tam, gdzie jest w danej chwili potrzebna, oszczędnie gospodarując przy tym paliwem.

 

 

Nadwozie SKYACTIV-Body pomaga uzyskiwać optymalne prowadzenie i stabilność. Mimo lekkości konstrukcji zaprojektowano ją tak, aby uzyskiwała najwyższe noty w testach zderzeniowych, takich jak Euro NCAP.

Znacząco poprawiono sztywność poszczególnych istotnych miejsc samochodu, takich jak mocowania silnika i skrzyni biegów. Np. obszar tylnego zderzaka otrzymał podwójne wzmocnienia dodatkowymi blachami, aby stłumić wibracje pochodzące od zawieszenia. To pierwszy samochód w historii korzystający z ultrawytrzymałej stali 1800 MPa.

Praca silnika wygłuszona jest przez nadkola, a hałas generowany przez opływające progi powietrze jest przenoszony na podłogę i tam eliminowany nowymi, absorbującymi dźwięk wykładzinami. Inżynierowie zajęli się też rezonansem zawieszenia. Ogólny wynik 40,5dB hałasu silnika i 68,6dB szumu opon (z kołami w rozmiarze 19 cali) – to jedne z najniższych wartości w klasie. Współczynnik oporu powietrza (cx) o wartości 0,33 przyczynia się do oszczędności paliwa i jest kolejnym elementem Odpowiedzialnego Zoom-Zoom.

BEZPIECZEŃSTWO

Mazda CX-5 zaprojektowana jest tak, aby pomagać kierowcom unikać wypadków, a jeśli jakiś się jednak zdarzy – aby zmniejszyć do minimum jego konsekwencje. Wyposażona jest w najnowsze technologie bezpieczeństwa aktywnego, takie jak układ automatycznego hamowania SCBS (Smart City Brake Support) i ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu LDW (Lane Departure Warning System), oraz najwyższej klasy zabezpieczenia pasywne. Od lekkich i bardzo wytrzymałych elementów SKYACTIV-Body i rozmaitych innowacji strukturalnych pochłaniających energię uderzenia, aż po drobne detale rozrzucone między maską a tylną klapą.

CX-5 ułatwia prowadzenie, dzięki udoskonalonemu układowi monitorowania tyłu pojazdu Rear Vehicle Monitoring (RVM). System działa już od prędkości 30 km/h, co jest nowością (poza regulowaną głośnością sygnału) wyróżnioną nagrodą Euro NCAP Advanced Award.

 

 

Nowa Mazda została wyposażona w układ automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych (High Beam Control System, HBCS). HBCS automatycznie przełącza między światłami mijania a drogowymi. Ruszanie pod górę nie będzie już stanowić problemów dzięki asystentowi Hill Launch Assist (HLA). Ponadto model oczywiście wyposażony jest w najnowsze wersje układów ABS z EBD, asystenta awaryjnego hamowania, DSC (dynamicznej kontroli stabilności) i TCS (kontroli trakcji). Zoptymalizowano pozycję słupków A oraz lusterek, aby zwiększyć pole widzenia kierowcy.

Kolejny debiut: CX-5 to pierwsza Mazda oraz pierwszy kompaktowy SUV wyposażony w system Smart City Brake Support zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach (4-30 km/h). W razie wykrycia ryzyka kolizji, SCBS błyskawicznie podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i przygotowuje samochód do awaryjnego hamowania. Jeśli kierowca nie podejmie reakcji, system automatycznie wciska hamulec.

Nowy układ wspomagający utrzymywanie pasa ruchu monitoruje pozycję białych pasów na jezdni podczas jazdy z prędkością 65 km/h i wyższą. Jeśli system rozpozna ryzyko niezamierzonej zmiany pasa, ostrzega kierowcę dźwiękiem. Układ Lane Departure Warning System (LDWS) oblicza ryzyko zmiany pasa bazując na kącie wychylenia kierownicy, przeciążeniu bocznym i innych danych.

W razie kolizji energia uderzenia rozpraszana jest jak najdalej od kabiny pasażerskiej. Wielokierunkowy rozkład obciążeń karoserii SKYACTIV zapewnia optymalną dystrybucję energii podczas uderzenia czołowego przez kilka ścieżek rozpraszania energii. Mazda ma również innowacyjny system pochłaniania energii drobnych kolizji (do prędkości ok. 15 km/h).

Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne są standardowe we wszystkich wersjach CX-5, tak samo jak napinacze przednich pasów oraz ograniczniki obciążeń, które zmniejszają ryzyko uszkodzenia klatki piersiowej. Kolumna kierownicza (wyposażona dla komfortu w regulację osiową i pionową) chowa się podczas uderzenia, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko dla kierowcy. Bloki fotela ukształtowano tak, aby wyeliminować kontakt z klatką piersiową zasiadającej w nim osoby. Dużą wagę przyłożono do eliminacji ryzyka uszkodzenia karku, korzystając z projektu zmniejszającego potencjalne urazy kręgosłupa szyjnego w trakcie kolizji tylnej.

 

 

W drugim rzędzie foteli Mazda wprowadziła wewnętrzny mechanizm przeciwnurkowy, który ogranicza ruch ciała w czasie kolizji. Dla najmniejszych pasażerów CX-5 ma punkty mocowania ISOFIX wraz z dodatkowym górnym punktem kotwiczenia

Kolejna premiera Mazdy to absorbujący energię kształt przodu samochodu, zmniejszający ryzyko uszkodzeń ciała pieszych. Maska CX-5 ma specjalną strefę zgniotu nad silnikiem. Podszybie i zestaw zegarów skonstruowano z materiałów miękkich, aby zmniejszyć ryzyko fatalnego w skutkach wypadku, gdyby pieszy uderzył głową w przednią szybę. Przedni zderzak wyłożony jest materiałem absorbującym uderzenia, aby zmniejszyć potencjalne uszkodzenia nóg, a jego specjalny kształt zmniejsza ryzyko wciągnięcia nóg pod samochód.

CENY

Salony dealerskie w Polsce przyjmują już zamówienia na nową CX-5 w wersji z silnikiem benzynowym. Ceny SKYACTIV-G o pojemności 2,0 litra zaczynają się już od 91 900 zł brutto.

A oto jak kształtują się ceny:

SKYACTIV-G 165 KM 6 MT (4×2)
– SkyGo – 91 900 zł.;
– SkyMOTION – 101 900 zł.;
– SkyENERGY – 110 400 zł.

SKYACTIV-G 160 KM 6 MT (4×4)
– SkyMOTION – 109 900 zł.;
– SkyENERGY – 118 400 zł.;
– SkyPASSION – 126 900 zł

SKYACTIV-G 160 KM 6 AT (4×4)
– SkyMOTION – 117 n900 zł.;
– SkyENERGY – 126 400 zł.;
– SkyPASSION – 134 900 zł.

Dopłata za lakier metaliczny wynosi 2500 zł.