MERCEDES: HISTORIA SUV-ÓW MARKI MA JUŻ ĆWIERĆ WIEKU

Model AAVision rozpoczął nowy rozdział w historii Mercedes- Benz. Koncepcyjny prototyp pokazany został podczas salonu samochodowego NAIAS w Detroit w styczniu 1996 roku.

Nowe auto wskazywało kierunek, który później obrała seryjna Klasa M (typoszereg W 163).


Zobacz relacje:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

Jej premiera w maju 1997 r. stanowiła udane wejście marki do segmentu SUV-ów. Od jesieni 2015 r. rodzina popularnych modeli tej klasy nosi nazwę GLE, czym nawiązuje do Klasy E. Od chwili debiutu Klasa M i jej następcy znaleźli łącznie ponad 2 miliony nabywców – co oznacza, że jak dotąd jest to najlepiej sprzedający się SUV w historii producenta.

W chwili debiutu AAVision przed 25 laty Mercedes- Benz był w trakcie strategicznej inicjatywy produktowej: do oferty dołączały nowe serie modelowe, które miały za zadanie poszerzyć ofertę producenta. Należały do nich m.in. Klasa A (W 168, premiera w 1997 r.) oraz kompaktowy roadster SLK (R 170, premiera w 1996 r.).

Kamieniem węgielnym, a zarazem obowiązkową pozycją w ofercie terenowych aut z gwiazdą, jest Klasa G produkowana od 1979 r. Jednak na początku lat 90. marka ze Stuttgartu dostrzegła potencjał w innym segmencie pojazdów terenowych: wśród wygodnych, usportowionych samochodów rekreacyjnych, technicznie ściśle powiązanych z autami osobowymi. Kluczowe aspekty tej koncepcji zostały zdefiniowane w 1993 r.

Trzy lata później– podczas targów NAIAS w Detroit – zaprezentowano koncepcyjny, zbliżony do seryjnego model AAVision. Jego nazwa stanowiła bezpośrednie odniesienie do segmentu „pojazdów typu all activity” (AAV, z ang. pojazdów uniwersalnych, wszechstronnych), które w Ameryce Północnej były znane jako SUV-y.

Europejska premiera AAVision nastąpiła 2 miesiące po targach NAIAS, podczas salonu samochodowego w Genewie. Wtedy po raz pierwszy zastosowano oznaczenie Klasa M i takiej nazwy użyto, gdy seryjna wersja samochodu dołączyła do rodziny osobowych Mercedesów. W budowę nowego modelu producent włożył ogromny wysiłek, szczególnie w kluczowe komponenty pojazdu: podwozie, układ napędowy oraz nowy, 3,2-litrowy silnik V6.


W maju 1997 r.
zaprezentowano oficjalnie gotową Klasę M z serii W 163. Nowe terenowe auto łączyło w sobie to, co najlepsze w świecie aut osobowych i terenowych: napęd na cztery koła, duży prześwit i przestronną kabinę. Cechy te uzupełniały wysoki komfort jazdy – nawet przy najwyższych prędkościach, elastyczne w konfiguracji wnętrze oraz harmonijny design.

Podwozie Klasy M odpowiadało za nowy poziom komfortu jazdy. Samochód miał niezależne zawieszenie kół z przodu i z tyłu. Również stały napęd na wszystkie koła różnił się od konwencjonalnych systemów: zrezygnowano z konwencjonalnych blokad mechanizmu różnicowego. Zamiast tego zastosowano udoskonaloną wersję elektronicznego systemu kontroli trakcji ETS (Electronic Traction System).

Jak to działa? Jeśli koło traci przyczepność na śliskiej nawierzchni, ETS przyhamowuje je aż do osiągnięcia określonej zalecanej różnicy prędkości. Zwiększa to moment napędowy kierowany do kół, które nadal dysponują odpowiednią trakcją. Połączenie niezależnego zawieszenia i systemu ETS pozwoliło zoptymalizować bezpieczeństwo oraz stabilność prowadzenia Klasy M zarówno na asfalcie, jak i poza nim.

Klasa M była wytwarzana w nowej fabryce w Tuscaloosiew stanie Alabama (USA). To pierwszy zakład producenta wytwarzający nowe osobowe auta poza granicami Niemiec. Jego budowa ruszyła w 1995 r. Produkcja Klasy M – początkowo w wersji ML 320 – rozpoczęła się w lutym 1997 r. Później gama modelowa została rozszerzona, m.in. o topowy wariant ML 55 AMG o mocy 255 kW (347 KM).