OPEL: TRÓJFUNKCYJNE KATALIZATORY W STANDARDZIE JUŻ OD 30 LAT

Opel-Insig1

30 lat temu, 21 kwietnia 1989 r., Opel ogłosił, że jako pierwszy niemiecki producent samochodów wprowadzi trójfunkcyjne katalizatory do standardowego wyposażenia wszystkich samochodów osobowych.

Od Corsy i Kadetta po Vectrę, Omegę i Senatora. Potwierdził to oficjalnie Louis R. Hughes, ówczesny dyrektor zarządzający w firmie na konferencji prasowej w Bonn.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Opel poszedł o krok dalej: aby ułatwić chętnym zakup samochodu z technologią przyjazną dla klimatu, obniżono też ceny wielu modeli.

Opel-Insig2

Również dziś Opel odpowiedzialnie podchodzi do kwestii ochrony środowiska. Wszystkie obecnie oferowane samochody osobowe marki spełniają już wymagania normy emisji Euro 6d‑TEMP. Ponadto w przededniu przełomu w elektryfikacji pojazdów producent kończy przygotowania do premiery dwóch ważnych modeli w jego drodze ku zrównoważonej mobilności.

Będą to Grandland X w wersji hybrydowej typu plug- in oraz Corsa nowej generacji, dostępna również jako samochód z napędem elektrycznym. Marka zacznie przyjmować zamówienia na obydwa modele jeszcze w tym roku. Do 2024 roku każdy osobowy pojazd procenta na rynku europejskim będzie oferowany także w wersji zelektryfikowanej.

3‑funkcyjny katalizator w każdym modelu

Marzec 1988 r.: firma Opel stała się liderem pod względem liczby rejestracji (20 451 egzemplarzy) nowych samochodów z trójfunkcyjnym katalizatorem w Niemczech. Do końca grudnia było to już 208 000 takich samochodów. Liczba Opli wyposażonych w katalizatory wzrosła ponownie na początku 1989 roku po wprowadzeniu Vectry.

Opel-Insig3

Inżynierowie z branży motoryzacyjnej byli już wówczas przekonani, że dla trójfunkcyjnych katalizatorów nie ma alternatywy, jeżeli emisja spalin ma zostać maksymalnie ograniczona. Urządzenie eliminowało około 90 procent emisji, natomiast w przypadku konwencjonalnych katalizatorów dwufunkcyjnych było to tylko około 50 procent lub 60 procent w pojazdach wyposażonych w silniki zasilane zubożoną mieszanką.

Trójfunkcyjny katalizator pozwalał uzyskać jeszcze lepsze wyniki w zakresie emisji tlenków azotu, którą ograniczał o 90 procent.

Najmniejszym samochodem marki Opel z trójfunkcyjnym katalizatorem w 1989 roku była Corsa z silnikiem 1.3 o mocy 44 kW (60 KM) i wtryskiem paliwa. Kolejnym był kompaktowy Kadett z silnikiem tej samej pojemności, natomiast reprezentująca klasę średnią Vectra była oferowana zarówno z podstawowym silnikiem 1.6 o mocy 55 kW (75 KM), jak i z 2‑litrową jednostką o mocy 85 kW (115 KM).

Opel-Insig4

Ten ostatni silnik był też montowany standardowo w modelu klasy średniej wyższej Omega. Flagowym Oplem z trójfunkcyjnym katalizatorem był Senator. Największy Opel był dostępny z dwoma 3‑litrowymi rzędowymi sześciocylindrowymi jednostkami do wyboru, generującymi odpowiednio 115 kW (156 KM) i 130 kW (177 KM).

Poczucie odpowiedzialności za ochronę środowiska

Na początku lat 80. w Niemczech rozgorzała dyskusja o kwaśnych deszczach i wymieraniu lasów. Jako głównego winowajcę wskazywano emisję tlenków azotu generowaną przez ruch drogowy, a także przemysł. Opel uznał swój obowiązek wkładu w ochronę środowiska i przeznaczyła ponad miliard marek niemieckich (DM) na opracowanie katalizatorów, a także oddelegowała setki inżynierów do tego zadania.

Opel-Insig5

Opel zainwestował 100 milionów marek w same tylko platformy testowe i wyposażenie do badania wytrzymałości oraz przeprowadzania testów przy wysokich prędkościach. Zbudowano między innymi 13‑kondygnacyjną ogrzewaną wieżę. W specjalnym izolowanym budynku można było przygotowywać do badania emisji jednocześnie ponad 130 samochodów. Ówczesne przepisy wymagały, aby przed badaniem emisji samochód przez co najmniej 12 godzin przebywał w temperaturze od 20 do 25°C.

Początkowo większość katalizatorów stosowanych w Europie była modyfikacjami układów amerykańskich. Dopiero na początku 1985 roku Opel, jako pierwszy niemiecki producent, wprowadził na rynek katalizator opracowany specjalnie z myślą o warunkach europejskich, zastosowany w nowej Asconie 1.8i. Odbiorcą pierwszego wyprodukowanego egzemplarza tego modelu była policja w Nadrenii- Palatynacie.

Proekologiczna ofensywa była kontynuowana jesienią, kiedy Opel zaprezentował pierwszy europejski mały samochód z trójfunkcyjnym katalizatorem, czyli Corsę 1.3i. W 1986 r. Opel zaoferował nową Omegę z katalizatorem, nie podnosząc ceny modelu. Tę samą strategię zastosowano w przypadku Senatora (1987 r.) i Vectry (1988 r.).

Dodatkowo wszystkie samochody marki Opel z trójfunkcyjnymi katalizatorami były wyposażone w filtry z węglem aktywnym wychwytujące węglowodory ulatniające się ze zbiornika paliwa.

Opel Vectra 2.0i CD, MY 1989