PARYŻ 2012: MINI JOHN COOPER WORKS COUNTRYMAN

Podczas salonu samochodowego w Paryżu MINI Paceman – Sports Activity Coupé w segmencie premium pojazdów małych i kompaktowych nie było jedyna gwiazda stoiska. Pokazano tez inna sportowa gwiazdę – model John Cooper Works Countryman.

Po raz pierwszy sportową pasję będzie można realizować w modelu z napędem na cztery koła. MINI John Cooper Works Countryman wyposażony jest standardowo w system napędu wszystkich kół ALL4, oraz nowo opracowany turbodoładowany czterocylindrowy silnik, co uprzyjemni jazdę w każdym terenie. Dzięki połączeniu układu napędowego i technologii podwozia sprawdzonego w sportach motorowych, z ogólną koncepcją pierwszego MINI z pięciodrzwiowym nadwoziem i czterema lub pięcioma siedzeniami udało się zrobić krok w stronę nowego segmentu rynku samochodowego.

W silniku z turbo sprężarką twin-scroll najnowszej generacji zastosowano nie tylko bezpośredni wtrysk benzyny, ale także rozrząd o zmiennych skokach zaworów oparty na technologii VALVETRONIC opracowanej przez BMW Group. Wersja z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 litra montowanym w modelu MINI John Cooper Works Countryman rozwija maksymalną moc wynoszącą 160 kW / 218 KM, a jego maksymalny moment obrotowy osiąga 280 Nm i może być zwiększony do nawet 300 Nm na krótki czas przy użyciu funkcji overboost. Sportowy układ wydechowy zapewnia, że imponującej mocy będzie towarzyszyła ścieżka dźwiękowa, na jaką taki silnik zasługuje.

 

 

Jako alternatywa dla standardowej sześciobiegowej przekładni manualnej oferowana jest opcjonalna sześciobiegowa przekładnia automatyczna. MINI John Cooper Works Countryman potrzebuje zaledwie 7,0 sekundy – niezależnie od typu przekładni – na sprint od startu zatrzymanego do 100 km/h, a kontynuowanie rozpędzania prowadzi do osiągnięcia prędkości maksymalnej wynoszącej 225 km/h (przy przekładni automatycznej 223 km/h). Mimo takich wyników, zoptymalizowana sprawność silnika i cała paleta technologii określanych terminem MINIMALISM, zastosowanych w samochodzie, pozwala utrzymać zużycie paliwa i emisję spalin na imponująco niskim poziomie, zważywszy na towarzyszące temu osiągi. MINI John Cooper Works Countryman notuje średnie zużycie paliwa wynoszące 7,4 litra na 100 km (przy przekładni automatycznej 7,9 l/100 km) i emisję CO2 wynoszącą 172 g (184 g) na kilometr w europejskim cyklu pomiarowym.

Przy długości 4,13 m, czterech drzwiach i dużych drzwiach przedziału bagażowego, MINI John Cooper Works Countryman jest przystosowany do eksploatacji w każdych warunkach: w mieście i terenie.

 

 

Wewnątrz samochodu znajduje się trzyosobowa kanapa lub na życzenie, ale bez dopłaty, dwa indywidualne fotele. Siedzenia tylnej kanapy można przesuwać wzdłuż osi w proporcji 60:40 lub pojedyńczo, a kąty ich oparć można regulować lub złożyć. Złożenie oparć zwiększa pojemność bagażnika z 350 litrów do maksymalnie 1170 litrów. Wyjątkowe sportowe fotele, sportowa kierownica, wykończenie wnętrza listwami w fortepianowej czerni, podsufitka w kolorze antracytu i ciemne tarcze prędkościomierza i obrotomierza – wszystko to tworzy specyficzną atmosferę wnętrza sportowego samochodu wysokiej klasy.

W wyposażeniu standardowym znajduje się zawieszenie sportowe z szczególnie sztywno zestrojonymi sprężynami i amortyzatorami, wzmocnione stabilizatory, prześwit obniżony o 10 milimetrów. Mocne hamulce mają charakterystycznie – na czerwono – pomalowane zaciski.

Użytkownik ma wybór siedmiu kolorów lakieru nadwozia. Opcjonalnie dostępny jest kontrastowo malowany dach i osłony lusterek zewnętrznych w kolorze białym, czarnym oraz czerwonym (wyłącznie dla modeli John Cooper Works). W opcji są sportowe pasy nadwozia w kolorze białym, czarnym lub czerwonym.

 

 

Wysokiej jakości wyposażenie standardowe obejmuje centralną szynę mocującą, klimatyzację i zestaw audio MINI Boost CD. W opcji otrzymać można: ksenonowe reflektory adaptacyjne, zestaw komfortowego dostępu, automatycznie przyciemnianie lusterko wewnętrzne i lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane wychylno-przesuwne okno dachowe, układ Park Distance Control, system głośników hi-fi harman/kardon, system nawigacyjny MINI, różnorodne funkcje MINI Connected, w tym radio internetowe, możliwość korzystania w samochodzie z Facebooka i Twittera, a także aplikacje Dynamic Music, Driving Excitement, Mission Control oraz MINIMALISM Analyser.

DANE TECHNICZNE

Silnik
– pojemność skokowa: 1598 cm3;
– moc maksymalna: 160 kW / 218 KM przy 6000 obr./min.;
– maksymalny moment obrotowy: 280 Nm w zakresie 1900 – 5000 obr./min. (z funkcją overboost: 300 Nm przy 2100 – 4500 obr./min.);
– przyspieszenie 0 – 100 km/h: 7,0 sek.;
– prędkość maksymalna: 225 km/h (z przekładnią automatyczną: 223 km/h);
średnie zużycie paliwa w europejskim cyklu pomiarowym: 7.4 l/100 km / (z przekładnią automatyczną: 7,9 l/100 km;
– emisja CO2: 172 g/km (z przekładnią automatyczną: 184 g/km).

Wymiary zewnętrzne
– długość: 4,133 mm;
– szerokość: 1,789 mm;
– wysokość: 1,549 mm;
– rozstaw osi: 2,596 mm.