MERCEDES: ESF CZYLI MYŚLENIE O NOWEJ MOBILNOŚCI

Kluczowe rozwiązania techniczne, jeśli chodzi o mobilność przyszłości to elektryczne układy napędowe oraz jazda w pełni zautomatyzowana.

Wpłyną one na wymagania dotyczące samochodowego bezpieczeństwa, co nie jest sprawą prostą.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Po pierwsze, znacznie bardziej elastyczne pozycje podróżujących w kabinie takich pojazdów będą wymagać odmiennych form ochrony w razie wypadku. Po drugie, głównymi czynnikami akceptacji pojazdów samojezdnych będą empatia i zaufanie wszystkich uczestników ruchu – muszą być oni w stanie intuicyjnie rozpoznać, co zamierza zrobić pojazd, który porusza się w sposób pełni zautomatyzowany.

W wielu sytuacjach jego kierowca nie będzie mógł bowiem tego zakomunikować. Eksperymentalny pojazd badawczy Mercedes- Benz ESF 2019 kontynuuje tradycje swoich poprzedników i prezentuje idee, nad którymi pracują eksperci Mercedesa ds. bezpieczeństwa. Niektóre spośród kilkunastu zastosowanych w nim innowacji są zbliżone do produkcji seryjnej, a inne to wizje sięgające daleko w przyszłość.

ESF 2019 bazuje na nowym modelu GLE, oferuje funkcję jazdy zautomatyzowanej i dysponuje hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in. Zaprezentowano go 10 lat po poprzednim pojeździe badawczym z serii ESF – ESF 2009. I podobnie jak poprzednik, pod pewnymi względami zapowiada rozwiązania, które trafią do produkcji, pod innymi prezentuje wizje na przyszłość, a jeszcze w innych aspektach stanowi przedmiot dyskusji i narzędzie do dalszej poprawy bezpieczeństwa.

Oto przegląd kluczowych rozwiązań technicznych ESF 2019:

• Wszechstronne bezpieczeństwo kierowcy: gdy ESF 2019 porusza się w trybie w pełni zautomatyzowanym, kierownica i zestaw pedałów zostają schowane celem zmniejszenia ryzyka odniesienia obrażeń podczas ewentualnego wypadku. Większa elastyczność wnętrza wymaga nowych pomysłów w zakresie systemów ochronnych (pas zintegrowany z siedziskiem) i alternatywnego miejsca montażu poduszek powietrznych (poduszka powietrzna kierowcy znajduje się w desce rozdzielczej, a poduszka boczna została zintegrowana w boczku fotela). ESF 2019 proponuje również rozwiązania przydatne w manualnym trybie jazdy: specjalne oświetlenie w osłonie przeciwsłonecznej ma witalizujące działanie i może pomóc kierowcy zachować czujność na drodze.

• Komunikacja z otoczeniem: aby ludzie zyskali zaufanie do zautomatyzowanego pojazdu, muszą być w stanie natychmiast i intuicyjnie rozpoznać, jakie są jego zamiary. Z tego powodu czujniki nie tylko monitorują ruch uliczny i komunikują się z otoczeniem we wszystkich kierunkach, ale mogą też ostrzegać innych użytkowników ruchu. Pojazd wyposażono również w reflektory Digital Light, z nieoślepiającymi światłami drogowym w jakości HD i rozdzielczością ponad 2 mln pikseli.

• Bezpieczeństwo dzieci: w ramach koncepcji fotelika dziecięcego Pre-Safe Child w obliczu wypadku następuje zapobiegawcze napięcie pasa bezpieczeństwa i wysunięcie bocznych elementów chroniących przed skutkami uderzenia. Napięcie pasa sprawia, że dziecko jest mocnieji dokładniej przytrzymywane w foteliku, a to znacznie zmniejsza działające na nie obciążenia. Fotelik oferuje również funkcję monitorowania parametrów życiowych dziecka.

• Zabezpieczanie miejsc, w których doszło do niebezpiecznej sytuacji: ESF 2019 pokazuje, w jaki sposób można lepiej zabezpieczyć miejsca wypadków lub awarii – dzięki innowacjom takim jak zrobotyzowany trójkąt ostrzegawczy, który po zdarzeniu drogowym automatycznie wyłania się z tyłu pojazdu i ustawia na poboczu drogi. Inne pomysły to trójkąt ostrzegawczy, który rozkłada się na dachu pojazdu, oraz tylne okno pełniące funkcję powierzchni komunikacyjnej.

• Nowe funkcje Pre-Safe: Pre-Safe Curve wykorzystuje napinacz pasów bezpieczeństwa do ostrzeżenia kierowcy, że prawdopodobnie niewłaściwie ocenił najbliższy zakręt, a światła boczne z powłoką elektroluminescencyjną mogą „unieszkodliwić” sytuacje potencjalnie niebezpieczne. Z kolei Impulse Rear może zwiększyć ochronę podróżujących i innych uczestników zdarzenia drogowego na końcu korka.

• Bezpieczeństwo i wygoda podróżowania z tyłu: innowacyjna tylna poduszka powietrzna ma niespotykaną, rurową konstrukcję i wykorzystuje nową, specjalną koncepcję nadmuchiwania. Nowe auto wprowadza też szereg pomysłów, dzięki którym pasażerowie tylnych siedzeń mogą być skuteczniej motywowani do zapinania pasów bezpieczeństwa (podajniki pasów, podświetlane klamry, klamry USB oraz funkcja ogrzewaniu pasa).

• Aktywne bezpieczeństwo: rozbudowany aktywny asystent hamowania (Active Brake Assist) zapewnia dodatkową ochronę, szczególnie w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach drogowych z udziałem niechronionych użytkownikami dróg. Podczas skrętu wykrywa on pieszych i rowerzystów poruszających się równolegle do pierwotnego kierunku jazdy. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia, następuje autonomiczne hamowanie. Gdy wystąpi ryzyko kolizji z ruchem poprzecznym podczas skręcania lub przekraczania drogi, system zapobiega także ruszeniuz miejsca. Z kolei system ochrony pieszych 360° ostrzega i pomaga podczas parkowania i manewrowania w obliczu ryzyka kolizji z niechronionymi użytkownikami dróg (pieszych, rowerzystów), włącznie z autonomicznym hamowaniem.

Pozycja markiz w pracach rozwojowych nad bezpieczeństwem wszystkich uczestników ruchu to między innymi zasługa bazowania na scenariuszach rzeczywistych wypadków. Ta filozofia, nazwana Real Life Safety, obejmuje nie tylko symulacje i testy zderzeniowe, wymogi prawne oraz publikowane rankingi, ale także surowe wewnętrzne przepisy bezpieczeństwa.

Decyzja o zaprezentowaniu kolejnego pojazdu ESF – 10 lat po premierze ESF 2009 – zapadła w 2017 r. Najnowszy model reprezentuje mobilność jutra i demonstruje nowe koncepcje związane z automatyczną jazdą. Podczas opracowywania nowych przepisów, norm i procedur testowych regularnie rodzą się różne szczegółowe pytania. ESF zapewnia inżynierom podstawę do dyskusji i odpowiednią platformę.