MERCEDES: KLASA M GUARD DLA STRACHLIWYCH

Klasa_M_Guard

Opancerzona wersja Klasy M dołącza do szerokiej rodziny modeli Mercedes-Benz Guard i tak jak one, reprezentuje typową dla marki, zintegrowaną koncepcję ochrony. Instalacja dodatkowych systemów została uwzględniona już na etapie projektowania i perfekcyjnie zintegrowana z architekturą samochodu.

Dzięki temu zachowuje on walory wersji seryjnych, takie jak luksusowo wykończone wnętrze, wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz pewne właściwości jezdne.


Zobacz także:
PREMIERY


Podobnie jak inne opancerzone modele Mercedes-Benz, nowa Klasa M Guard koncentruje się na kompleksowej, zintegrowanej ochronie kierowcy i pasażerów. Oznacza to, że poszczególne elementy ochronne łączone są z surowym nadwoziem już na etapie produkcji, a opancerzenie obejmuje nawet wzmocnienia dachu, zamki, szczeliny drzwi czy mocowania lusterek zewnętrznych. Tak powstaje typowy dla Mercedesów system holistycznej ochrony przed atakami balistycznymi, zabezpieczający miejsca, których późniejsza modernizacja nie byłaby możliwa lub wystarczająco skuteczna.

Zintegrowana koncepcja ochrony ma nad rozwiązaniami niefabrycznymi także inną przewagę: projekt nadwozia od początku uwzględnia dodatkową masę i rozmieszczenie elementów opancerzenia. W rezultacie jego struktura odznacza się wyższą stabilnością oraz typową dla konwencjonalnych wersji Klasy M trwałością.

Klasa M Guard: uniwersalna ochrona

Karoseria Klasy M Guard przechodzi przez wszystkie etapy produkcyjne zarezerwowane dla egzemplarzy seryjnych. Nadwozie modelu jest jednak specjalnie przystosowane do mocowania elementów ochronnych, wzmocnień przedniego pasa oraz zmodyfikowanych drzwi.

Opancerzenie obejmuje:
● szyby o najwyższej jakości optycznej. Specjalne, laminowane szkło o jednakowej grubości zawiera wewnątrz chroniącą przed odłamkami warstwę poliwęglanową;
● do wzmocnienia nadwozia – w tym słupków A, B i C, przegrody czołowej oraz dachu – zastosowano pokrycie ze specjalnej stali;
● wszystkie zainstalowane elementy spełniające określone wymagania balistyczne podlegają kontroli balistycznej i są wcześniej odpowiednio certyfikowane.

Zgodność z klasą ochrony VR 4

Nowa Klasa M Guard spełnia wymagania klasy ochrony VR 4 według wytycznych BRV 2009 (Bullet Resistant Vehicles 2009) dla pojazdów opancerzonych. Klasyfikacja ta określa odporność balistyczną (VR = Vehicle Resistance, czyli „odporność pojazdu”) w zakresie rodzaju broni i jej kalibru: w tym przypadku, m.in. Magnum .357 oraz .44.

Klasa M Guard z powodzeniem zaliczyła następujące badania balistyczne: ostrzał pod różnym kątem oraz wybuchy, na przykład granatu ręcznego DM51, zgodnie z wytycznymi ERV 2010. Testom poddano przednią i tylną część pojazdu, obie chronione przez opcjonalne opancerzenie podłogi.

Zawieszenie i silniki

Model jest seryjnie wyposażony w pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z systemem selektywnego tłumienia Adaptive Damper System (ADS), dostosowanym do specjalnych funkcji pojazdu. Wzmocnione zawieszenie rekompensuje dodatkowe kilogramy, a nowe drążki skrętne tylnej osi pozwalają na optymalizację przechyłów na szybko pokonywanych łukach lub podczas nagłej zmiany kierunku jazdy.

Klasa M Guard jest dostępna wyłącznie z oponami typu run-flat i pięcioramiennymi obręczami AMG z lekkich stopów o średnicy 20 cali. Ogumienie MOE pozwala pokonać do 30 km z prędkością maksymalną 80 km/h nawet po całkowicie utracie ciśnienia.

Zasilany silnikiem wysokoprężnym model ML 350 BlueTEC Guard jest ekonomiczny i dynamiczny. Jednostka V6 generuje moc 190 kW (258 KM) oraz 620 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Oferta obejmuje także model ML 500 Guard z benzynowym agregatem V8 o mocy 300 kW (408 KM) i 600 Nm momentu. Obie wersje dostępne są jako przystosowane do ruchu prawo- i lewostronnego.

Wnętrze

Elementy opancerzenia nie wpływają na atmosferę ani na ilość miejsca dla pięciu pasażerów. Bagażnik o pojemności nawet 2010 litrów i ładowność sięgająca 560 kilogramów plasują się na tym samym poziomie, co w wariantach cywilnych. Nabywcy odmiany Guard mają bogaty wybór opcji, a wśród nich ekskluzywne wykończenie skórzane, systemy multimedialne takie jak COMAND Online czy wysokiej klasy nagłośnienie.

Program testów

Poza specjalistycznymi testami balistycznymi przeprowadzonymi przez Ballistics Bureau w Ulm nowa Klasa M Guard została poddana szczegółowemu programowi badań dla aut seryjnych. Testy obejmują wielotygodniowe badania wytrzymałościowe nadwozia, stanowiskowe symulacje jazdy w trudnych warunkach oraz próby drogowe, potwierdzające trwałość układu napędowego i zawieszenia – także w sytuacjach ekstremalnych. Osobne próby na lodzie i śniegu pozwalają na dostrojenie układów elektronicznych odpowiadających za aktywne bezpieczeństwo do zwiększonej masy opancerzonego samochodu. I wreszcie, program testów zderzeniowych gwarantuje niezawodną pracę wszystkich systemów bezpieczeństwa biernego.

Dziewięć opancerzonych samochodów

Mercedes-Benz ma jedną z najbogatszych ofert samochodów opancerzonych. Program Guard obejmuje obecnie modele Klasy S, E, M i G – łącznie dziewięć wersji: E 350 BlueTEC Guard, E 250 Guard, E 350 Guard, E 500 Guard, ML 350 BlueTEC Guard, ML 500 Guard, S 600 Guard, S 600 Pullman Guard oraz G 500 Guard.

DANE TECHNICZNE
(ML 350 BlueTEC Guard – ML 500 Guard)

– pojemność (ccm): 2987 – 4663;
– moc maks. (kW/KM): 190/258 – 300/408;
– maks. moment (Nm): 620 – 600;
– przekładni: 7G-TRONIC PLUS;
– masa własna (kg): 2765 – 2785;
– dopuszczalna masa całkowita (kg): 3350;
– ładowność (kg): 585 – 565;
– pojemność bagażnika (l): 690/2010;
– pojemność zbiornika paliwa (l): 70 – 93;
– koła i opony: 9J x 20 ET 57 265/45 R20 MOE;
– śr. zużycie paliwa NEDC (l/100km): 8,1 – 12,2;
– emisja CO2 (g/km): 212 – 285;
– przyspieszenie 0-100 km/h (sek.): 9,4 – 6,5;
– prędkość maksymalna (km/h): 210.