NOKIAN: ZMIEŃ OPONY NA LETNIE NAJSZYBCIEJ JAK SIĘ DA

Ze względu na utrudnienia związane z pandemią koronawirusa COVID-19 więcej osób będzie prawdopodobnie używać opon zimowych przez całą wiosnę.

Trzeba jednak pamiętać, że “zimówki” nie są przeznaczone do jazdy przy wyższej temperaturze, a zatem są znacznie mniej bezpieczne w cieplejszych miesiącach niż letnie.


Zobacz także:

OPONY

BEZPIECZEŃSTWO


 

Ekspert Nokian Tyres radzi, jak uniknąć problemów z późną zmianą opon zimowych na letnie. Najważniejsze to zmienić je jak najszybciej, gdy to będzie możliwe.

– Jako rozwiązanie tymczasowe można stosować opony zimowe trochę dłużej. Jednak dłuższe ich używanie wiosną i latem — na przykład przez cały sezon letni — może stanowić znaczne zagrożenie, szczególnie w miesiącach, w których temperatura bywa wysoka — mówi Martin Dražík, ekspert i menedżer produktu na Europę Środkową w Nokian Tyres.

Jazda na oponach zimowych wiosną i latem wiąże się z kilkoma zagrożeniami. Największe ryzyko stwarza znacznie dłuższa droga hamowania, zmiany stabilności i prowadzenia, a także mniejsza sterowność. “Zimówki” są produkowane z bardziej miękkiej mieszanki, aby sprawdzały się w temperaturze niskiej i poniżej 0°C. W cieplejszych warunkach zużywają się szybciej, przez co wzrasta ryzyko aquaplaningu na mokrych nawierzchniach.

Niektórzy kierowcy sądzą, że skoro udaje im się jeździć na oponach zimowych w okresie przejściowym, to mogą ich używać także przez cały sezon letni. Jest to jednak jeden z najczęstszych błędów — i to bardzo ryzykowny!

– Jeżeli nie można w obecnej sytuacji zmienić opon w porę, a samochód jest potrzebny, trzeba postarać się o maksymalne bezpieczeństwo podróży. Należy pokonywać krótsze odległości i pamiętać o tym, że po drodze można się natknąć na innych kierowców z nieodpowiednimi oponami. Dlatego należy odpowiednio zwiększyć bezpieczny dystans — nawet dwukrotnie. Pokonując zakręty, należy zachować ostrożność i zwolnić. Nie warto podejmować zbędnego ryzyka. Trzeba pamiętać, że jest to tylko rozwiązanie tymczasowe, i umówić się na wymianę opon w najbliższym możliwym terminie — zaleca Dražík.

Nawet jeśli wymienimy ogumienie na początku lata, to i tak postąpimy bezpieczniej, niż jeżdżąc na zimowych oponach przez całe lato, bo właśnie letnie miesiące mogą być krytyczne.

– W takich warunkach zimowe opony tracą niemal wszystkie swoje bezpieczne właściwości. Samochodem trudniej jest kierować, a woda nie jest odprowadzana rowkami tak sprawnie jak w oponach zimowych na mokrych nawierzchniach, co znacznie zwiększa ryzyko aquaplaningu podczas letnich burz i opadów — wyjaśnia Dražík.

Jakie zagrożenia niesie ze sobą używanie opon zimowych w lecie?
• droga hamowania jest nawet o 20 proc. dłuższa;
• wydajność opon jest znacznie niższa;
• prowadzenie i sterowność są znacznie gorsze;
• największe zagrożenie sprawia jazda po mokrych drogach, ponieważ opony zimowe nie są przygotowane do szybkiego odprowadzania wody podczas letnich ulew, lecz do zwiększania przyczepności na śniegu i błocie pośniegowym; w związku z tym rośnie ryzyko aquaplaningu;
• opony zimowe są wykonane z bardziej miękkiej mieszanki, dlatego w gorące dni będą się zużywać znacznie szybciej;
• w niektórych krajach prawo nie zezwala na używanie zimowych opon latem.

Wskazówki, jak zmniejszać ryzyko związane z tymczasowym stosowaniem opon zimowych latem:
• ogranicz jazdę tylko do niezbędnych podróży;
• dostosuj szybkość do dłuższej drogi hamowania i możliwej gorszej sterowności;
• zachowaj większy odstęp od poprzedzającego pojazdu — nawet dwa razy większy niż zwykle;
• uważaj na zakrętach, zwolnij i pamiętaj, że inni kierowcy prawdopodobnie również nie zmienili opon;
• umów się na wymianę opon w najbliższym możliwym terminie.