MERCEDES-BENZ: DWIE NOWE LIMUZYNY ELEKTRYCZNE EQE O WYSOKICH OSIĄGACH

Mercedes-AMG poszerza swoją gamę o kolejne modele z napędem elektrycznym. To biznesowe limuzyny Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC oraz Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+.

Obie bazują na architekturze Mercedesa dla całkowicie elektrycznych aut premium i luksusowych (EVA2). Specyficzne dla AMG rozwiązania – zwłaszcza w obszarze napędu, zawieszenia, hamulców, brzmienia, wyglądu nadwozia i wnętrza oraz wyposażenia – mają zapewnić użytkownikom nowych modeli emocjonujące wrażenia z jazdy.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


Obie nowości korzystają ze zorientowanej na wysokie osiągi koncepcji napędu elektrycznego z dwoma silnikami. Mocny zespół napędowy eATS z jednostkami przy każdej z osi oferuje również w pełni zmienny napęd na wszystkie koła, który optymalnie przenosi siłę napędową na asfalt niezależnie od warunków. Spektrum mocy waha się od 350 kW (476 KM) w EQE 43 4MATIC do 505 kW (687 KM) w EQE 53 4MATIC+ z opcjonalnym pakietem AMG DYNAMIC PLUS i funkcją „doładowania” (ang. boost). Maksymalny moment obrotowy wynosi od 858 do 1000 Nm.

AMG SOUND EXPERIENCE

Za wrażenia dźwiękowe odpowiada nagłośnienie, które tworzy odgłosy za pomocą specjalnych głośników, siłownika basowego i generatora dźwięku. Kierowca ma do wyboru dwa programy akustyczne: autentyczny „Authentic” oraz, opcjonalnie, wyczynowy „Performance” (tylko dla EQE 53 z pakietem AMG DYNAMIC PLUS). Oba są dostępne w trzech wariantach: zrównoważonym, sportowym i potężnym. Ton oraz intensywność brzmienia AMG SOUND EXPERIENCE są uzależnione od aktualnych warunków jazdy, wybranego programu lub preferencji kierowcy, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

Specyficzne dla AMG silniki elektryczne

Specyficzne dla AMG jednostki elektryczne przy przedniej i tylnej osi są silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi. Zdecydowany nacisk na osiągi jest widoczny już w samych wartościach mocy i momentu obrotowego. Ponadto oba motory charakteryzują się optymalnym zbalansowaniem przyrostu mocy, efektywności oraz komfortu akustycznego. Silniki zastosowane w EQE 43 4MATIC korzystają ze specyficznego dla AMG zestrojenia i sterowania. Wariant EQE 53 4MATIC+ również używa jednostek specyficznych dla AMG, ale ze zmodyfikowanymi uzwojeniami i laminacjami oraz specjalnym falownikiem. Zwiększono też natężenie. Pozwala to osiągać jeszcze wyższe obroty i większą moc. Szczególnie mocny jest tylny silnik – to zasługa jego sześciofazowej konstrukcji, opartej na dwóch uzwojeniach po trzy fazy każde. Stojan z uzwojeniem wciągającym zapewnia szczególnie silne pole magnetyczne.

Do tego dochodzi bardzo wytrzymała termika, umożliwiająca powtarzalne manewry przyspieszania przy niezmiennie wysokiej wydajności. Głównym elementem tej wyrafinowanej konstrukcji jest tzw. lanca wodna w wale wirnika, która służy do jego chłodzenia. Ponadto koncepcja chłodzenia obejmuje specjalne żebra na stojanie oraz igłowo-żebrową strukturę falownika, wykonaną z wysokowydajnej ceramiki. Zastosowano również wymiennik ciepła oleju przekładniowego: w celu zwiększenia wydajności napędu olej jest nie tylko chłodzony, ale – podczas rozruchu – także podgrzewany.

