NAJWYŻSZE OCENY W TESTACH IIHS DLA VOLVO ORAZ LEXUSA

XC90 T8 R-design

Amerykańskie testy zderzeniowe IIHS spędzają sen z powiek niejednemu producentowi samochodów. Wypadające bardzo dobrze w testach Euro NCAP modele, niejednokrotnie zawodziły w amerykańskiej próbie.

Pod lupę wzięto nowe Volvo XC60. Wynik? Kolejny szwedzki model uzyskał najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+. Także nowy Lexus IS spełnił najwyższe kryteria bezpieczeństwa.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO


 

Gdy kilka lat temu amerykański Instytut Ubezpieczeń i Bezpieczeństwa Drogowego zapowiedział przeprowadzenie nowego testu zderzeniowego producenci z branży motoryzacyjnej wstrzymali oddech. Choć mogłoby się wydawać, że samochód o bezpiecznej, sprawdzonej konstrukcji spełni swoje zadanie w każdych warunkach, to jednak rzeczywistość okazała się inna.

volv_bezp2

Zmiana parametrów testu zderzeniowego sprawiła, że kolejne modele cenionych marek samochodów spadały w klasyfikacji bezpieczeństwa, chowając do kieszeni gwiazdki z testu Euro NCAP.

Nowe zasady

Metodologia testów IIHS różni się od tych prowadzonych przez europejski Instytut Euro NCAP. Największą różnicą jest zmiana pozycji uderzenia pojazdu oraz elementu, z którym następuje zderzenie czołowe. W przypadku norm europejskich samochód uderza w nieruchomą, częściowo odkształcalną przeszkodą przy prędkości 64 km/h.

Obszar zderzenia obejmuje 40 proc. przedniej części pojazdu. W testach IIHS został on zmniejszony do 25 proc., a przeszkoda jest całkowicie nieodkształcalna, co ma symulować zderzenie np. z betonowym filarem wiaduktu. Rezultatem tych zmian jest kumulowanie energii w mniejszej części karoserii i skierowanie jej strumienia prosto w kierowcę.

volv_bezp3

Test IIHS oprócz odporności konstrukcji na zderzenia, która zapewnia mechaniczną ochronę pasażerów, ocenia również wyposażenie samochodu w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które pozwalają złagodzić skutki wypadku lub całkowicie go uniknąć.

Ocena odporności na zderzenia wystawiana jest na podstawie sześciu testów, obejmujących testy obrysowe frontalne i boczne oraz badanie odporności na uderzenia i wytrzymałość kolejnych elementów karoserii. Sprawdzane jest także działanie świateł mijania i drogowych, systemów automatycznej zmiany strumienia, a także skuteczność lamp halogenowych, wyładowczych (ksenonowych/ HID) oraz LED.

Reasumując: aby uzyskać wyróżnienie Top Safety Pick+ samochód musi otrzymać ocenę dobrą w 4 z 5 kategorii (zderzenie czołowe z małym i średnim nałożeniem, zderzenie boczne, dachowanie, ochrona głów), a także ocenę „Advanced” lub „Superior” dla systemów zapobiegania zderzeniom czołowym i „Acceptable” lub „Good” w teście reflektorów.

volv_bezp4

Nowe Volvo XC60 – bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Nowe Volvo XC60 spełniło wszystkie te wymagania. Model jest naszpikowany zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa. System City Safety, który zapobiega czołowym zderzeniom i wykrywa pieszych oraz rowerzystów, Steer Assist, który może przejąć kontrolę nad torem jazdy w sytuacji awaryjnej i pozwoli uniknąć kolizji, system automatycznego hamowania, Pilot Assist, wspomagający jazdę na prostych odcinkach, system monitorowania martwego pola BLIS, zapobieganie zderzeniom z dużymi zwierzętami, czujniki parkowania i kamera 360 st. – to właśnie rozwiązania, które czynią XC60 jednym z najbezpieczniejszych samochodów na rynku.

Wynik testu IIHS nie powinien dziwić. Volvo od zawsze uważane jest za lidera bezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej i prekursora nowych rozwiązań w tym obszarze. Na wysokości zadania zarówno w teście Euro NCAP, jak i IIHS stanęły poprzednie modele szwedzkiego producenta, jak S90, V90 czy XC90. Teraz dołączył do nich kolejny: nowe XC60

volv_bezp5

Nowy Lexus IS wyróżniony

Najwyższą oceną bezpieczeństwa Top Safety Pick+ zdobył też sedan Lexus IS. W modelu rocznikowym 2017 inżynierowie wzmocnili strukturę przodu oraz zmodyfikowali przednie drzwi wraz z przednimi słupkami i dolnymi zawiasami, by poprawić ochronę kabiny przy zderzeniach czołowych. W newralgicznych obszarach zastosowano także bardziej wytrzymałe materiały. Pozwoliło to istotnie zmniejszyć wielkość deformacji. W nowym IS zastosowano także przednie fotele o ulepszonej konstrukcji oparć, poprawiającej ochronę kręgosłupa szyjnego w razie uderzenia w tył pojazdu.

Oprócz prób zderzeniowych, eksperci IIHS przetestowali system zapobiegania zderzeniom (przy prędkościach 20 i 40 km/h ma nie dopuścić do kolizji). IS wyposażony jest w spełniającą kryteria IIHS funkcję ostrzegania o ryzyku zderzenia, która wchodzi w skład instalowanego standardowo systemu Lexus Safety System +. W opinii IIHS dobrze oceniono również reflektory LED samochodu, wyposażone w funkcję automatycznych świateł drogowych.

volv_bezp6

Sedan japońskiej marki (niemal co trzeci kupowany w Polsces Lexus to właśnie IS) dostępny jest w dwóch wersjach napędu – IS 200t z dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 245 KM, napędzającym koła tylnej osi za pośrednictwem automatycznej, 8-stopniowej skrzyni biegów z trybem sekwencyjnym oraz IS 300h z hybrydową jednostką o łącznej mocy 223 KM.

IS to kolejny z modeli Lexusa, wyróżnionych oceną Top Safety Pick+, po RC, NX i RX.