NISSAN: LAKIER ŚWIECĄCY W CIEMNOŚCI – LEAF WIDOCZNY

niss-lea-la1

Nissan jako pierwszy producent samochodów zastosował świecący w nocy lakier w elektrycznym modelu LEAF. Ideą jest nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa.

Japoński koncern podjął współpracę z wynalazcą Hamishem Scottem, twórcą nanoszonej metodą natryskiwania powłoki Starpath, która absorbuje energię promieniowania UV w ciągu dnia, a po zmroku oddaje ją w postaci światła emitowanego przez 8 do 10 godzin.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wprawdzie świecące samochodowe lakiery oraz folie już od jakiegoś czasu są dostępne na rynku, to jednak „zasilany” ultrafioletem lakier opracowany specjalnie dla Nissana jest wyjątkowy ze względu na tajną formułę opartą wyłącznie na składnikach organicznych. Jednym z nich jest bardzo rzadki minerał – glinian strontu – bezzapachowa oraz chemicznie i biologicznie obojętna substancja w stanie stałym.

niss-lea-2

Wiele zewnętrznych firm oferuje świecące w ciemnościach lakiery samochodowe, ale są one nieorganiczne. Nissan jest pierwszym producentem, który sam zastosował technologię świecącego w ciemnościach lakieru, a na dodatek nieszkodliwego dla środowiska. Trwałość wyjątkowego lakieru Nissana – gdyby był komercyjnie dostępny – jest oceniana na 25 lat.

Dzięki kosztom eksploatacji wynoszącym nie więcej niż 8 groszy na kilometr, właściciele Nissanów LEAF w ciągu roku oszczędzają znaczne kwoty, które mogą przeznaczyć na różne cele. Do najpopularniejszych w Wielkiej Brytanii należy montaż paneli słonecznych na dachach domów, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy gospodarstwa domowego, a także efektywnie i za darmo ładować akumulator pojazdu.

niss-lea-la3

Z badań przeprowadzonych ostatnio przez Nissana wynika, że 89 proc. właścicieli modelu LEAF ładuje swoje samochody w domu, nocą. Mimo że panele słoneczne nie gromadzą energii i produkują ją tylko w ciągu dnia, to ewentualne nadwyżki mogą być wprowadzane do krajowej sieci, za co właściciel domu wyposażonego w taką instalację otrzymuje zapłatę zmniejszającą koszty nocnego ładowania.

Cel eksperymentu z lakierem był dwojaki: oczywiście zwiększenie bezpieczeństwa (elektryczny samochód jest bardzo cichy podczas eksploatacji) oraz zwrócenie uwagi na to, że dzięki modelowi LEAF ludzie coraz chętniej wykorzystują energię słoneczną w swoich domach.