Akumulator nowej generacji o pojemności 90,6 kWh

Nowe modele Mercedes-AMG EQE wyposażono w litowo-jonowy akumulator trakcyjny o napięciu 328 V. Jego użyteczna pojemność wynosi 90,6 kWh. Składa się on z 10 modułów z łącznie 360 ogniwami kieszonkowymi (ang. pouch cells). Nowa generacja baterii charakteryzuje się dużą gęstością energii i umożliwia bezprzewodowe przeprowadzanie aktualizacji systemu zarządzania pracą akumulatora. Pozwala to na systematyczne ulepszenia w całym cyklu życia pojazdu. Znaczny postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju uzyskano po stronie chemii komórek: zawartość kobaltu spadła do 10%. Zoptymalizowany materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

W EQE 53 4MATIC+ specjalnie dostrojono również system zarządzania pracą akumulatora. W trybach jazdy Sport i Sport+ nacisk kładziony jest na osiągi, a w Comfort – na jak największy zasięg. Ponadto wariant ten otrzymał specyficzną dla AMG wiązkę przewodów, dostosowaną do jego wyższych osiągów.

Inteligentne zarządzanie temperaturą zapewnia szybkie ładowanie

Kolejną zaletą nowej generacji akumulatorów są krótkie czasy ładowania. Na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC) uzupełnianie energii może odbywać się z mocą 170 kW. W praktyce oznacza to, że prąd potrzebny do pokonania 180 km w cyklu WLTP „tankuje się” w takim przypadku w ciągu zaledwie 15 min. A dzięki pokładowej ładowarce EQE sygnowane przez AMG można wygodnie ładować w domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem przemiennym (AC) o mocy 11 kW lub, opcjonalnie, 22 kW.

Do skrócenia czasu ładowania przyczynia się skuteczne zarządzanie temperaturą. Jeśli kierowca uruchomi pokładową inteligentną nawigację, akumulator zostanie ogrzany lub schłodzony podczas jazdy, tak aby w punkcie ładowania miał temperaturę optymalną do szybkiego ładowania. Pożądany zakres temperatur uzyskuje się tu za pomocą układu chłodzenia oraz zintegrowanej z nim grzałki wspomagającej PTC. Już sama konstrukcja akumulatora ma na celu zapewnienie optymalnej temperatury pracy we wszystkich warunkach – aluminiowe wytłoczki w ramie baterii zaopatrzono w specjalne wgłębienia, przez które przepływa płyn chłodzący.

Akumulator został dopracowany również pod kątem trwałości. Znaczący udział ma w tym funkcja ECO Charging (z ang. Ładowanie ECO): inteligentne sterowanie zmniejsza obciążenie akumulatora podczas ładowania, a tym samym spowalnia proces jego starzenia. Długą żywotność zapewnia certyfikat baterii, ważny do 10 lat lub do przebiegu 250 000 km.

W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC i 4MATIC+

Za przeniesienie siły napędowej na asfalt odpowiada w pełni zmienny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC (w EQE 43) lub 4MATIC+ (w EQE 53). Symbol plusa w nazwie „4MATIC+” oznacza już nie tylko w pełni zmienny rozdział momentu obrotowego, który oferują oba warianty, ale cały „pakiet” dodatkowych osiągów i dynamiki EQE 53.

W obu modelach układ napędowy nieprzerwanie rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną oś w zależności od sytuacji na drodze. W porównaniu z mechanicznym napędem 4×4 elektryczny zespół odznacza się znacznie szybszą reakcją – moment jest tu kontrolowany 160 razy na sekundę. Jego rozkład zależy od wybranego trybu jazdy: w programie Comfort oprogramowanie koncentruje się na uzyskaniu maksymalnej efektywności, a w Sport i Sport+ więcej siły napędowej trafia na tył, z myślą o uzyskaniu większej dynamiki poprzecznej.

Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjną regulacją tłumienia

Pneumatyczne zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym tłumieniem opiera się na czterowahaczowej konstrukcji z przodu oraz wielowahaczowej z tyłu. Na potrzeby wariantów AMG obie osie EQE zostały zoptymalizowane: zmiany objęły zastosowanie zwrotnic, wahaczy i stabilizatorów o sztywniejszych nastawach. Zasadniczo podwozie odpowiada zawieszeniu EQS-a AMG oraz AMG GT 4-drzwiowego Coupé, ale jego konfiguracja została dostosowana do wymogów EQE. Aby uzyskać jeszcze bardziej bezpośredni kontakt z drogą, rama pomocnicza tylnej osi łączy się z nadwoziem za pomocą o 50% sztywniejszych łożysk o ograniczonym luzie.

