MERCEDES-BENZ: PREMIERA NOWEGO, KOMPAKTOWEGO SUV-A EQB

W 2021 r. zadebiutowały już cztery nowe modele Mercedes-EQ (EQA, EQB, elektryczna biznesowa limuzyna EQE oraz luksusowa limuzyna EQS), a także Concept EQT – zwiastun nowego, wysokiego poziomu jakości w segmencie małych aut dostawczych.

Rodzina hybryd plug-in Mercedes-Benz, składająca się obecnie z ponad 20 wariantów, zostaje wzbogacona o zelektryfikowane wersje Klasy C i Klasy S. W 2021 r. Mercedes-Benz Cars spodziewa się zwiększenia udziału xEV-ów, czyli hybryd plug-in i aut w pełni elektrycznych, w swojej sprzedaży do około 13%. Ponadto uznanie klientów zdobywają łagodne hybrydy, zwane też miękkimi, z rozrusznikogeneratorem i 48-woltową instalacją elektryczną – zwłaszcza w gamie luksusowych modeli z gwiazdą.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Nowy EQB łączy kwadratowe formy naszych aut terenowych i przenosi je w przyszłość – powiedział Gorden Wagener, szef designu w Grupie Daimler.

W Europie w pełni elektryczny kompaktowy SUV początkowo trafi na rynek w dwóch wersjach: EQB 300 4MATIC o mocy 168 kW/228 KM oraz EQB 350 4MATIC o mocy 215 kW/292 KM. Zasięgi według WLTP w obu przypadkach wynoszą 419 km. Z czasem pojawią się kolejne warianty, w tym wersja o szczególnie dużym zasięgu.

Dużo miejsca i „elastyczny” bagażnik

EQB wzbogaca rodzinę kompaktowych Mercedesów. Konstrukcyjnie jest ściśle powiązany w szczególności z dwoma modelami: z EQA, po którym „odziedziczył” technikę napędu, oraz z kompaktowym SUV-em GLB, z którym dzieli duży rozstaw osi (2829 mm), przestronne i wszechstronnie konfigurowalne wnętrze oraz opcjonalny trzeci rząd siedzeń z dwoma dodatkowymi pojedynczymi fotelami.

Wersja 5-osobowa mierzy 4684 mm długości, 1834 mm szerokości (bez lusterek) i 1667 mm wysokości. Pojemność bagażnika wynosi od 495 do 1710 lub od 465 do 1620 l (odpowiednio, dla odmiany 5- albo 7-miejscowej) – wyniki te plasują EQB na poziomie kompaktowych kombi. Oparcia siedzeń w drugim rzędzie są standardowo regulowane (kilka położeń do wyboru), a całe fotele można na życzenie przesuwać w zakresie 140 mm, co pozwala na powiększenie bagażnika nawet o 190 l.

Opcjonalnie EQB oferuje trzeci rząd siedzeń złożony z dwóch dodatkowych pojedynczych foteli, zapewniających komfortową ilość miejsca osobom o wzroście do 1,65 m. Rozbudowane wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje chowane zagłówki, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia na wszystkich zewnętrznych miejscach oraz boczną poduszkę, która chroni wszystkich podróżujących. W drugim i trzecim rzędzie można zamontować łącznie do czterech fotelików dziecięcych plus jeszcze jeden na przednim siedzeniu pasażera.

Elektrodesign z charakterem

EQB interpretuje progresywny luksus Mercedes-EQ w szczególnie wyrazisty sposób. Wyróżnia go typowa dla modeli EQ czarna osłona chłodnicy z centralną gwiazdą. Kolejną charakterystyczną cechą elektrycznych Mercedesów są pasy świetlne z przodu i z tyłu. Unikalną „elektroestetykę” podkreślają niebieskie akcenty we wnętrzu reflektorów. Nadwozie z umiarkowanie pochyloną przednią szybą pozwoliło na wygospodarowanie znacznej przestrzeni w kabinie. Proporcje EQB podkreśla rozmieszczenie okładzin ochronnych wokół karoserii. W widoku z profilu dominuje muskularne wyprofilowanie tylnych błotników, zaakcentowane poprzez „podniesienie” dolnej linii bocznych szyb. Szeroko rozstawione koła nadają autu silną prezencję i pewną postawę na drodze. Nabywcy mają do wyboru, dwu- lub trójkolorowe obręcze kół z lekkich stopów o średnicy do 20 cali, w tym wzory z ozdobnym wykończeniem w kolorze różowego złota lub niebieskim.

