OPEL: WSPÓŁPRACA Z UCZELNIAMI PRZY ROZWOJU TECHNOLOGI OŚWIETLENIA

Opel i Uniwersytet Techniczny w Darmstadt (TU Darmstadt) rozpoczęły wspólne badania nad nowymi technologiami oświetlenia.

Współpraca jest częścią globalnej sieci badawczej budowanej przez Stellantis z renomowanymi wyższymi uczelniami. Obecnie w 15 ośrodkach „OpenLab” gromadzona jest wiedza naukowa do wykorzystania w przyszłych generacjach pojazdów. Strategiczne partnerstwo z TU Darmstadt, będące pierwszym OpenLab Stellantis w Niemczech, zapoczątkuje nową erę w technologii oświetlenia. Ponadto Stellantis będzie finansować trzy programy studiów doktoranckich na Wydziale Inżynierii Elektrycznej i Technologii Informatycznych uczelni, początkowo przez najbliższe cztery lata.


Zobacz także:

TECHNIKA

ROZMAITOŚCI


 

Zaawansowane systemy adaptacyjnego oświetlenia nie tylko oświetlają drogę z uwzględnieniem panujących warunków – powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Uwe Hochgeschurtz. Są powiązane z licznymi systemami wspomagającymi kierowcę i sprawiają, że prowadzenie pojazdu jest bezpieczniejsze oraz bardziej komfortowe. Wraz z TU Darmstadt chcemy rozwijać zupełnie nowe systemy, by zaoferować je na rynku. Cieszymy się, mogąc pracować z naukowcami i badaczami z tej uczelni.

Z laboratorium do samochodu

Przód Pixel-Vizor w samochodzie Opel Manta GSe ElektroMOD już pokazuje, jak innowacyjne systemy oświetlenia mogą zwiększyć bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Temat światła traktujemy całościowo. W samochodzie światło ma duże znaczenie w wielu więcej aspektach niż tylko w samych reflektorach – wyjaśnił Philipp Röckl, główny inżynier ds. innowacji w oświetleniu zewnętrznym. Badania prowadzone przez OpenLab przy TU Darmstadt dotyczą więc dalszego rozwoju opcji łączności i systemów wspomagania kierowcy, systemów adaptacyjnego oświetlenia przedniego, tylnych świateł, oświetlenia wnętrza i ogólnie źródeł światła.

Finansowane badania będą obejmować inteligentny samoadaptacyjny system reflektorów i tylnych świateł, który optymalnie dostosowuje się do warunków otoczenia, sytuacji w ruchu drogowym oraz innych istotnych czynników. Pierwsze testy prototypu zaplanowano już na koniec bieżącego roku. Chcemy tą technologią zrewolucjonizować oświetlenie pojazdów, uczestnicząc w jego rozwoju na wszystkich etapach, od badań poprzez budowę prototypów i testy aż po gotowy produkt – powiedział prof. Tran Quoc Khanh, szef Wydziału Adaptacyjnych Systemów Oświetlenia i Przetwarzania Wizualnego na TU Darmstadt.

Współpraca przyspiesza poprawę bezpieczeństwa na drogach

Dla obu stron współpracy nowe OpenLab oznacza same korzyści przy rozwoju przyszłych generacji oświetlenia. Stellantis może sięgać do fachowej wiedzy specjalistów z renomowanego TU Darmstadt i wykorzystywać wyniki badań w systemach montowanych w pojazdach, zaś doktoranci z uczelni mają dostęp do firmowej infrastruktury technicznej, na której mogą testować swoje projekty.

Z ekspertami w dziedzinie, którą zajmuje się profesor Khanh pracujemy od wielu lat. Ta współpraca w obszarze technologii oświetlenia zostanie jeszcze zintensyfikowana i wzmocniona w długim okresie w ramach OpenLab – dodaje Philipp Röckl. Obecny projekt badawczy jest początkowo zaplanowany na cztery lata. Jednak celem jest ustanowienie strategicznej współpracy na kolejne dziesięć lat i dłużej.

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszej pojazdy z technologiami oświetlenia opracowanymi przez Stellantis wyjadą na drogi najpóźniej w 2028 roku – powiedział prof. Khanh. Będą one wyposażone w technologie oświetlenia należące do najnowocześniejszych na świecie.

Reflektory pikselowe Intelli-Lux LED są już w obecnych modelach Insignia, Grandland i Astra

Oferowanie innowacyjnych technologii oświetlenia w przystępnych cenach dla szerokiego kręgu odbiorców to tradycyjne podejście Opla, którego przykładem jest również najnowsza Astra. Poprzednia generacja tego modelu w 2015 r. („Europejski Samochód Roku 2016”) była pierwszym przedstawicielem klasy kompaktowej wyposażonym w reflektory matrycowe Intelli-Lux LED. Teraz rozpoczyna się nowy etap rozwoju: reflektory pikselowe Intelli-Lux LED, znane z flagowej Insignii i nowego SUV‑a Grandlanda, trafiły także do debiutującej na rynku nowej Astry. Łącznie 168 segmentów LED, po 84 na każdy reflektor, precyzyjnie i skutecznie oświetla drogę przed kompaktowym modelem. Kształt wiązki światła dostosowuje się do sytuacji, bez oślepiania innych użytkowników drogi. Elementy diodowe umieszczono pod wyjątkowo wąskimi kloszami. Pojazdy nadjeżdżające z przeciwka są „wycinane” z oświetlonego obszaru w ciągu milisekund. Wszystko wokół jest nadal oświetlone z pełną mocą świateł drogowych, aby przez cały czas zapewnić kierowcy optymalną widoczność i bezpieczeństwo.