Inteligentna kontrola prześwitu ma swój udział także w efektywności – zapewniając lepszą aerodynamikę i niższe zużycie energii. W trybach jazdy Sport i Sport+ oba Mercedesy-AMG EQE obniżają się o 15 mm już na postoju. W programie Comfort poziom zawieszenia jest uzależniony od prędkości – prześwit zmniejsza się przy 120 km/h i zwiększa z powrotem przy 80 km/h.

Za wysoki potencjał dynamiki jazdy odpowiadają również specjalne opony, specjalnie dostosowane do wymagań w pełni elektrycznych maszyn AMG Performance. To ogumienie Michelin Pilot Sport EV, przeznaczone do aut sportowych z napędem elektrycznym.

Skrętna tylna oś montowana w standardzie

Oba modele Mercedes-AMG EQE są standardowo wyposażone w skrętną tylną oś (kąt skrętu do 3,6°). Interakcja między obiema osiami pozwala uzyskać zwinne reakcje na lokalnych drogach i wysoką stabilność przy szybszej jeździe. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do przednich. Dzięki temu Mercedes-AMG EQE jest prowadzi się z lekkością, a podczas parkowania okazuje się wyjątkowo zwrotny<. Powyżej 60 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku/strong>, co przednie. „Wirtualnie” wydłuża to rozstaw osi i zapewnia większą stabilność oraz bezpieczeństwo jazdy, np. w obliczu szybkich zmian pasa ruchu lub nagłych manewrów omijania.

Indywidualne wrażenia z jazdy: tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT

Charakterystykę pojazdu można modyfikować za dotknięciem przycisku – w zależności od sytuacji na drodze lub preferencji kierowcy. Do wyboru jest pięć trybów AMG DYNAMIC SELECT: Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual. Programy te obejmują szerokie spektrum wrażeń z jazdy, od wysokiego komfortu po wyraźnie sportowy charakter. Poszczególne tryby wpływają na istotne parametry, takie jak praca napędu, ustawienia podwozia, zestrojenie systemu kontroli dynamiki jazdy AMG DYNAMICS oraz brzmienia AMG SOUND EXPERIENCE. Maksymalną moc napędu można wywołać w programie Sport+ lub we wszystkich programach jazdy poprzez kickdown (wciśnięcie pedału gazu do podłogi). Pomijając kickdown, we wszystkich trybach poza Sport+ moc maksymalna jest optymalizowana pod kątem zmniejszenia zużycia energii.

W zależności od wybranego programu jazdy centralna jednostka sterująca automatycznie aktywuje różne strategie obniżania wydajności oraz pracy układu chłodzenia: w trybach Sport i Sport+ chłodzenie jest aktywowane wcześniej, a jego skuteczność zostaje zwiększona w celu dłuższego utrzymania najwyższego poziom mocy. Kierowca może dodatkowo zwiększyć potencjał przyjemności z jazdy – np. na zamkniętych torach wyścigowych – dzięki funkcji ESP OFF.

Design nadwozia z charakterystycznymi cechami AMG

Łukowaty profil dachu oraz nadwozie typu fastback z wysuniętą do przodu kabiną wyraźnie odróżniają nowe modele Mercedes-AMG EQE od samochodów z silnikami spalinowymi. Koncepcja projektowania znajduje odzwierciedlenie w wymodelowanych płaszczyznach, zredukowanych połączeniach i płynnych przejściach. Design nadwozia nawiązuje również do wizualnej tożsamości AMG – na przykład przedni pas wyróżnia charakterystyczna dla AMG czarna osłona chłodnicy z tłoczonymi na gorąco, chromowanymi poprzeczkami.

