MERCEDES: ACTROS Z SYSTEMEM HIGHWAY PILOT NA A8

Shaping Future Transportation

Na autostradzie A8 między Denkendorf a lotniskiem w Stuttgarcie seryjna ciężarówka odbyła pierwszy na świecie częściowo zautomatyzowany przejazd drogą publiczną.

Standardowy Actros został na potrzeby testu autonomicznej jazdy wyposażony w inteligentny system Highway Pilot. Ciężarówka została zatwierdzona jako pojazd badawczy zgodnie z niemieckimi przepisami ruchu drogowego dotyczącymi homologacji (§19/6 StVZO).


Zobacz także:

UŻYTKOWE

TECHNIKA


 

Lokalny urząd dozoru technicznego przeprowadził kontrolę pojazdu i wydał opinię biegłego, na podstawie której władze samorządowe Badenii- Wirtembergii przyznały zwolnienie w oparciu o §70 StVZO. W rezultacie ciężarówka została dopuszczona do jazdy po autostradach w sposób częściowo zautomatyzowany.

Shaping Future Transportation

– Dzisiejsza premiera stanowi kolejny istotny krok w kierunku rynkowej dojrzałości autonomicznych ciężarówek – a zarazem w kierunku bezpiecznego, zrównoważonego transportu drogowego przyszłości – powiedział Wolfgang Bernhard, Członek Zarządu koncernu Daimler.

Fuzja czujników, czyli połączenie sprawdzonych, zaawansowanych systemów wspomagających komfort i bezpieczeństwo, pozwala ciężarówce z systemem Highway Pilot na stałą obserwację otoczenia z przodu pojazdu i – w pewnych sytuacjach – na jazdę zautomatyzowaną. Kierowca może bez obaw zdjąć ręce z kierownicy.

Gdy tylko ciężarówka zajmuje prawy pas, system jest gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Kierowca potwierdza to wciśnięciem przycisku. Actros starannie trzyma się swojego pasa, utrzymuje optymalny dystans od poprzedzającego auta i w razie potrzeby sam hamuje.

Mercedes-Benz Actros mit Highway Pilot auf der Autobahn (Highway Pilot ON)

Przed zjazdem na lotnisko system sam poprosił o przejęcie kontroli nad pojazdem – ciężarówka przełączyła się z trybu jazdy zautomatyzowanej na sterowanie ręczne, a system Highway Pilot został wyłączony. Kierowca zjechał Actrosem z autostrady i zawrócił, ponownie wjeżdżając na A8 w przeciwnym kierunku. Scenariusz jest dokładnie taki sam: Actros samodzielnie hamuje i przyspiesza w płynnym ruchu autostradowym.

Jeśli ciężarówka zbliża się do przeszkody, takiej jak roboty drogowe na A8, system prosi kierowcę samodzielne poprowadzenie pojazdu. Gdy pojazd minie odcinek, na którym obowiązują utrudnienia, Highway Pilot ponownie przejmuje nad nim kontrolę.

Kierowca bezpieczniejszy od człowieka

Mercedes-Benz Actros napędzany jest 12,8-litrowym silnikiem z rodziny OM 471, a jego wyposażenie obejmuje wszystkie sprawdzone systemy wspomagania i bezpieczeństwa, takie jak przekładnia PowerShift 3, tempomat Predictive Powertrain Control (PPC), system antykolizyjny Active Brake Assist 3, asystent monitorujący zmęczenie kierowcy oraz komputer pokładowy FleetBoard. Wszystkie te układy współpracują z czujnikami systemu Highway Pilot.

mer_asys4

W trybie jazdy zautomatyzowanej kierowca ma przez cały czas kontrolę nad pojazdem – może przejąć stery w wymagających sytuacjach. System sam prosi prowadzącego auto za pomocą sygnałów akustycznych i optycznych o przejęcie zadania prowadzenia pojazdu gdy tego wymaga sytuacja. Jeśli jednak on nie zareaguje, ciężarówka sama się zatrzyma – automatycznie i w bezpieczny sposób.

Ciężarówka dalekobieżna co roku pokonuje średnio 130 tys. km. Funkcje jazdy autonomicznej pozwalają odciążyć kierowcę w trakcie monotonnego pokonywania odcinków autostradowych lub męczącego przedzierania się przez korki.

Wykorzystanie sieci cyfrowych w ruchu drogowym wchodzi w fazę znacznego rozwoju. Łączność oznacza nie tylko połączenie wszystkich systemów wspomagania, bezpieczeństwa i telematyki z nowymi układami czujników, ale obejmuje też tworzenie inteligentnych sieci między pojazdami oraz między pojazdami a elementami infrastruktury transportu.