LED-owe tylne lampy harmonijnie łączą się ze zwężającym się pasem świetlnym (również w technice LED). Podkreśla on optyczną szerokość tylnej partii EQB. Umieszczona na zderzaku tablica rejestracyjna pozwala wyeksponować efektownie „wyrzeźbioną” pokrywę bagażnika. Użytkowe walory nowego EQB akcentują z kolei charakterystyczne relingi dachowe.

Na kierowcę nowego elektrycznego SUV-a czeka panoramiczny kokpit z systemem operacyjnym MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Do terenowych aspiracji nawiązują elementy o wyglądzie aluminium – na drzwiach, konsoli środkowej i desce rozdzielczej po stronie pasażera. W zależności od linii stylistycznej i wyposażenia na elektryczną naturę EQB wskazują efektowne, podświetlane elementy ozdobne oraz dekoracyjne dodatki w kolorze różowego złota na otworach wentylacyjnych, siedzeniach oraz kluczyku do samochodu. W tej samej kolorystyce, z akcentami w kolorze różowego złota i niebieskim, utrzymano interfejsy wyświetlaczy.

EQB osiąga bardzo dobrą wartość współczynnika oporu powietrza (Cd) – od 0,28. Powierzchnia czołowa A wynosi 2,53 m2. Do najważniejszych rozwiązań z zakresu aerodynamiki należą całkowicie zamknięty system kontroli powietrza chłodzącego w górnej sekcji, aerodynamicznie efektywne przednie i tylne zderzaki, gładkie, niemal całkowicie „zamknięte” podwozie, specjalnie zoptymalizowane obręcze oraz odpowiednio zmodyfikowane spojlery przednich i tylnych kół.

Efektywna przyjemność z jazdy i inteligentna nawigacja

Asystent ECO Assist oferuje kierowcy dopasowanie rekuperacji do konkretnej sytuacji. W swojej strategii uwzględnia on dane z nawigacji, rozpoznane znaki drogowe oraz informacje z czujników pojazdu. Przewidująca jazda oszczędza energię, zwiększając zasięg.

Do przyjaznej obsługi EQB na co dzień przyczynia się standardowa inteligentna nawigacja dla aut elektrycznych, która oblicza najszybszą trasę do podanego miejsca docelowego i prowadzi ciągłe symulacje zasięgu, biorąc pod uwagę wszelkie konieczne postoje na ładowanie. Uwzględnia przy tym szereg zróżnicowanych czynników, takich jak topografia terenu czy pogoda, i jest w stanie dynamicznie reagować na zmiany warunków drogowych lub stylu jazdy. Ponadto inteligentna nawigacja dla aut elektrycznych dba o to, aby – w razie potrzeby – wysokonapięciowy akumulator osiągnął optymalną temperaturę przed planowanym przystankiem na ładowanie.

Zaawansowana technika ładowania, rozległa sieć i kompensacja „zieloną” energią

W domu lub na publicznych stacjach ładowania EQB można, za pomocą pokładowej ładowarki, ładować prądem przemiennym (AC) z mocą do 11 kW. Czas potrzebny do pełnego naładowania zależy od dostępnej infrastruktury i wyposażenia pojazdu w danym kraju. Ładowanie ze ściennej ładowarki Mercedes-Benz Wallbox jest znacznie szybsze niż z domowego gniazdka.

Jeszcze krótszy czas osiągnąć można na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym (DC). W zależności od stanu i temperatury wysokonapięciowego akumulatora oraz rodzaju stacji EQB ładuje się z mocą do 100 kW. W optymalnych warunkach czas ładowania wynosi od 10 do 80% stanu wynosi nieco ponad 30 minut.