Pakiet AMG DYNAMIC PLUS ze sportowymi dodatkami

Pakiet AMG DYNAMIC PLUS, dostępny jako opcja dla EQE 53 4MATIC+, łączy dodatki związane z dynamiką jazdy – w tym zapewniającą potężne przyspieszenie funkcję RACE START, zwiększenie maksymalnej prędkości do 240 km/h oraz brzmienie AMG SOUND EXPERIENCE „Performance”. Typowe dla AMG wrażenia uzupełniają w tym przypadku specjalnie skomponowane dźwięki, towarzyszące na przykład ładowaniu lub korzystaniu z funkcji inforozrywki. Oprócz modulacji brzmienia silnika AMG SOUND EXPERIENCE „Performance” obejmuje bowiem tak zwane dźwięki zdarzeń, na przykład specyficzny sygnał przy blokowaniu lub uruchamianiu pojazdu.

Jeśli temperatura i stan naładowania są odpowiednie, w trybie RACE START można na krótko zwiększyć maksymalną moc (do 110%, czyli 505 kW) oraz maksymalny moment obrotowy. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Mercedes AMG EQE 53 4MATIC+ potrzebuje wtedy zaledwie 3,3 s.

Opcje podkreślające dynamiczny potencjał

Na życzenie dostępne są również liczne opcje AMG podkreślające dynamiczny potencjał nowych modeli EQE 43 i EQE 53. Należą do nich elementy stylistyczne, takie jak pakiet AMG Night z czarnymi akcentami, czerwone zaciski hamulcowe czy ozdobne wykończenia AMG z włókna węglowego. Elektryczne limuzyny o wysokich osiągach można doposażyć też w elementy zwiększające dynamikę jazdy, na przykład w wysokowydajny ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG. Ponadto do wyboru są aerodynamicznie zoptymalizowane 20- i 21-calowe obręcze AMG z lekkich stopów.

Zrównoważone wykorzystanie energii dzięki Mercedes me Charge

Dzięki Mercedes me Charge klienci mogą zawsze korzystać z „zielonego” ładowania – od 2021 r. jest ono dostępne na każdej publicznej stacji ładowania w całej Europie. Wysokiej jakości gwarancje pochodzenia zapewniają, że do sieci „wróci” tyle samo energii z odnawialnych źródeł, ile w ramach usługi Mercedes me Charge trafi do akumulatora pojazdu. W ciągu pierwszych 3 lat od zakupu nie obowiązuje podstawowa opłata za Mercedes me Charge, a tym samym za „zielone” ładowanie. Kolejną zaletą jest IONITY Unlimited: wszyscy europejscy nabywcy EQE mogą przez rok bezpłatnie korzystać z sieci stacji szybkiego ładowania IONITY. A dzięki nowej funkcji Plug & Charge (z ang. podłącz i ładuj) ładowanie AMG EQE jest wyjątkowo komfortowe.

Mercedes me Charge to obecnie największa sieć ładowania na świecie: liczy ponad 500 000 punktów ładowania AC i DC w 31 krajach, w tym ponad 200 000 w samej Europie. Liczby te uwzględniają również 336 stacji szybkiego ładowania IONITY, której Mercedes-Benz jest współzałożycielem. Funkcjonalność Mercedes me Charge w MBUX została wzbogacona o funkcje takie jak filtrowanie i prognozowanie dostępności stacji ładowania.

Predykcyjne planowanie tras i efektywna jazda dzięki inteligentnej nawigacji

System nawigacji w EQE pozwala zaplanować najszybszą i najwygodniejszą trasę z uwzględnieniem postojów na ładowanie, wyznaczanych w oparciu o wiele czynników, takich jak zużycie energii, korki na trasie czy styl jazdy. W swoich obliczeniach nawigacja uwzględnia wszystkie istotne dane, począwszy od topografii i trasy przez prędkość jazdy aż po wymagania dotyczące ogrzewania i chłodzenia.

Przyjazne środowisku materiały

Ponad 80 kg masy własnej samochodu przypada na komponenty wykonane z materiałów oszczędzających zasoby (surowce odnawialne oraz pochodzące z recyklingu). Przykład: do produkcji wykładziny podłogowej całkowicie elektrycznego modelu AMG wykorzystano nową przędzę z regenerowanego nylonu. W porównaniu z tradycyjnym materiałem jedna tona takiej przędzy pozwala zaoszczędzić ponad 6,5 tony CO2. Stal do budowy nadwozia w 80% składa się ze stali wtórnej, której większość pochodzi z recyklingu złomu stalowego.