NOKIAN: AUTOMATYCZNY SYSTEM ODŚNIEŻANIA JEST MOŻLIWY?

valtra-t4-1

Nokian Tyres i Valtra nawiązały współpracę z trzema innymi fińskimi firmami w ramach projektu mającego dowieść słuszności koncepcji, że odśnieżanie pasów startowych przez ważącą 7 ton maszynę jest możliwe.

Przedsięwzięcie jest realizowane w najbardziej wysuniętym na północ porcie lotniczym Unii Europejskiej.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

ECO


 

Zrobotyzowane odkurzacze i kosiarki stały się już rzeczywistością. Czy jednak możliwe jest zastosowanie tej samej idei w stosunku do maszyny odśnieżającej lotnisko? Aby udowodnić, że jest dwie maszyny Valtra T254 Versu wyposażone w opony Nokian Hakkapeliitta TRI ciągnące oczyszczarki lotniskowe o szerokości 4,5 m oczyściły w sposób autonomiczny drogę startową w porcie lotniczym Ivalo położonym w fińskiej Laponii.

Wprowadzenie

Zimy w Finlandii bywają bardzo długie, a pokrywa śnieżna w wielu częściach kraju utrzymuje się nieprzerwanie przez 150–200 dni w roku.

– Jako operatorzy portów lotniczych musimy zapewnić letnie warunki na pasach startowych w Finlandii nawet w środku zimy. Aby sprostać temu wyzwaniu, nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań współdziałających z naszą wiodącą w skali światowej wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie odśnieżania – powiedział Henri Hansson, dyrektor techniczny organizacji Finavia odpowiadającej za utrzymanie większości fińskich lotnisk.

W ten sposób w gronie najznamienitszych fińskich firm wyspecjalizowanych w swoich dziedzinach, dysponujących dogłębną wiedzą na temat warunków klimatycznych panujących w krajach nordyckich, powstała koncepcja projektu „Robot do odśnieżania pasów startowych”. Te firmy to Valtra, Nokian Tyres, produkująca oczyszczarki lotniskowe Vammas (Fortbrand), Neste, czołowa firma specjalizująca się w zrównoważonej ekologicznie produkcji energii, oraz Finavia.

Ekologiczne utrzymanie pasów startowych

– Projekt „Robot do odśnieżania pasów startowych” ma na celu wykazanie słuszności koncepcji, zgodnie z którą dzięki połączeniu wiedzy specjalistycznej pięciu fińskich firm możliwe będzie opracowanie nowego, bezpieczniejszego, bardziej ekologicznego, ekonomiczniejszego i bardziej komfortowego sposobu oczyszczania pasów startowych portów lotniczych – stwierdził Matti Tiitinen, starszy menedżer ds. zarządzania działalnością marki Valtra w Skandynawii, krajach bałtyckich oraz Europie Zachodniej i Środkowej.

Wyspecjalizowana w dziedzinie ciągników Valtra od wielu lat pracuje nad automatycznie kierowanymi maszynami. We współpracy z Nokian Tyres firma ustanowiła w roku 2018 rekord prędkości bezzałogowego odśnieżania za pomocą pługu. Posłużyła do tego autonomiczna maszyna T254 Versu wyposażona w opony Nokian Hakkapeliitta TRI.

Stosowany w projekcie „Robot do odśnieżania pasów startowych” system Valtra SmartTouch zapewnia tego rodzaju automatyczne kierowanie o dokładności rzędu centymetrów. Układ sterowania osprzętem wykorzystujący magistralę Isobus jest rozwiązaniem niezbędnym do kontrolowanego oczyszczania na uprzednio określonych trasach.

Pierwsze na świecie ogumienie zimowe do ciągników Nokian Hakkapeliitta TRI zapewniły niezbędną w projekcie autonomicznego odśnieżania przyczepność i dokładność, umożliwiającą bezpieczną obsługę ciągnika bez kierowcy, bez ryzyka uszkodzenia podłoża.

– W przypadku maszyny bez kierowcy, instynktownie wybierającego kierunek i prędkość jazdy, opony muszą zapewniać bardzo przewidywalne charakterystyki prowadzenia. Ponadto brak kolców, niskie opory toczenia opon Nokian Hakkapeliitta TRI oraz nasz zrównoważony proces produkcyjny zwiększają ogólną ekonomiczność i ekologiczność – mówi Toni Silfverberg, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu firmy Nokian Heavy Tyres Ltd.

Ciągniki Valtra i oczyszczarki lotniskowe Vammas były zasilane paliwem Neste MY Renewable Diesel zapewniającym około 90 proc. niższą emisję gazów cieplarnianych w porównaniu z olejem napędowym otrzymywanym z ropy naftowej.

Wyniki

Testy przeprowadzone zimą 2018/2019 zakończyły się sukcesem dla wszystkich uczestników. Chociaż projekt nie jest jeszcze całkowicie gotowy do wdrożenia komercyjnego, wytycza nową drogę koncepcyjną.

– Ciągniki stanowią interesującą alternatywę dla flot sprzętu portów lotniczych, w przypadku których szerokość pracy wynosząca 4,5 metra jest wystarczająca. Całkowity koszt posiadania ciągników jest niższy niż w przypadku ciężarówek. Są one ponadto znacznie bardziej uniwersalne. Mogą być używane do różnych zadań — odśnieżania zimą lub holowania latem – skomentował Tero Santamanner, specjalista ds. maszyn organizacji Finavia.

– Projekt „Robot do odśnieżania pasów startowych” był drugim z kolei przedsięwzięciem w zakresie automatycznego działania, podczas którego ciągniki Valtra i opony Nokian zapewniały bezproblemową współpracę. W przyszłości zastosowania rozwiązań autonomicznych będą coraz powszechniejsze, a poziom autonomii będzie wzrastał – zgodnie podkreślili Matti Tiitinen i Toni Silfverberg.