Dzięki usłudze Mercedes me Charge kierowcy EQB mogą korzystać z jednej z najbardziej rozbudowanych sieci ładowania na świecie: obecnie obejmuje ona ponad 530 000 stacji ładowania AC i DC w 31 krajach. Mercedes me Charge umożliwia klientom Mercedes-EQ wygodne ładowanie na stacjach różnych dostawców – zintegrowana funkcja płatności zwalnia ich ze zbędnych formalności.

Wysokiej jakości świadectwa pochodzenia gwarantują, że prąd użyty w ramach europejskiej sieci Mercedes me Charge zostanie zrekompensowany poprzez wprowadzenie do sieci odpowiedniej ilości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł. Dotyczy to ponad 200 000 publicznych stacji ładowania objętych usługą Mercedes me Charge w całej Europie.

Kooperacyjne wsparcie dla kierowcy i wysoki poziom bezpieczeństwa w razie wypadku

EQB jest wyposażony w inteligentne systemy wspomagające. Standardowe wyposażenie obejmuje Aktywnego asystenta pasa ruchu i Aktywnego asystenta hamowania. Ten drugi dzięki autonomicznemu hamowaniu pozwala uniknąć kolizji lub ogranicza jej skutki w wielu krytycznych sytuacjach. Przy typowych prędkościach miejskich system może również wykrywać stojące pojazdy i przechodzących pieszych. Udoskonalone funkcje pakietu bezpieczeństwa jazdy obejmują np. funkcję manewru skrętu, funkcję tworzenia korytarza awaryjnego, funkcję ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega o zbliżających się rowerzystach lub innych pojazdach), a także ostrzeganie o wykryciu pieszych w pobliżu przejść dla pieszych.

Bazując na solidnej konstrukcji nadwozia GLB, projektanci dostosowali nowy model do szczególnych wymagań wobec samochodu elektrycznego. Akumulator zlokalizowano w ramie wykonanej z wytłaczanych profili. Pełni ona funkcję konstrukcyjną, którą do tej pory realizowały umieszczone w podłodze poprzecznice. Osłona akumulatora w jego przedniej części może zapobiec przebiciu baterii przez ciała obce.

EQB musiał oczywiście przejść standardowy, szeroko zakrojony program testów zderzeniowych Mercedes-Benz. Obowiązują go również surowe wymagania dotyczące akumulatora oraz wszystkich elementów przewodzących prąd elektryczny.

EQB w globalnej sieci produkcyjnej

Produkcja EQB rozpocznie się we wrześniu 2021 r. w dwóch lokalizacjach w ramach globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Cars: w węgierskiej fabryce Mercedes-Benz w Kecskemét (egzemplarze na rynek globalny) oraz w zakładzie niemiecko-chińskiej spółki joint venture BBAC w Pekinie (auta na rynek chiński). W obu placówkach rozpoczęły się już przygotowania, w tym procesy kwalifikacji personelu i prace budowlane. Kompaktowy SUV EQB będzie pierwszym w pełni elektrycznym seryjnym Mercedesem z Węgier i uzupełni portfolio wytwarzanych tam hybryd typu plug-in. Od momentu uruchomienia produkcji w 2012 r. węgierskie zakłady stale zyskują na znaczeniu w globalnej sieci fabryk Mercedes-Benz Cars. Oprócz powiązania z cyfrową siecią produkcyjną ich atutem jest bezpośrednia współpraca z wiodącą fabryką aut kompaktowych w Rastatt w Badenii-Wirtembergii.

Akumulatory do kompaktowych modeli Mercedes-EQ wytwarzanych aktualnie w Europie są dostarczane przez Accumotive – spółkę zależną Mercedes-Benz z siedzibą w Kamenz – oraz przez fabrykę baterii w Jaworze w Polsce. Oba zakłady od samego początku były projektowane do funkcjonowania jako obiekty neutralne pod względem emisji CO₂.